Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Har du någon referens till det uttalandet? Jag var inte så uppmärksam på vad FHM sa för en månad sen, så jag minns det inte.
Uttalandet om smittspridningen kommer ifrån DN igår, kopierar från mitt inlägg igår (kan säkert leta rätt på artikeln).

Sammanlagt har nu 5.466 bekräftats smittade av coronaviruset i Sverige.

– Vi ser att vi är uppe på en ny nivå med fall, mellan 400 och 500 fall om dagen. Kurvan börjar gå brantare uppåt, säger Anders Tegnell på torsdagens presskonferens.

Statsepidemiologens prognos är att nivån är den de kommande två veckorna. Toppen kan komma om två-tre veckor. Om en månad kan Sverige börja närma sig flockimmunitet.

Kollade nu, får nog öka till ca fem, sex veckor tillbaka, när smittspridningen ansågs vara mycket liten risk och allt skulle lösas med smittspårning.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Att vi skulle ha 60% av befolkningen som är smittade under det här året är även det ett totalt misslyckande.
Med tanke på hur många (eller snarare få) som har behövt sjukhusvård så vore det väl snarare ganska lyckat?
Du verkar reagera som räven. Rönnbären är ju sura.
Metaforen är lite oklar. Vad motsvarar rönnbär i det här fallet?
Länge hyllade du FHM och deras policy. Som källa lyssnade du på SVT och läste svenska tidningar.
Njae, det har du nog missuppfattat. Jag är inte smittskyddsexpert så jag lyssnade på de som är smittskyddsexperter och som leder arbetet med Covid-19-bekämpning. Detta till skillnad från en massa andra som har kommit med många kritiska synpunkter i efterhand, och som inte heller är smittskyddsexperter.
De som tror att en sådan utveckling där man når flockimmunitet och kan vara något positivt är fullkomligt naiva.
Vilken slags matematisk modell baserar det på? Det är inte trovärdigt att bara känna efter och påstå något.
 

snap01

Aktiv medlem
Om ni såg Björn Olsen på aktuellt i veckan när dom diskuterade smittspårning så ingen vet idag om det här med flock immunitet kommer fungera.
Dels skulle det bara vara 5 % av Sveriges befolkning som haft/har c19 kommer det ta 10-11 år innan man kommit upp i sådan mängd smittade att det kan fungera.
Problem två är att ingen vet om du ens blir immun, men det bör du bli,men ingen vet om du ens blir det en hel säsong ens.

Finns dom som redan blivit smittade två gånger redan.

Folkhälsomyndigheten chefen sa följande som jag bifogar i bild.
undrar vad deras mål är överhuvudtaget?
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med tanke på hur många (eller snarare få) som har behövt sjukhusvård så vore det väl snarare ganska lyckat?

Metaforen är lite oklar. Vad motsvarar rönnbär i det här fallet?

Njae, det har du nog missuppfattat. Jag är inte smittskyddsexpert så jag lyssnade på de som är smittskyddsexperter och som leder arbetet med Covid-19-bekämpning. Detta till skillnad från en massa andra som har kommit med många kritiska synpunkter i efterhand, och som inte heller är smittskyddsexperter.

Vilken slags matematisk modell baserar det på? Det är inte trovärdigt att bara känna efter och påstå något.
Blev du inte tveksam när Sverige valde en strategi som i prinip inget annat land valt. Dessa länder har också experter.Oftast många fler av dem än Sverige har. Sveriges udda vägval gjorde mig misstänksam och därför började jag leta andra källor och läsa mycket tysk och engelsk media för att balansera den bild de svenska tidningarna gav.
Först idag läste jag en liten artikel där man nämnde att 2 000 svenska forskare bad regeringen att införa mer strikta restriktioner mer lika dem som finns på plats i andra länder. I förra veckan när detta skedde såg jag ingen enda notis och detta. Jo jag läser flera svenska medier ganska noga i dessa dagar. FAst de bedömde inte då att detta var big news.

Rönnbären syftade på att hålla nere kurvan för till en nivå av smittade som sjukvården kunde hantera och samtidigt drabba ekonomin så lite som möjligt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om ni såg Björn Olsen på aktuellt i veckan när dom diskuterade smittspårning så ingen vet idag om det här med flock immunitet kommer fungera.
Dels skulle det bara vara 5 % av Sveriges befolkning som haft/har c19 kommer det ta 10-11 år innan man kommit upp i sådan mängd smittade att det kan fungera.
Problem två är att ingen vet om du ens blir immun, men det bör du bli,men ingen vet om du ens blir det en hel säsong ens.

