Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Ja, det är superkorkat det här språket, precis som strategin. Inte klokt hur vi kan hålla på här i Sverige. Kalla restaurang för krog!!!
Men verkligen en rimlig debatt att ta för att kunna få rätt om Sveriges coronastrategi!!
Stå på dig!! Styrkekram!
Men det här inlägget var ett bra inlägg sent en lördagskväll. Tror mest det är du som behöver en styrkekram denna söndagsmorgon. :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Eftersom det är olagligt att sälja alkohol utan att också sälja mat så kommer det ena aldrig utesluta det andra. Men en sak är säker, så jäkla skönt att bo i Sverige där vi inte låter bloggare och gaphalsar välja strategi.
Det är väl få ställen som det har skett och skall jag vara ärlig känns Sveriges hattifnattande hit och dit med vad som är strategin som om Sverige kanske är ett av dom länderna där det sker.
 

Falumas

Aktiv medlem
är inte pizzan svenskarna motsvarighet till Englands Pubar med fisk och pommes.
På 80-90-talet var det definitivt så. Själv är jag uppvuxen i en kommun som bara hade Sibylla och Pizzeria och när centralorten hade sina glansdagar så fanns det till och med 2 pizzerior.

När jag var där för några år sedan fanns det vare sig pizzeria eller sibylla längre. Däremot en Tairestaurang och kebabhak.
 

snap01

Aktiv medlem
Hur ser siffrorna ut för Grand Hotel i Stockholm?
Om vi säger så här. Min tjej jobbar sitt sista pass nästa vecka på ett stort hotell i city. Dom brukar ha runt 600 gäster o idag under 10 per dag oftast. Hotell branschen kommer ta tid att komma igång. Med tanke på Sveriges smittoläge.
 

snap01

Aktiv medlem
Vad Sverige lyckats med sin strategi är att ha en puttrande gryta som verkar öka igen i Stockholm. Dödstalen på helgen brukar ligga på en handfull men det var många igår.
Fler ser att det verkar gå att få stop på detta virus precis som med sars o mers.
Hade ett jobb på söder i veckan. Finns inget som visar att vi har en pandemi som pågår där.
När tegnell själv går o dricker öl på Stureplan o sitter inom rekommendationerna dom själv har skapat så vem tar det på allvar då?
Giesecke som hade tegnells jobb skiter i det oxå. Går o träffar barnbarnen inomhus trots han tillhör riskgrupp. Han om någon ska väl föregå med gott exempel speciellt eftersom allt bygger på frivillighet.
Frågan är vad som händer nu ? Om talen ökar o fler smittas o dör kommer panik lockdownen vi sett i dom länderna som var för långsamma ? Som Italien, Spanien o England.
Det verkar inte fungera på frivillighet. Eftersom denna smitta uppträder i kluster o smittar mindre än vad man trott så är Sveriges strategi helt fel. Nu får vi inte ens åka till våra grannländer.
Hur många tror fortfarande på samma capita av döda om ett år ?
Finns länder som inte ens fått en först våg som Taiwan o Hongkong.
Sist jag kollade hade dom 4 o 7 döda.
 

snap01

Aktiv medlem
Vad vore vitsen att i stället skriva
1a) Flockimmunitet pga av smittspridning.
1b) Flockimmunitet pga av vaccinering.
?

Den troliga lösningen av problemet är nog ändå en kombination av dessa.

Du tror fortfarande på det? Trots många länder har stop på det, o jobbar med nya reseregler etc.
Eftersom viruset smittar mindre än vad man trott så betyder det att det är betydligt dödligare. Dom flesta tror på ca 1% av dom smittade.
I Stockholm så hade bara 11% över 70 år fått iva vård trots det finns minst 30% lediga platser.
Dom skulle undersöka det om människor får den vård som dom har rätt till😎
Idag är 70 år ingen ålder för majoriteten i Sverige så det känns som att flera som skulle få vård inte får det pga siffrorna ska se snyggare ut. Det viktigast är att visa att man ligger under kurvan o plattar ut den. Misslyckas man med det utan sett så har man folkhälsomyndigheten failat på allt.
Knappast förvånande.
 

snap01

Aktiv medlem
Tegnell och Co skulle ha slagit till direkt och inte tonat ner riskerna (det är provocerande). Infört karantän för resenärer från Iran. Italien var svårt att förutse, ingen visste. Just nu återvänder norrlänningar från sina sportlov på skidorter, bla i Italien. Risken är ju uppenbar att de importerar viruset.

Enligt Tegnell ska viruset ha sin pik idag tisdag, istället för som tidigare utlovat i lördags. Risken får nog bedömas som hög att detta glider oss ur händerna.

Sverige har ganska höga smittotal, och risken finns att vi själva sätts i karantän om vi vill resa från Sverige.
tegnell sa att det skulle klinga av 3 mars. glömt det :cool:
 

snap01

Aktiv medlem
Hysteriskt är väl bara förnamnet.
Varje dag dör 25000 personer av svält.
Det är ngt som världen kunde valt att göra ngt åt men vi andra miljarder sitter lugnt o tittar på.

