Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur göra med Photoshop vid uppgradering av dator?
- Trådstartare Eva R
- Start datum
Calle Camp
Aktiv medlem
Hej
Du kan Försöka spegla din gamla hårddisk till den nya med Norton Ghost, det kan bli några småproblem eftersom den nya datorn hårdvara inte är exakt likadan som din tidigare.
Detta kan man lösa genom en uppgradering efteråt av ett senare OS.
Kann vara värt ett försök.
Du kan Försöka spegla din gamla hårddisk till den nya med Norton Ghost, det kan bli några småproblem eftersom den nya datorn hårdvara inte är exakt likadan som din tidigare.
Detta kan man lösa genom en uppgradering efteråt av ett senare OS.
Kann vara värt ett försök.
Calle Camp
Aktiv medlem
Hej igen
Du behöver inte formatera om din gammla disk om du inte vill.
Den nya disken som du har Ghostat, där uppgraderar du Windows.
Är du med?
Calle
Du behöver inte formatera om din gammla disk om du inte vill.
Den nya disken som du har Ghostat, där uppgraderar du Windows.
Är du med?
Calle
Calle Camp
Aktiv medlem
Hej
OK, då missuppfattade jag ditt tillvägagångssätt.
Sätt då i din gammla disk och uppgradera W med en senare utgåva.
Calle
OK, då missuppfattade jag ditt tillvägagångssätt.
Sätt då i din gammla disk och uppgradera W med en senare utgåva.
Calle
Tobiasl
Aktiv medlem
Om du gör en "vanlig" ominstallation av Windows behålls alla program, inställningar osv.
Det är endast om du väljer att börja om helt från början och vill formatera hårddisken som du behöver spara inställningarna från Photoshop.
Tänk på att det är bara om du byter moderkort som man "måste" installera om windows (och även då går det faktiskt ibland att hoppa över det, det är dock oftast inte att rekommendera); allt annat kan du byta ut utan ominstallation.
edit: Lite sen med svaret, det första stycket gäller dock fortfarande.
Ett tips är att om du nu "börjar om från början" och vill göra en helt ny installation från Windows är att du lägger några hundra på en ny hårddisk och använder den som "huvuddisk", den gamla monterar du sedan in i den nya datorn och kan enkelt kopiera information från den till den nya disken.
Det är sällan en god idé att behålla gamla hårddiskar, hårddiskar och fläktar är vad som brukar gå sönder med tiden på datorer enligt min erfarenhet (allt annat kan hålla många gånger längre),
Med några års mellanrum är det därför bra att byta hårddisk om man nu ändå håller på och ska uppgradera systemet och ska installera om allt.
Det är endast om du väljer att börja om helt från början och vill formatera hårddisken som du behöver spara inställningarna från Photoshop.
Tänk på att det är bara om du byter moderkort som man "måste" installera om windows (och även då går det faktiskt ibland att hoppa över det, det är dock oftast inte att rekommendera); allt annat kan du byta ut utan ominstallation.
edit: Lite sen med svaret, det första stycket gäller dock fortfarande.
Ett tips är att om du nu "börjar om från början" och vill göra en helt ny installation från Windows är att du lägger några hundra på en ny hårddisk och använder den som "huvuddisk", den gamla monterar du sedan in i den nya datorn och kan enkelt kopiera information från den till den nya disken.
Det är sällan en god idé att behålla gamla hårddiskar, hårddiskar och fläktar är vad som brukar gå sönder med tiden på datorer enligt min erfarenhet (allt annat kan hålla många gånger längre),
Med några års mellanrum är det därför bra att byta hårddisk om man nu ändå håller på och ska uppgradera systemet och ska installera om allt.
Senast ändrad:
geronimo13
Aktiv medlem
Du bör alltid formatera om datorn när du uppgraderar moderkort osv. Annars kan det fungera väldigt dåligt.
Du kan spara alla inställningar i ps cs innan du formaterar.
Du kan spara alla inställningar i ps cs innan du formaterar.
Eva R
Aktiv medlem
Hej!
Datorn är uppgraderad. Allt är bytt utom hårddiskarna, varav en var nästan ny. Just denna nya hårddisk fick vi lov att formatera för att få kontakt med.
PS är återinstallerad och jag har efter bästa förmåga försökt att ställa in allt på det sätt jag hade tidigare. Dessvärre har jag tappat alla plug-ins men kanske kan jag hitta de jag verkligen använde igen.
Just nu har vi ett knepigt problem; varken brännaren eller CD-läsaren fungerar. De syns som enheter men de hittar inte skivorna jag lägger i. Det hörs att de jobbar men inget kommer fram. Detta var extra irriterande då diverse program skulle läggas in från CD-skivor men löstes genom det interna nätverket här hemma.