Finns dom som redan blivit smittade två gånger redan.

Folkhälsomyndigheten chefen sa följande som jag bifogar i bild.
undrar vad deras mål är överhuvudtaget?
Det är inte en strategi, utan blir snarare en konsekvens av att viruset inte enkelt går att bli av med. Virus lyder inte order från "handlingskraftiga" politiker.

Vad gäller de som påstås ha blivit smittade två gånger är det nog snarare högst oklart hur det egentligen förhåller sig.
 

snap01

Aktiv medlem
Går inte att bli av med ? Finns flera asiatiska länder som har det under kontroll. Hongkong, Singapore o Japan har mindre smittade tillsammans än vad Sverige har. Dom har proaktivt o på smart sätt bekämpat viruset.
Det är som med cancer du ska sätta in allt du kan i tidigt skede innan det hinner sprida sig. Att stå o titta på är ingen bra taktik.
Dom har lyckats med att testa många o isolera smittade. Sedan använt rörelsemönster från mobiltelefoner för att hitta möjliga smittade.
Vi får i Italiens fotspår . Idag drygt 50 döda om 3 dar över 100 o sedan fortsätter det.

syskon virusen sars är mer eller mindre utrotat o mers är under kontroll.
Historien har bevisat att det går.
Hade hela världen isolerat kina /stoppat flyg etc så hade det varit klart nu. Hade Sverige stängt gränsen när Björn Olsen varnade för en pandemi 18 januari så hade vi inte haft allmän spridning.
Det här sättet att hantera c19 av Sveriges är mer eller mindre ett experiment inget annat land gör som vi. Med tanke på hur det börjar se ut nu så är det ett klart misslyckat sådant.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag tycker Sverige har, och har haft en bra hållning än så länge. Vad händer när man släpper ut människor ur karantän efter 2,4 eller tom månader? Jo smittan tar ny fart, detta börjar vi se nu i Kina tex, det är omöjligt att isolera sig helt och på så sätt inte få in smittan i landet igen. Så vad är eran lösning, isolera sig helt tills ett vaccin har kommit?

Wolfgang Hansson på Aftonbladet ställer lite samma frågor: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/50gpX6/haller-kinas-coronastrategi-i-langden

Ja, i Asien har dem lyckats begränsa spridningen nu, men vad händer sen? Ska dem stänga gränser och begränsa rörligheten i 1-2 år innan vaccinet kommer? Jag personligen, gissar lika mycket som alla andra här i tråden, att det blir svårt.

Sen måste man ta till kraftiga åtgärder om smittan blir så kraftig som i Italien tex, där sjukvården inte kan hantera alla smittade. Även om smittan i tex Stockholm sliter hårt på sjukvården så kan dem hanterar det fortfarande. Här uppe i norrland är det än så länge rätt lugnt, även det börjar sprida sig här uppe också. Dock tror jag inte det kommer bli lika besvärligt här med tanke på befolkningsmängd, resvanor osv.

Ingen kan säga än vad som är rätt strategi, utan det blir gissningar då ingen har upplevt något liknande i modern tid.
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Det är inte en strategi, utan blir snarare en konsekvens av att viruset inte enkelt går att bli av med. Virus lyder inte order från "handlingskraftiga" politiker.

Vad gäller de som påstås ha blivit smittade två gånger är det nog snarare högst oklart hur det egentligen förhåller sig.
Jag tycker Sverige har, och har haft en bra hållning än så länge. Vad händer när man släpper ut människor ur karantän efter 2,4 eller tom månader? Jo smittan tar ny fart, detta börjar vi se nu i Kina tex, det är omöjligt att isolera sig helt och på så sätt inte få in smittan i landet igen. Så vad är eran lösning, isolera sig helt tills ett vaccin har kommit?

Wolfgang Hansson på Aftonbladet ställer lite samma frågor: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/50gpX6/haller-kinas-coronastrategi-i-langden

Ja, i Asien har dem lyckats begränsa spridningen nu, men vad händer sen? Ska dem stänga gränser och begränsa rörligheten i 1-2 år innan vaccinet kommer? Jag personligen, gissar lika mycket som alla andra här i tråden, att det blir svårt.

