Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Youtube är en härligt ofiltrerad källa till sanningen. Själv har jag äntligen press att vi är lurade. Man har sagt till oss i flera hundra år att jorden är ett klot. Men folket hade rätt redan på femtonhundratalet: Jorden är platt!
Flat earth organisation som under sina första år hade texten members from all around the globe på sin hemsida.
Tror dock mer på dom än FHM. Flat eartharna har bara fel om en sak.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Giseckes statement om att 600 000 Stockholmare kan ha varit smittade av viruset. Var ett klipp från SVT:s morgonprogram den 21 april.
Han kommenterar en studie som visade att 600 000 Stockholmare kunde ha haft viruset. Studien drogs tillbaks dagen efter.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har inte sett klippet så det kanske finns mer i det än ditt referat, men varför skulle Giesecke behöva äta upp hatten nu för att ha sagt så för cirka 2.5 månader sen?
Det var inte så mycket mer. Gieseke fick senare en följdfråga angående hans tidigare påståenden om smittan av Expressen och han hade svarat via mail, typ "vi släpper det här". Det är ett program med glimten i ögat som skojar med aktuella händelser. Temat var "högmod".
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Han kommenterar en studie som visade att 600 000 Stockholmare kunde ha haft viruset. Studien drogs tillbaks dagen efter.
Gisecke tror inte på detta idag, men har sagt det. Då gör man en kul grej av det. Inte mer än så.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var inte så mycket mer. Gieseke fick senare en följdfråga angående hans tidigare påståenden om smittan av Expressen och han hade svarat via mail, typ "vi släpper det här". Det är ett program med glimten i ögat som skojar med aktuella händelser. Temat var "högmod".
Finns det folk som på fullt allvar inte förstår att ett uttalande kan behöva modifieras när man får mer kunskap om ämnet?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Finns det folk som på fullt allvar inte förstår att ett uttalande kan behöva modifieras när man får mer kunskap om ämnet?
Absolut. Men en del uttalanden lever kvar och lever vidare i nya sammanhang. Man behöver inte ta det så blodigt.

Det är sunt att reagera på statement och idag viktigare än någonsin att försöka tänka själv. Kommer ihåg det som igår hur jag reagerade på Tegnells uttalande i början på mars. - Att risken var i princip obefintligt att vi skulle få fri smittspridning i samhället. Tegnell visste inte utan han spekulerade, men det lät inte så då. Jag tyckte redan då att det var åt helvete att semesterfirare fick återvända från Italien och Österrike och bara gå rakt ut i samhället. Vilket inte FMH tyckte.

Vi kommer förmodligen få revidera en hel del om vad vi kunde gjort annorlunda. Jag vet inte heller hur detta kommer sluta, men tror att hade vi varit mer försiktiga inledningsvis hade vi sannolikt sluppit 5000 döda till midsommar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Finns det folk som på fullt allvar inte förstår att ett uttalande kan behöva modifieras när man får mer kunskap om ämnet?
Jo, men varför uttala sig tvärsäkert om något man inte förstår. Hade han sagt "vi har anledning att tro att 50% av Stockholmarna nu har antikroppar", så kan man ju justera det senare med att "Vi har nu informationen som säger att det är betydligt färre, våran gissning nu är 25%". Så hade man sedan när facit kommit kanske kunnat komma undan med "Att det bara är 7% förvånade även oss, men vi grundade våran siffra på detta ..... och det gjorde att vi trodde att siffran var högre".

Säger man

"I Stockholm är det minst 50%"

"Det är i alla fall 25%"

"Dom har räknat fel och vi måste titta över underlaget etc" och vägra kommentera varför man tidigare trott på högre siffror.

så blir det hela bara löjligt.

Jag har följt Coronadebatten i några länder och det är bara Sverige och Trump som uttalar sig tvärsäkert. Resterande länder som jag följt har haft experter och regeringar som varit betydligt ödmjukare och som snabbare kunnat reagera på nya fakta eftersom det inte funnits någon prestige att försvara gamla sanningar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jo, men varför uttala sig tvärsäkert om något man inte förstår. Hade han sagt "vi har anledning att tro att 50% av Stockholmarna nu har antikroppar", så kan man ju justera det senare med att "Vi har nu informationen som säger att det är betydligt färre, våran gissning nu är 25%". Så hade man sedan när facit kommit kanske kunnat komma undan med "Att det bara är 7% förvånade även oss, men vi grundade våran siffra på detta ..... och det gjorde att vi trodde att siffran var högre".

Pricksäkert!..

Ett annat uttalande - att åka kollektivt innebär en låg risk för att bli smittad, vilket sannolikt inte många tycker idag.

Min egen åsikt, att vi borde använda munskydd i offentliga sammanhang som tex i kollektivtrafiken och i trånga butiker. Viruset bärs av kondensen i utandningsluften, varpå en munskydd kan skydda andra. Låt varje familj få ett paket munskydd, vilket bör kosta mindre pengar än att IVO-vårda sjuka?
 

Falumas

Aktiv medlem
Munnskydd skyddar främst andra och svenskarna har helt outsourcat att tänka på andra till staten, så lycka till med att få igenom det i Sverige om det inte går att få till böter för att inte bär munnskydd.

