Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vart du syftar på i ovanstående. Att inte göra någonting för det går ändå åt helvete. Eller är det bara frågor rakt ut i luften?

Låt oss igen jämföra Österrike och Sverige.

Österrike fick smittan i högre omfattning och tidigare än genom skidåkande turister. I början tog man inte smittan tillräckligt seriöst och myndigheterna var senfärdiga med åtgärder. Troligen på grund a ekonomin. Turism och skidåkning står för en mycket stor andel i Tirol.

Redan tidigt i Mars hade man förstått läget och att man hade ett stort hot att ta hand om.
En vän till min fru och mig hann bara hem från Tirol förrän hon fick ett telefonsamtal att hon skulle tillämpa 14 dagars huskarantän. Brott mot detta skulle medföra höga böter.
Alla hotell, pensionat och restauranger stängdes samt alla skidanläggningar.

Det tog sedan bara någon vecka innan man stängde skolor, daghem, och alla affärer förutom livsmedelsaffärer, bagerier, drogerier.
Numera har man också lagt till att man inte får gå in i en butik utan munskydd.

Så låt oss ta och jämföra utvecklingen i Österrike och Sverige. Det ger ingen sanning men en indikation.


Låt os börja med Österrike.

Där kan man sedan 27/3 se en avtagande trend för nya smittade. Detta trots att man samtidigt testar 15 000 personer ute bland befolkningen.
Antalet dödsfall var ungefär lika i sverige och österrike i mitten på Mars.

Nu har Österrike 158 döda och en fallande trend. Sverige har 333 och fler nya döda rapporterade dag efter dag än Österrike.

Sedan tar vi Sverige där trenden inte ser trevlig ut.

Kan vara en tillfällig skillnad men inte sannolikt.

Att tycka det är lika bra att kasta in handduken är inte särskilt smart.

Istället borde vi kanske ta till oss av hur andra hanterat krisen och samla en bredare expertgrupp för att ta fram en ny strategi baserat på best practise från andra länder.

Bara för att man förlorade första slaget kan man inte ge upp. Man får ändra strategi och komma tillbaka och försöka trots allt vinna kriget.
Låt oss jämföra efteråt. Inte mitt i medan det pågår.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, att införa munskydd som regel i affärer och i allmänna färdmedel är nog inte så dumt. För tex storStockholm.
Det gäller i så fall att ha rätt munskydd. Fel munskydd, eller en sjal, kan ha totalt motsatt effekt. Den sitter framför munnen och blir fuktig av utandningsluften. Fukten - dropparna - behöver viruset för att sprida sig.
Inte nog med att skyddet blir fuktigt. Helt reflexmässigt är vi där med fingrarna och ska justera mm. Hörde jag av någon forskare på radion.
 

alfin

Aktiv medlem
Det gäller i så fall att ha rätt munskydd. Fel munskydd, eller en sjal, kan ha totalt motsatt effekt. Den sitter framför munnen och blir fuktig av utandningsluften. Fukten - dropparna - behöver viruset för att sprida sig.
Inte nog med att skyddet blir fuktigt. Helt reflexmässigt är vi där med fingrarna och ska justera mm. Hörde jag av någon forskare på radion.
Och andra "forskare" säger att vanliga munskydd endast skyddar andra från din smitta, men inte dig från att smittas. Visst är det fint med alla olika kommentarer från landets epidemiologer och bakteriologer!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Och andra "forskare" säger att vanliga munskydd endast skyddar andra från din smitta, men inte dig från att smittas. Visst är det fint med alla olika kommentarer från landets epidemiologer och bakteriologer!
Precis. Och det är intressant med folk som redan vet vad som är rätt eller fel. Också intressant att jämföra metoder från länder med diktatur med våra metoder där vi inte ens kan tvinga in folk i husarrest utan att ändra grundlagen.
 

alfin

Aktiv medlem
Precis. Och det är intressant med folk som redan vet vad som är rätt eller fel. Också intressant att jämföra metoder från länder med diktatur med våra metoder där vi inte ens kan tvinga in folk i husarrest utan att ändra grundlagen.
Vad är det som är intressant med det? Om du nu ska citera en bakteriologs uppfattning, vore det väl klädsamt om du även redovisade andras uppfattningar i sammanhanget?

