Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Det är nog rätt många länder som har infört det, men frågan är hur Sverige ska kunna sätta folk utan symtom i karantän.
Precis som i andra länder, det skrivs ju nya regler varje dag, det är bara att skriva en till. Jag tror ju att svenskar skulle följa detta även om man inte kan koppla ett bötesbelopp till beslutet.

Nu tror jag inte detta kommer att ske då det inte har varit något intresse av att stoppa trafiken in till Sveriges det enda som hindrar en invasion av turister är väl att få vågar åka hit och är det någon som skulle komma så riskerar de att hamna i karantän när de kommer hem
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Precis som i andra länder, det skrivs ju nya regler varje dag, det är bara att skriva en till. Jag tror ju att svenskar skulle följa detta även om man inte kan koppla ett bötesbelopp till beslutet.
Kruxet är att en sådan regel inte är i enlighet med grundlagen. Rätten att röra sig fritt i landet är grundlagsskyddad. Det är också därför det inte går att införa någon form av undantagstillstånd i Sverige, förutom i krigstid (och vid krigsliknande kriser).

FHM kan förstås utfärda en rekommendation och ett antal personer skulle väl följa den, men det blir ju inte direkt vattentätt.
Nu tror jag inte detta kommer att ske då det inte har varit något intresse av att stoppa trafiken in till Sveriges det enda som hindrar en invasion av turister är väl att få vågar åka hit och är det någon som skulle komma så riskerar de att hamna i karantän när de kommer hem
Det finns ett gällande inreseförbud till Sverige för resor från alla länder utom EU (och några få till EU associerade länder).
 

Bengf

Aktiv medlem
Att stänga alla skolor var nog inte möjligt vad jag förstått, för många föräldrar jobbade inom sjukvården, man tog bort Läkarsekreterare för många år sedan i Sverige, så mycken tid går bort för datorjobb, pratas det inte om 10-12 minuter per patient i bästa fall, sedan kom Covid-19.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Gjort vad?

Vad föreslog du i februari?
När jag i gymnasiet läste en kurs i ekonomi hade vi en lärare som vars största hobby var aktiehandel. Han uttalade att det hade varit väldigt lätt att bli rik på aktier ifall man fick fatta beslut en dag senare.

Det är alltid lätt att ha rätt när man tittar på facit.

Om några år får vi nog ett facit avseende Covid-19.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att stänga alla skolor var nog inte möjligt vad jag förstått, för många föräldrar jobbade inom sjukvården, man tog bort Läkarsekreterare för många år sedan i Sverige, så mycken tid går bort för datorjobb, pratas det inte om 10-12 minuter per patient i bästa fall, sedan kom Covid-19.
Möjligt hade det nog varit. Men med strategin att hålla sjuk-kurvan under sjukvårdskapacitetsstrecket så hade det rimmar dåligt att sänka den kapaciteten.

Nu verkar det som att det sker väldigt lite spridning genom skolbarn.
Att barn i skolåldern får daglig stimulans och umgänge med jämnåriga är viktigt för deras hälsa som är en del av den totala folkhälsan.
Så det verkar som att beslutet att hålla skolor öppna var rätt.

(Men forskning i framtiden kanske ger nya svar om sådant vi inte vet idag).
 

snap01

Aktiv medlem
Som vi många av oss påpekat tidigare, så har vi inte sätt slutet på pandemin än. Så här säger bla WHO´s akutchef Mike Ryan

Länder med minskande coronasmitta riskerar en omedelbar andravåg om de öppnar upp för tidigt, varnar WHO.

Världen befinner sig just nu mitt i den första vågen av pandemiutbrottet enligt organisationen.

Medan många länder rapporterar allt färre fall av smittan så ökar den i stället i flera Central- och Sydamerikanska länder, i södra Asien och Afrika.

Pandemier kommer ofta i olika svallvågor, vilket innebär att utbrotten kan återkomma senare i år till länderna där den första vågen minskar, sa WHO:s akutchef, Mike Ryan under en onlinebriefing på måndagen.

"Vi måste också vara beredda på faktumet att sjukdomen kan öka igen när som helst. Vi kan inte anta att bara för att smittan minskar nu så kommer den fortsätta att minska - vi kan få en andra våg redan innan den första är över", sa Mike Ryan enligt Reuters.
Jo du får kritisera Sveriges strategi, du har min tillåtelse.

Det vore väl konstigt om man inte utvecklar antikroppar vid milda symtom samtidigt som man kan mäta smittspridningen med förekomsten av antikroppar.
Så enligt ditt resonemang så stämmer det ju inte att att det är färre smittade än man trott.
Och sen är det så att jag har inte haft synpunkter på varken Tegnell eller nånsin strategi, bara på dina åsikter.

