Annons

Hur gör ni med fraktkostnad för utskrifter??

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Om jag beställer från Crimson till en kund vill jag gärna se bilden innan min kund får den....
Har sett att det går att skriva att det är en annan mottagare som ska ha bilden hemskickad hos Crimson & det skulle håll nere frakten. MEN då får jag ju inte se att allt ser bra ut.
Hur gör ni?
Tex en bild på 50*75 kostar 115:- + frakt 69:-
Skulle den skickas direkt från Crimson till kund skulle det vara det kunden fick betala i frakt, men ska jag ta hem bilden först för att titta för att sen skicka den till kund blir ju fraktkostnaden så klart desto mer.....
 

gunte

Aktiv medlem
Bilden kostar dig 115+69 = 184

kunden betalar 184 + ditt påslag + frakt = tex 495:-

Hämtar kunden eller du levererar inom skäligt avstånd

blirdet så klart ingen frakt.

Svårare än så är det inte...

/G
 

Melmis

Aktiv medlem
Bilden kostar dig 115+69 = 184

kunden betalar 184 + ditt påslag + frakt = tex 495:-

Hämtar kunden eller du levererar inom skäligt avstånd

blirdet så klart ingen frakt.

Svårare än så är det inte...

/G
Men om Crimson skulle skicka bilden direkt till min kund skulle det "bara" bli 69.- i frakt & så självklart mitt påslag för vad jag vill ha för jobbet..
Är det en chansning att inte se bilden själv innan kunden får den tänker jag..... eller är det så man gör?
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du har kalibrerad skärm så bör utskrifterna stämma med det du ser på skärmen. Beställ hem några egna kopior av olika bilder först och gör dig en egen uppfattning. Om allt ser bra ut så är det nog bara att skicka direkt till kund i fortsättningen.

Sen är det väl - antar jag - så att Crimson skickar fakturan till dig, men kan leverera till någon annan. Då är det ju fortfarande du som skickar din egen faktura till din kund, och där anger du ju priser hur du vill, med eller utan frakt inkluderat.
 

Olsin

Aktiv medlem
Men om Crimson skulle skicka bilden direkt till min kund skulle det "bara" bli 69.- i frakt & så självklart mitt påslag för vad jag vill ha för jobbet..
Är det en chansning att inte se bilden själv innan kunden får den tänker jag..... eller är det så man gör?
Varför inte ta samma pris oavsett om du tar bilden till dig först eller den skickas till kunden? Räkna som gunte har gjort, dvs du har en "alltid" kostnad för bilden på 184 kr och har du tur kan du beställa flera bilder från Crimson i samma beställning och då har du en extra bonus på 69 kr för bild 2 och framåt då du inte får någon extra fraktkostnad för det. Om du räknar på det sättet så kan du dessutom ge mängdrabatt av typen "Köp tre bilder och vi bjuder på frakten" utan att du tummar på vinsten allt för mycket.
 

coleman45

Aktiv medlem
Jag har själv samma dilemma, därför tror jag att det är i längden mer kostnadseffektivt att köpa in en bra A3+ skrivare, där du har mycket mer kontroll över dina bilder, kan välja papper själv (alltså kvalitén) m.m.
Har man dock en kund som önskar större bilder får man ju vända sig till exempelvis Crimson.
Men det där med frakt har även jag funderat på.
I mitt pris ingår fotografering, redigering utav bilder samt några förstoringar, där har jag även räknat in frakten.
Men att som i ditt fall bara ta betalt för själva utskriften och lägga på några hundralappar som "Gunte" skriver tycker jag känns småaktigt. För det första får de tillsammans med bilder en specifikation över vad som är beställt och priset på det.
Då kan de ju lika gärna begära originalfilen och springa till expert och skriva ut sina printar.

Ja jag vet inte, är själv väldigt kluven till hur man bäst bör gå till väga, svårt att ta betalt är det ju inte frågan är hur många kunder man har kvar efter en tid...
 
ANNONS