Anledningen till denna uppgradering var PS. Jag behövde en snabbare dator. Bara att starta PS tog sådan tid att jag ledigt kunde gå på toaletten eller något annat vettigare än att titta på en skärm. Det har vi lyckats bra med och vore det inte för dessa CD-läsare skulle jag vara helt nöjd.
Någon aning om vad som kan vara fel?
Datorn är uppgraderad. Allt är bytt utom hårddiskarna, varav en var nästan ny. Just denna nya hårddisk fick vi lov att formatera för att få kontakt med.
PS är återinstallerad och jag har efter bästa förmåga försökt att ställa in allt på det sätt jag hade tidigare. Dessvärre har jag tappat alla plug-ins men kanske kan jag hitta de jag verkligen använde igen.
Just nu har vi ett knepigt problem; varken brännaren eller CD-läsaren fungerar. De syns som enheter men de hittar inte skivorna jag lägger i. Det hörs att de jobbar men inget kommer fram. Detta var extra irriterande då diverse program skulle läggas in från CD-skivor men löstes genom det interna nätverket här hemma.
Anledningen till denna uppgradering var PS. Jag behövde en snabbare dator. Bara att starta PS tog sådan tid att jag ledigt kunde gå på toaletten eller något annat vettigare än att titta på en skärm. Det har vi lyckats bra med och vore det inte för dessa CD-läsare skulle jag vara helt nöjd.
Någon aning om vad som kan vara fel?
defiant
Aktiv medlem
det kan bli problem om Man har Windows Xp med ghostning. det är inte säkert att det går att aktivera om Windows på en annan dator. Vanligast brukar vara att när man flyttar en hårddisk eller ghostar win XP så startar inte windows alls. om den skulle starta så behöver man nog aktivera om den. och har man en OEM version av WinXP så får man inte det för Microsoft. utan man åker troligen dit på att installera om WinXp i alla fall. men ett samtal till microsoft skadar inte.
men om du har någon annan version av Windows så kan du helt glömma det jag skrev ovan.
men om du har någon annan version av Windows så kan du helt glömma det jag skrev ovan.
Testa att gå in på Computer management (högerklicka på My computer). Kolla där i Device managern efter IDE ATA/ATAPI controllers. Gå in på samtliga och kolla att de körs som DMA och inte PIO. Det finns under fliken Advanced.Eva R skrev:
Just nu har vi ett knepigt problem; varken brännaren eller CD-läsaren fungerar. De syns som enheter men de hittar inte skivorna jag lägger i. Det hörs att de jobbar men inget kommer fram.
Calle Camp
Aktiv medlem
Hej
Ta bort CDn från enhetshanteraren och starta om.
9 av 10ggr hjälper detta, windows hittar då CDn och installerar om den.
Går inte detta, gå ut på nätet och hämta en ny drivrutin till din CD.
Calle
Ta bort CDn från enhetshanteraren och starta om.
9 av 10ggr hjälper detta, windows hittar då CDn och installerar om den.
Går inte detta, gå ut på nätet och hämta en ny drivrutin till din CD.
Calle
Eva R
Aktiv medlem
Tack Jim, nu fick jag igång DVD-brännaren. På ett ställe fick jag ställa om till DMA. Konstigt nog vill inte CD-läsaren. Nåja, tills vidare kan jag överleva med en.
Jan, jag använder Windows 2000. Vad jag förstått krånglar det mindre ofta och eftersom jag inte spelar spel kan jag lika gärna låta bli XP.
Jan, jag använder Windows 2000. Vad jag förstått krånglar det mindre ofta och eftersom jag inte spelar spel kan jag lika gärna låta bli XP.
defiant
Aktiv medlem
Eva R skrev:
vet inte om jag håller med dig helt, XP kräver mer minne, men annars så ser jag nog inte några nackdelar med XP. Datorn brukar må bra av att bli ominstallerad ibland... men 200 är bra, det är det ingen tvekan om....
men bra att det mesta löst sig i alla fall..
//J
ulrik74
Aktiv medlem
För att svara på din första fråga som gällde Photoshop.
Om du har ett antal Plug-Ins på din gamla CS-installation och den hårddisken är intakt (ej formaterad) och sitter i din nya dator borde det bara vara att kopiera mappen \program\adobe\Photoshop CS\Plug-Ins\ till där det är installerat nu.
Men ta backup först, för säkerhets skull ;-)
Ang. cdläsaren, har den fungerat någon gång? Den kan ju faktiskt vara trasig...?
Om du har ett antal Plug-Ins på din gamla CS-installation och den hårddisken är intakt (ej formaterad) och sitter i din nya dator borde det bara vara att kopiera mappen \program\adobe\Photoshop CS\Plug-Ins\ till där det är installerat nu.
Men ta backup först, för säkerhets skull ;-)
Ang. cdläsaren, har den fungerat någon gång? Den kan ju faktiskt vara trasig...?