Sen var det väl ändå så att snubben jag citerade uttalade sig om hur kroppens immunförsvar fungerar, inte hur Covid fungerar.
Även i detta fall så känns det väl rimligare att lita på honom än på dig? Vem tror du vet mest om kroppens immunförsvar? Han eller du?
Tror du min fakta kommer från mig? Så jag har ingen rätt att säga vad andra forskare/experter ansen än sveriges statsanställda tjänstemän på folkhälsomyndigheten?
Så bemöt med fak
ta istället för att tramsa.
Ang immunitet ingen vet hur lång den är, finns flera virus som ger dålig eller knappt någon alls. Vet du vad det innebär om den tex är kortvarig?

Det innebär att människor åter är mottaglig för smitta o då SJUNKER flock immuniten i befolkningen o då kommer det spridas igen i större skala.
Då finns det bara två saker som fungerar.
Antingen ett vaccin eller att stopa viruset med masstester,isolering o spårning.
NU har tom tegenll fattat att detta virus inte uppträder som en influensa utan i kluster. Nu är frågan när regeringen o tegnell inser att man måste stoppa viruset.
 

snap01

Aktiv medlem
Tror du min fakta kommer från mig? Så jag har ingen rätt att säga vad andra forskare/experter ansen än sveriges statsanställda tjänstemän på folkhälsomyndigheten?
Så bemöt med fak
ta istället för att tramsa.
Ang immunitet ingen vet hur lång den är, finns flera virus som ger dålig eller knappt någon alls. Vet du vad det innebär om den tex är kortvarig?

Det innebär att människor åter är mottaglig för smitta o då SJUNKER flock immuniten i befolkningen o då kommer det spridas igen i större skala.
Då finns det bara två saker som fungerar.
Antingen ett vaccin eller att stopa viruset med masstester,isolering o spårning.
NU har tom tegenll fattat att detta virus inte uppträder som en influensa utan i kluster. Nu är frågan när regeringen o tegnell inser att man måste stoppa viruset.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är nog rätt många länder som har infört det, men frågan är hur Sverige ska kunna sätta folk utan symtom i karantän.
Blanda inte in Sverige i Löfven oförmåga att styra landet. En riktig ledare hade kunnat göra det efter att ha övertygat riksdagen om att det vore nödvändigt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Att stänga alla skolor var nog inte möjligt vad jag förstått, för många föräldrar jobbade inom sjukvården, man tog bort Läkarsekreterare för många år sedan i Sverige, så mycken tid går bort för datorjobb, pratas det inte om 10-12 minuter per patient i bästa fall, sedan kom Covid-19.
Här i Schweiz stängde skolorna, men föräldrar som behövde barnomsorg kunde hela skicka dit dom för fritidsverksamhet. Mindre än 10% av barnen behövde gå dit och inga lärare i riskgrupp behövde gå dit. Detta löstes innan skolstängningen för största farhågan var att mor och far-föräldrar skulle vara tvugna att vakta barn, vilket man på alla sätt ville undvika då.
 

snap01

Aktiv medlem
Det är nog rätt många länder som har infört det, men frågan är hur Sverige ska kunna sätta folk utan symtom i karantän.
Det roliga är att folk tror att det finns bara två sätt att bekämpa viruset. Antingen sveriges sätt eller lockdown.
Om vi ser till lockdown så är det i ett sent skede rent av ungefär lika dödligt som att inte göra något alls.
Det är en panik lockdown som sattes in i bla england o italien i ett läge när sjukhusen blir överfulla.
Kinesiska forskare gick ut o sa att italien måste byta corona-strategi o börja med masskarantän (statlig) av patienter som har milda symptom.
Istället för att låta dom isolera sig i hemmet.
Expertgruppen menade att läkare i wuhan gjorde samma misstag som italien i den inledande spridningsfasen.
De varnar för att den italienska strategin leder till att dem med milda symptom smittar även sin familj o andra när dom fuskar med isoleringen o lämnar bostaden.
I wuhan började dom sätta personer med milda symptom i karantän i början av februari o fick stopp på sitt stora massiva utbrott.

Det 3 sättet jag ville att sverige skulle gjort kommer från Björn olsen. Han sade redan 20 januari att det skulle bli en pandemi o kallades alarmistisk utav folkhälsomyndigheten o sades till att rätta sig i ledet.
Han ville att vi skulle stoppa flygen/ stängt gränsen tidigt o sedan som sydkorea haft massa smittspårare ( sydkorea anställde 9000 st)
Hade vi då i ett tidigt läge stängt gränsen o spårat smart o isolerat då hade vi fått stop på det precis som dom asiatiska länderna.

Problemet var att folkhälsomyndigheten trodde
- att det aldrig skulle komma ut från kina
- att risken för att vi skulle få allmän smittspridning i sverige var minimal.
-att dom var nollförberedda, deras testkit tog slut omg trots dom hade haft mins två månader på att förbereda sig.
-så deras spårning funkade inte ens en vecka i samband med italien resorna.Dagen innan planen från iran stoppades kom det sammanlagt 14 plan från italien /flygplats bergamo o milano som låg 20 minuter ifrån italein epicenter av utbrottet. och iran o kina totalt.