Att vi nu i Sverige har fler döda än tex Norge och Finland säger inte så mycket i nuläget, för återigen, vad händer när man människor släpps ut igen? Så återkom 1-2 år och se hur det ser ut då.

Sen måste man ta till kraftiga åtgärder om smittan blir så kraftig som i Italien tex, där sjukvården inte kan hantera alla smittade. Även om smittan i tex Stockholm sliter hårt på sjukvården så kan dem hanterar det fortfarande. Här uppe i norrland är det än så länge rätt lugnt, även det börjar sprida sig här uppe också. Dock tror jag inte det kommer bli lika besvärligt här med tanke på befolkningsmängd, resvanor osv.

Ingen kan säga än vad som är rätt strategi, utan det blir gissningar då ingen har upplevt något liknande i modern tid.
kina har börjat släppa på samhället dom läser av exakt vad som sker o om dom fått stop på det stora varför ska dom inte kunna släcka bränder ? Många experter tror det, o vi har fått stop på sars o mers tidigare.
Taiwan som har bekämpat viruset med smart smittspårning av mobil telefoner o masstester har endast 5 dödsfall. Dom har inte använt karantän.
Karantän fungerar om man sorterar ut dom smittade med feberkoll o testning. Annars blir hela familjen i huset sjuka.
Att göra som Italien funkar inte.

vi i Sthlm kommer hamna i karantän när sjukvården kraschar,dom går redan på knäna med bara 350 på iva.
När det är 2000 då får du ligga hemma o dö eller på vägen till sjukhuset för det är fullt.
Om man lyssnar o förstår vad dom säger på presskonferensen idag kl 14 så pratade dom om palliativ vård i livets slutskede. Dom menade på att det varken var bra för patient eller samhälle för transport etc
Det menas i klarspråk är du allvarligt sjuk i c19 o äldre så får du dö hemma istället för belasta samhället.
Det sägs redan nu innan det knappt ens börjat.
När vaknar ni?
 

alfin

Aktiv medlem
Hade hela världen isolerat kina /stoppat flyg etc så hade det varit klart nu. Hade Sverige stängt gränsen när Björn Olsen varnade för en pandemi 18 januari så hade vi inte haft allmän spridning.
Det här sättet att hantera c19 av Sveriges är mer eller mindre ett experiment inget annat land gör som vi. Med tanke på hur det börjar se ut nu så är det ett klart misslyckat sådant.
Ja, hur många av de döda i Sverige hade levt idag om FHM vågat stoppa flygen från Italien och Iran eller åtminstone satt alla därifrån i tvångskarantän redan på flygplatsen? Hur många frågor fick Anders Tegnell om detta som han i vanlig ordning viftade bort? Och strategin var att förindra smitta bland de äldre. Nu sprids smittan som en löpeld på ålderdomshemmen i Stockholm och senfärdige Tegnell slår ifrån sig. Men den här tråden verkar ha utvecklats till någon sorts fanclub för FHM i allmänhet och Anders Tegnell i synnerhet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att vi skulle ha 60% av befolkningen som är smittade under det här året är även det ett totalt misslyckande.

[...]
Varför då?

Innan det finns ett vaccin får man räkna med att så gott som alla förr eller senare får smittan. Med precis de konsekvenserna den har i de olika riskgrupperna.

Hur lång tid tar det att få fram ett vaccin?
Hur långt i tiden kan vi skjuta på spridningstoppen?
Hur länge kan man låsa in människor innan de bara vägrar att sitta still längre? När skiter individen i konsekvensen för sig själv och för samhället?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, hur många av de döda i Sverige hade levt idag om FHM vågat stoppa flygen från Italien och Iran eller åtminstone satt alla därifrån i tvångskarantän redan på flygplatsen? Hur många frågor fick Anders Tegnell om detta som han i vanlig ordning viftade bort? Och strategin var att förindra smitta bland de äldre. Nu sprids smittan som en löpeld på ålderdomshemmen i Stockholm och senfärdige Tegnell slår ifrån sig. Men den här tråden verkar ha utvecklats till någon sorts fanclub för FHM i allmänhet och Anders Tegnell i synnerhet.
Du kan vara säker på att detta kommer vändas till det motsatta.

Jag tycker mig se tendenser på att media börjar vakna. Troligen är det öppet kritiska inom en vecka och kommer kräva på beslutsfattares avgång inom två veckor.

