Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ger man ut en egen fotobok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Hur gör man om man vill ge ut en egen bok med sina bilder?
Utan någon distrubitör blir det väl svårt att få någon volym på det, men man kanske kan sälja till vänner och bekanta på egen hand? Dessutom har jag kontakt med en kille som äger en bokhandel så det kanske går att få sålt några där också.
Men hur går man tillväga? Man måste väl ha kontakt med ett förlag? Eller kan man hejt själv beställa böcker på nätet på något sätt? Såg att man kan göra en egen fotobok på en hemsida (lite test på http://www.kamerabild.se/nyheter/test-av-fem-fotob-cker-som-livar-upp-dina-bilder ), men då kostar varje bok ca 600:- vilken är lite dyrt om man skall kunna sälja dem?

Idén måste bära

Utifrån min erfarenhet, som i vår har fått förmånen att ge ut fotoboken "Kärlek till en skrot" på ett förlag, är det idén och bilderna som avgör, i kombination med kommersiell potential.

Egna fotoböcker i små upplagor kan man sällan få någon ekonomi i, men om du vill ge ut en bok på ett förlag, börja med att göra en synopsis där du beskriver idén, marknadsföring/PR, målgrupp, genomförande och självklart visar upp ett gäng av dina bilder. Utgå från vilken som skulle vara din publik - vem som skulle köpa boken och varför den är intressant för någon annan - och agera utifrån det. Tänk koncept; utställning, webbplats, bok, sociala medier på en och samma gång.

Var medveten om att det inte finns några stora pengar att tjäna i bokbranschen och ska du få ett kontrakt för att ge ut en bok är det en investering och en risk för förlaget. Men om idén är bra, och du visar att du är beredd att jobba så hårt som en bokutgivning kräver, så ska du absolut försöka.

Tips: Om du själv inte är en skicklig skribent, ta hjälp av någon som är det. En fotobok kan mycket väl innehålla texter också, så länge de är bra.

Lycka till!

/Staffan

Tips: Om du själv inte är en skicklig skribent, ta hjälp av någon som är det. En fotobok kan mycket väl innehålla texter också, så länge de är bra.

Absolut! En fotobok med bara bra bilder kan vara vacker att bläddra i, men en fotobok där "historien bakom bilden" finns med är oerhört mycket mer intressant.

Utifrån min erfarenhet, som i vår har fått förmånen att ge ut fotoboken "Kärlek till en skrot" på ett förlag, är det idén och bilderna som avgör, i kombination med kommersiell potential.

Egna fotoböcker i små upplagor kan man sällan få någon ekonomi i, men om du vill ge ut en bok på ett förlag, börja med att göra en synopsis där du beskriver idén, marknadsföring/PR, målgrupp, genomförande och självklart visar upp ett gäng av dina bilder. Utgå från vilken som skulle vara din publik - vem som skulle köpa boken och varför den är intressant för någon annan - och agera utifrån det. Tänk koncept; utställning, webbplats, bok, sociala medier på en och samma gång.

Var medveten om att det inte finns några stora pengar att tjäna i bokbranschen och ska du få ett kontrakt för att ge ut en bok är det en investering och en risk för förlaget. Men om idén är bra, och du visar att du är beredd att jobba så hårt som en bokutgivning kräver, så ska du absolut försöka.

Lycka till!

/Staffan

Hur gick du tillväga med din bok?
Hade du redan fotat bilderna och visade dessa för förlaget? Eller hade du en idé, presenterade den och fick sedan ok att köra? Stod då förlaget för kostnaden?

Har nämligen en foto-boks idé som jag tror att jag skulle kunna få ihop till en bra bok, men ingen aning om hur jag går vidare...

/Jocce

ANNONS
Götaplatsens Foto