Vi har en långtgående smittskyddslagstiftning som kan tillämpas fullt ut om FHM:s tolkning av lagen utnyttjas. Har ingenting med diktatur att göra. Men jag förstår att förklaringsmodellen ligger vänsterflanken nära.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
De finns inte tillräckligt många! Vi har ju inte ens till vårdpersonal.
Det finns många sorter, jag har ett lager i förådet som är tänkt för dammiga jobb. Corona sköterskor /skötare behöver en avancerad sort, vi andra som kan utsättas nån gång av en riktigt mild dos virus behöver bara nån typ av papp eller tyg.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Det finns många sorter, jag har ett lager i förådet som är tänkt för dammiga jobb. Corona sköterskor /skötare behöver en avancerad sort, vi andra som kan utsättas nån gång av en riktigt mild dos virus behöver bara nån typ av papp eller tyg.
De hjälper inte.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns många sorter, jag har ett lager i förådet som är tänkt för dammiga jobb. Corona sköterskor /skötare behöver en avancerad sort, vi andra som kan utsättas nån gång av en riktigt mild dos virus behöver bara nån typ av papp eller tyg.
De vanliga maskerna lär inte skydda bäraren särskilt mycket. Det kan däremot skydda andra från att hostande eller nysande sjuka från att släppa ut ett moln av mikrodroppa direkt i luften.

Därav rekommendationen i Österrike.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
De vanliga maskerna lär inte skydda bäraren särskilt mycket. Det kan däremot skydda andra från att hostande eller nysande sjuka från att släppa ut ett moln av mikrodroppa direkt i luften.

Därav rekommendationen i Österrike.
Och här i Sverige är rekommendationen att hosta och nysa i armvecket vilket är lika effektivt.
Problemet med munskydd är att folk som inte är vana fingrar på det, främst efter att ha hostat eller nyst i det. Då sprids viruset via händerna.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
De vanliga maskerna lär inte skydda bäraren särskilt mycket. Det kan däremot skydda andra från att hostande eller nysande sjuka från att släppa ut ett moln av mikrodroppa direkt i luften.

Därav rekommendationen i Österrike.
Vad jag förstår, droppsmitta är det vanligaste sättet att föra över viruset. Kan man då med ett anpassat munskydd minska den risken, så låter det klart vettigt. Också enkelt att genomföra. Att ha en god handhygien är inte så svårt, men ha koll på utandningsluften omkring en är svårare.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Och här i Sverige är rekommendationen att hosta och nysa i armvecket vilket är lika effektivt.
Problemet med munskydd är att folk som inte är vana fingrar på det, främst efter att ha hostat eller nyst i det. Då sprids viruset via händerna.
Hur gör du i trängseln i kollektivtrafiken som bussar och tunnelbana?
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Den här diskussionen är helt bakvänd. Man ska inte åka i kollektivtrafiken, springa runt i butiker osv, om man håller på och hostar och nyser.
Det är helt uppenbart, människor har inte koll på sin egen smittspridning. Det är ju därför det ser ut som det gör. Det är väl alla överens om, du behöver inte vara akut sjuk för att riskera smitta ned andra, man kan vara helt symtomfri.

Det är också en lyx att kunna vara hemma med ersättning, det gäller inte många arbetstagare i världen.
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Den här diskussionen är helt bakvänd. Man ska inte åka i kollektivtrafiken, springa runt i butiker osv, om man håller på och hostar och nyser.
Här ingresen från en ny artikel i SVD.

Så många som fyra av fem coronasmittade kan helt sakna symtom. Det är ansedda British medical journal som lyfter fram resultat från Kina som väntas bidra till den heta debatten kring hur spritt viruset redan är i samhället.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Abe Normal
Kan du inte läsa vad du själv svarade på, när jag i min tur svarade på ditt inlägg? Nu håller du på och "slåss" om saker jag inte ens har kommenterat. Vad gäller närmast ovan så säger det ingenting om den eventuella nyttan med munskydd, vare sig den uppskattningen är korrekt eller inte.