Nu vill fortfarande inte tegnell testa o spåra. Han vill inte stoppa spridningen. Det är helt fantastiskt att han fortfarande tror på en bieffekt som flock immunitet trots att viruset uppträder i kluster, trots att få har antikroppar, trots att ingen ens vet om antikropparna fungerar mer än 3 månader till ett år.
Är det så då har vi startat en karusell som bara kommer snurra tills vi får ett fungerande vaccin ( svårt att får fram till corona virus) kan ta 10 år ingen vet.
Det jag hoppas mest på är att viruset upphör själv som tex influensa gör. Kan ske ingen vet.

Att england fick en sån fet spridning var pga att dom lät det sprida sig fritt som sverige gör. Sedan kom experter från imperial fram till att det kunde kosta 1/2 miljon livet. Då svängde dom tvärt o införde en panik lockdown o då smittar dom ruttna äggen dom andra i familjen precis som i italien.
Det som stör mig är att det finns så mycket fakta som visar vad som fungerar ändå gör länder helt fel. Jag har ytterst svårt att tro att viruset smittar annorlunda oavsett kontinent.
Exakt samma sak med skyddsutrustning. Finns en dokumentär på youtube som visar exakt hur sjukhuspersonalen behöver ha för att skydda sig ändå springer vår sjukhuspersonal runt i kortärmat på vissa ställen. Vi har sjukhusavdelningar där halva personalen blivit smittad helt onöden. Bara för att vi ska ha ett (in time lager)

Se dokumentären den är klart sevärd.
The lockdown: One month in Wuhan - YouTube
 

snap01

Aktiv medlem
Här i Schweiz stängde skolorna, men föräldrar som behövde barnomsorg kunde hela skicka dit dom för fritidsverksamhet. Mindre än 10% av barnen behövde gå dit och inga lärare i riskgrupp behövde gå dit. Detta löstes innan skolstängningen för största farhågan var att mor och far-föräldrar skulle vara tvugna att vakta barn, vilket man på alla sätt ville undvika då.
Få gånger folkhälsomyndigheten kanske har rätt. Just nu så smittar inte barn speciellt mycket, men det kan ändra sig om viruset muterar.
Så i det här läget så var rätt, men egentligen vet vi inte om viruset ligger i kroppen o kan ställa till det senare. Jag har familj i usa o där har flera barn blivit sjuka på otrevligt sätt.
Om barn helt plötsligt skulle börja bli riktigt sjuka o dö då kommer det bli riktigt illa. Ingen svensk accepterar att barn far illa i större skala. Att äldre gör det verkar inte många här på fotosidan bry sig ett smack om.
 

snap01

Aktiv medlem
Blanda inte in Sverige i Löfven oförmåga att styra landet. En riktig ledare hade kunnat göra det efter att ha övertygat riksdagen om att det vore nödvändigt.
målet har aldrig varit att hindra spridningen därför avskyr tegnell
- masstester
-masker
-stängd gräns
-stängt flyg
Dom flesta av oss ska ha denna sjukdom enligt deras strategi.
Såg att Giesecke får upp till en miljon i konsult uppdrag från folkhälsomyndigheten. Vem gav han det ? Tegnell :cool:
Gieseckes lärjunge.
Liten gentjänst från Tegnell.
 

snap01

Aktiv medlem
Det är nog rätt många länder som har infört det, men frågan är hur Sverige ska kunna sätta folk utan symtom i karantän.
Du kan glömma hur det var att resa förut. Jag tror att det kommer tas ett blodprov på flygplatsen o kolla om du har c19 då. Sedan kommer du vara tvungen att ha en app eller liknande så dom kan spåra alla du varit nära om du insjuknar senare på resan.
Sverige vi kommer säkert inte göra något. Welcome virus again.
Nu sitter våran utrikesminister o tycker vi är diskriminerade för att flera länder nobbar oss.
Nej det är inte för att vi är svenskar utan för att vi har en allmän smittspridning i landet vi inte försöker stoppa.
 

sb12

Aktiv medlem
Tror du min fakta kommer från mig? Så jag har ingen rätt att säga vad andra forskare/experter ansen än sveriges statsanställda tjänstemän på folkhälsomyndigheten?
Så bemöt med fak
ta istället för att tramsa.
Ang immunitet ingen vet hur lång den är, finns flera virus som ger dålig eller knappt någon alls. Vet du vad det innebär om den tex är kortvarig?

Det innebär att människor åter är mottaglig för smitta o då SJUNKER flock immuniten i befolkningen o då kommer det spridas igen i större skala.
Då finns det bara två saker som fungerar.
Antingen ett vaccin eller att stopa viruset med masstester,isolering o spårning.
NU har tom tegenll fattat att detta virus inte uppträder som en influensa utan i kluster. Nu är frågan när regeringen o tegnell inser att man måste stoppa viruset.
Polletten trillar verkligen inte ner. Oavsett vilken forskare/expert du väljer att tro har rätt, så kvarstår ju det faktum att du inte har kunskapen att bedöma vem som har rätt.
 
ANNONS