Pressen som är de enda som kan göra någon form av peer-review av myndigheters beslut har varit väldigt snälla och snällt rapporterat vad de säger utan att ifrågasätta.
Det är verkligen sent de börjar ifrågasätta något de kunde ha gjort mycket tidigare om de analyserat hur SVerige uppträdde jämfört med samtliga andra västländer i Europa
 

Bofoto2

Aktiv medlem
.........
Läs som exempel den här artikeln. Det är synd att artiklar från utländsk media ofta är bättre och mer djuplodande än de i svensk media.

Inte så seriöst tycker jag.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Svininfluensan är idag känd för dom som drabbades av vaccinet.
Frågan är vad cov19 kommer att bli ihågkommen för. Ekonomisk kollaps? Eller självmord?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Varför då?

Innan det finns ett vaccin får man räkna med att så gott som alla förr eller senare får smittan. Med precis de konsekvenserna den har i de olika riskgrupperna.

Hur lång tid tar det att få fram ett vaccin?
Hur långt i tiden kan vi skjuta på spridningstoppen?
Hur länge kan man låsa in människor innan de bara vägrar att sitta still längre? När skiter individen i konsekvensen för sig själv och för samhället?
Vet inte riktigt vart du syftar på i ovanstående. Att inte göra någonting för det går ändå åt helvete. Eller är det bara frågor rakt ut i luften?

Låt oss igen jämföra Österrike och Sverige.

Österrike fick smittan i högre omfattning och tidigare än genom skidåkande turister. I början tog man inte smittan tillräckligt seriöst och myndigheterna var senfärdiga med åtgärder. Troligen på grund a ekonomin. Turism och skidåkning står för en mycket stor andel i Tirol.

Redan tidigt i Mars hade man förstått läget och att man hade ett stort hot att ta hand om.
En vän till min fru och mig hann bara hem från Tirol förrän hon fick ett telefonsamtal att hon skulle tillämpa 14 dagars huskarantän. Brott mot detta skulle medföra höga böter.
Alla hotell, pensionat och restauranger stängdes samt alla skidanläggningar.

Det tog sedan bara någon vecka innan man stängde skolor, daghem, och alla affärer förutom livsmedelsaffärer, bagerier, drogerier.
Numera har man också lagt till att man inte får gå in i en butik utan munskydd.

Så låt oss ta och jämföra utvecklingen i Österrike och Sverige. Det ger ingen sanning men en indikation.


Låt os börja med Österrike.

Där kan man sedan 27/3 se en avtagande trend för nya smittade. Detta trots att man samtidigt testar 15 000 personer ute bland befolkningen.
Antalet dödsfall var ungefär lika i sverige och österrike i mitten på Mars.

Nu har Österrike 158 döda och en fallande trend. Sverige har 333 och fler nya döda rapporterade dag efter dag än Österrike.

Sedan tar vi Sverige där trenden inte ser trevlig ut.

Kan vara en tillfällig skillnad men inte sannolikt.

Att tycka det är lika bra att kasta in handduken är inte särskilt smart.

Istället borde vi kanske ta till oss av hur andra hanterat krisen och samla en bredare expertgrupp för att ta fram en ny strategi baserat på best practise från andra länder.

Bara för att man förlorade första slaget kan man inte ge upp. Man får ändra strategi och komma tillbaka och försöka trots allt vinna kriget.
 
Senast ändrad:

Bofoto2

Aktiv medlem
Ja, att införa munskydd som regel i affärer och i allmänna färdmedel är nog inte så dumt. För tex storStockholm.
 

alfin

Aktiv medlem
Till alla Anders Tegnell fans;
på Skavlan kl 21.00 ikväll: Statsepidemiologen Anders Tegnell ser tillbaka på hur coronapandemin hanterats i Sverige.

– Vi kunde ha börjat kommunicera och diskutera vad vi behöver göra ännu tidigare, säger han.

Anders Tegnell diskuterar vidare kring varför man inte agerade tidigare.

– Det var nog många med oss som först såg Kina och tänkte: Det händer konstiga saker i världen – det händer på ett ställe och det kanske inte behöver bli så mycket mer.

– Jag tror att alla blev rätt chockade när det blev som det blev i Italien och det tror jag satte igång tankeverksamheten i många delar av världen.


 
ANNONS