Här i Schweiz måste du ha munnskydd på ställen där det inte går att hålla 2m avstånd, kollektivtrafiken är ofta ett sådant ställe. Frisören är ett annat.

Ett munnskydd kostar 10kr så det borde dom flesta kunna köpa själva. Jag köpte ett antal, men har inte behövt använda något än. Fler och fler börjar dock använda munnskydd över allt utomhus här. Såg folk igår när jag var ute och vandrade som bar munnskydd.
 

PMD

Aktiv medlem
Absolut. Men en del uttalanden lever kvar och lever vidare i nya sammanhang. Man behöver inte ta det så blodigt.
OK, den där Youtubekanalen är en slags humor- och satirkanal, alltså? Det är ju en lite annan sak i så fall.

Det är sunt att reagera på statement och idag viktigare än någonsin att försöka tänka själv. Kommer ihåg det som igår hur jag reagerade på Tegnells uttalande i början på mars. - Att risken var i princip obefintligt att vi skulle få fri smittspridning i samhället. Tegnell visste inte utan han spekulerade, men det lät inte så då.
Hur lät det då? Kan det inte vara så att du missade att han spekulerade när du hörde (eller läste) det?

Jag tyckte redan då att det var åt helvete att semesterfirare fick återvända från Italien och Österrike och bara gå rakt ut i samhället. Vilket inte FMH tyckte.
FHM uppmanade väl alla som kom från områden där SARS-CoV-2 var spridd att hålla koll på sig själva för eventuella symtom, och att hålla sig hemma i händelse av sjukdomssymtom? (Om jag minns rätt).
Vad tyckte du att FHM och andra myndigheter borde ha gjort?

Vi kommer förmodligen få revidera en hel del om vad vi kunde gjort annorlunda. Jag vet inte heller hur detta kommer sluta, men tror att hade vi varit mer försiktiga inledningsvis hade vi sannolikt sluppit 5000 döda till midsommar.
Min tes är att rätt många av de som har dött var gamla människor som bodde på ålderdomshemmen. Det som borde ha gjorts, borde ha gjorts för mer än ett decennium sen.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett annat uttalande - att åka kollektivt innebär en låg risk för att bli smittad, vilket sannolikt inte många tycker idag.
Vad få eller många tycker om den saken är ganska ointressant. Hur stor är smittrisken när man reser kollektivt? Finns det någon undersökning av det?

"Science does not emerge from voting, party politics, or public debate." -- MRC
 

sb12

Aktiv medlem
Jag tycker nog han inte verkar tvärsäker, så här uttryckte han sig tidigare i en intervju (Tegnell alltså):


Hur säker är du på att ni har valt rätt väg för Sverige?

– Jag tror inte att någon någonstans i världen kan vara säker på att man valt rätt väg. Vi vet så lite om den här sjukdomen som hela tiden överraskar oss genom sin oförutsägbarhet. Jag tror man måste vara ödmjuk och hela tiden ha koll och skruva på regelverk och rekommendationer för att få dem så bra som möjligt.
 

Falumas

Aktiv medlem
OK, den där Youtubekanalen är en slags humor- och satirkanal, alltså? Det är ju en lite annan sak i så fall.
Jag tror inte den är någon humor och satirkanal, jag uppfattar den som seriös. Ger en liberal synvinkel på saker och ting på ett proffsigt sätt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tycker nog han inte verkar tvärsäker, så här uttryckte han sig tidigare i en intervju (Tegnell alltså):


Hur säker är du på att ni har valt rätt väg för Sverige?

– Jag tror inte att någon någonstans i världen kan vara säker på att man valt rätt väg. Vi vet så lite om den här sjukdomen som hela tiden överraskar oss genom sin oförutsägbarhet. Jag tror man måste vara ödmjuk och hela tiden ha koll och skruva på regelverk och rekommendationer för att få dem så bra som möjligt.
Tegnell har medvetet varit lite försiktigare och betalt Gisecke att komma med "oberoende" tvärsäkra påståenden.
 

sb12

Aktiv medlem
Tegnell har medvetet varit lite försiktigare och betalt Gisecke att komma med "oberoende" tvärsäkra påståenden.
Så han har varit ”tvärsäker by proxy”?
Ok, fasen vad du vet grejer!!
Lät ju precis alldeles nyss som om Tegnell och FHM borde sluta komma med tvärsäkra påståenden.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
OK, den där Youtubekanalen är en slags humor- och satirkanal, alltså? Det är ju en lite annan sak i så fall.


Hur lät det då? Kan det inte vara så att du missade att han spekulerade när du hörde (eller läste) det?


FHM uppmanade väl alla som kom från områden där SARS-CoV-2 var spridd att hålla koll på sig själva för eventuella symtom, och att hålla sig hemma i händelse av sjukdomssymtom? (Om jag minns rätt).
Vad tyckte du att FHM och andra myndigheter borde ha gjort?


Min tes är att rätt många av de som har dött var gamla människor som bodde på ålderdomshemmen. Det som borde ha gjorts, borde ha gjorts för mer än ett decennium sen.
Vi kan dividera om detta hur länge som helst. Kolla själv och bilda dig en egen uppfattning. Giesecke är en konsult som tjänar pengar på att presentera åsikter om hur det ligger till. Det är inte mycket av osäkerhet i hans statement. 99% vet inte ens om att de haft viruset...

 
ANNONS