(Och det där hos SvD har jag sett för flera timmar sedan...)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här ingresen från en ny artikel i SVD.

Så många som fyra av fem coronasmittade kan helt sakna symtom. Det är ansedda British medical journal som lyfter fram resultat från Kina som väntas bidra till den heta debatten kring hur spritt viruset redan är i samhället.
Det är ju som du säger en väldigt ansedd tidskrift. Nu bygger detta på Kinesiska underlag. Är lite misstänksam mot Kinesisk data. De döljer en hel del och producerar för mycket fake news för att man skall våda lita helt på deras resultat.

Tyskland gör ju enormt mycket tester. Tidigare 500 000 per vecka. Nu skall de upp i 200 000 per dag.

Om detta stämmer så bör de redan nu kunna verifiera detta eller förkasta det.

Att det skulle finnas helt symptomfria har tidigare tillbakavisats där man velat förklara det med att det är personer som just infekterasts men senare har fått symptom.

Skall bli intressant att följa diskussionen om vad som är korrekt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är ju som du säger en väldigt ansedd tidskrift. Nu bygger detta på Kinesiska underlag. Är lite misstänksam mot Kinesisk data. De döljer en hel del och producerar för mycket fake news för att man skall våda lita helt på deras resultat.

Tyskland gör ju enormt mycket tester. Tidigare 500 000 per vecka. Nu skall de upp i 200 000 per dag.

Om detta stämmer så bör de redan nu kunna verifiera detta eller förkasta det.

Att det skulle finnas helt symptomfria har tidigare tillbakavisats där man velat förklara det med att det är personer som just infekterasts men senare har fått symptom.

Skall bli intressant att följa diskussionen om vad som är korrekt.
Håller med, ingen vet exakt hur det förhåller sig med smittspridningen, det kommer visa sig. Men då tycker jag det är bättre att ta höjd i frågan, än att peka med hela handen och säga att räcker med att ”nysa i armvecket”.

Rekommendationen använda munskydd ser ut att öka?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi människor är lite lustiga djur. Såg en studie man utfört nyligen.
Av de undersökta trodde endast 17% att de själva skulle smittas fast samma personer trodde 38% att många andra skulle bli sjuka.

Det förklarar delvis varför vi agerar som vi gör när vi själva får bestämma.

Svenskarna har förändrat sitt beteende mycket mindre än man gjort nästan alla andra länder. Våra sociala kontakter är långt högre än det är i framförallt södra europa.

Det verkar som vi svenskar ännu inte riktigt tar detta på allvar.

Här en länk till artikeln i DN: https://www.dn.se/nyheter/sverige/data-visar-svenska-isoleringen-mindre-i-coronakrisen/
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad är det som är intressant med det? Om du nu ska citera en bakteriologs uppfattning, vore det väl klädsamt om du även redovisade andras uppfattningar i sammanhanget?

Vi har en långtgående smittskyddslagstiftning som kan tillämpas fullt ut om FHM:s tolkning av lagen utnyttjas. Har ingenting med diktatur att göra. Men jag förstår att förklaringsmodellen ligger vänsterflanken nära.
Ja det är klart. Men inläggen blir väldigt långa om man ska få med alla vinklar, tankar och forskning i ämnet.

Ett fuktigt munskydd som jag pillrar på och sedan tar i handtaget till butiken. Efteråt kommer du och tar i handtaget, för att sedan torka bort en liten köldtår ur ögat. Vips.
Hade jag istället hostat i armvecket hade du sluppit mina virus.
Det finns säker många många vinklar till som jag inte tog upp.
Att jag inte var hemma var för att jag var tvungen att handla lite mjölk och skorpor till familjen. Jag känner inga symptom. Men eftersom man kan ha smittan ändå hade jag ett munskydd för att minska eventuell spridning. Missriktad omtänksamhet om min omgivning.

Det jag också menade var intressant att en del i den här tråden verkar så bensäkra på hur vi och våra myndigheter egentligen borde agera. Fast ingen kan ha ett facit redan nu.

Några flanker känner jag inte till i det här. Det är ett balansspel där vi för individer och samhälle ska minimera skadan av det pågående.
 
ANNONS