Problemet är väl att människor blir påminda om sin egen dödlighet, det gillar inte folk.
du tillhör dom som tycker det är som en vanlig influensa
 

snap01

Aktiv medlem
Bedömningar av det här slaget utgår från kunskapsläget vid varje tidpunkt då bedömningen görs. En sådan bedömning gäller tills den inte gäller längre.
Björn olsen sade tidigt att vi måste stoppa flygen/stänga gränsen införa stalig 14 dagars karantän. Han o tegnell möttes i tv studion o tegnell påstod att smittan inte fanns i höglandet medans Björn sa tvärtom.
Redan 20 januari sa Björn att det skulle bli en pandemi o att vi måste ta höjd för det. Han kallades alarmistisk av folhälsomydigheten.
Dagen innan planen till iran stoppades kom det 14 plan från itailen, iran,kina.
Rakt in med smittan ingen kontroll överhuvudtaget.
Vad hände sedan? tegenll o company skulle leka spårhundar dom lyckades i en veckas tid sedan var allmän smittspridning fakta.
Bra jobbat regeringen. Deras dröm var att hålla uppe allt det verkar slå riktigt bakut snart. Dom länder som satte in åtgärder tidigt har få dödsfall o få smittade o mer öppet än vad vi har.
När ska dom ens få sin första våg?
Ni kan drömma om att resa på (gamla) sättet, inget land mer än sverige kommer ha rakt in transfer i landet.
Så har man ingen eller liten smitta så kommer man kunna ha kontroll på det speciellt eftersom det inte smittar lika lätt som dom trodde.
Kanske inte speciellt mer smittsamt än sars som man fick stop på.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
tegnell sa att det skulle klinga av 3 mars. glömt det :cool:


Nejrå..

Den som får äta upp sin hatt nu offentligt är Giesecke. Det finns en kul kanal på YT som tar upp aktuella händelser och där spelas Gieseckes tvärsäkra uttalanden upp, tex att 600 000 Stockholmare ska ha haft viruset. Att han själv +70 chillar med barnbarnen enligt en Tv-soffa, medan förhållningsreglerna angående distansering gäller för vanligt folk.
 

PMD

Aktiv medlem
Du tror fortfarande på det?
Tror på vad? Flockimmunitet? Jag är inte religiös, så "tro" i den meningen gör jag inte.

Flockimmunitet ett verkligt fenomen som kan uppstå under de rätta omständigheterna. Det är inget man behöver tro på för att det ska hända.

Vi har t.ex. rätt bra flockimmunitet mot mässligen (utom i Järna av lätt insedda skäl), så det är fullt möjligt att vi kan få det mot Covid-19 också, men det kommer att behövas ett vaccin för att flockimmuniteten ska bli verklighet snart (för lagom värde på "snart").
 

PMD

Aktiv medlem
Björn olsen sade tidigt att vi måste stoppa flygen/stänga gränsen införa stalig 14 dagars karantän. Han o tegnell möttes i tv studion o tegnell påstod att smittan inte fanns i höglandet medans Björn sa tvärtom.
Redan 20 januari sa Björn att det skulle bli en pandemi o att vi måste ta höjd för det. Han kallades alarmistisk av folhälsomydigheten.
Dagen innan planen till iran stoppades kom det 14 plan från itailen, iran,kina.
Rakt in med smittan ingen kontroll överhuvudtaget.
Vad hände sedan? tegenll o company skulle leka spårhundar dom lyckades i en veckas tid sedan var allmän smittspridning fakta.
Bra jobbat regeringen. Deras dröm var att hålla uppe allt det verkar slå riktigt bakut snart. Dom länder som satte in åtgärder tidigt har få dödsfall o få smittade o mer öppet än vad vi har.
När ska dom ens få sin första våg?
Ni kan drömma om att resa på (gamla) sättet, inget land mer än sverige kommer ha rakt in transfer i landet.
Så har man ingen eller liten smitta så kommer man kunna ha kontroll på det speciellt eftersom det inte smittar lika lätt som dom trodde.
Kanske inte speciellt mer smittsamt än sars som man fick stop på.
Jag hänvisar till vad jag skrev i inlägg #1152.
Vad hade Olsen för underlag för sin bedömning?

Hur skulle den där 14-dagars-karantänen fungera?
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns inte så många alternativ.
Sverige har ju endast än så länge haft höga siffror, men under längre tid. Undrar vad som händer om Sverige skulle få dom siffrorna som Schweiz, Spanien och Italien hade dagarna innan dom stängde ner. Menar du att det inte skulle hända något eftersom det inte finns några alternativ?
 

PMD

Aktiv medlem
Sverige har ju endast än så länge haft höga siffror, men under längre tid. Undrar vad som händer om Sverige skulle få dom siffrorna som Schweiz, Spanien och Italien hade dagarna innan dom stängde ner. Menar du att det inte skulle hända något eftersom det inte finns några alternativ?
Konstig fråga. Vilken slags kausalitet skulle kunna medföra något sådant?

"Nedstängning" i Sverige bygger på att befolkningen följer uppmaningarna från myndigheterna.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
På 80-90-talet var det definitivt så. Själv är jag uppvuxen i en kommun som bara hade Sibylla och Pizzeria och när centralorten hade sina glansdagar så fanns det till och med 2 pizzerior.

När jag var där för några år sedan fanns det vare sig pizzeria eller sibylla längre. Däremot en Tairestaurang och kebabhak.
I min lilla kommun, fans det korvkiosker lite över allt på 50-60-tal tillsammans med vanliga kiosker, det dröjde faktiskt innan hamburgaren dök upp med pommes ( säkert tidigare i större städer )- någon Stockholms krog ( Restaurant ) hade Poms frites redan på 40-tal.

För mig är ordet Krog ett samlings namn för matställen med Öl/Vin, vi har varit på krogen sade man, och vanliga Restauranter säljer pizza också nu för tiden bland ärtsoppa och kåldormar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nejrå..

Den som får äta upp sin hatt nu offentligt är Giesecke. Det finns en kul kanal på YT som tar upp aktuella händelser och där spelas Gieseckes tvärsäkra uttalanden upp, tex att 600 000 Stockholmare ska ha haft viruset. Att han själv +70 chillar med barnbarnen enligt en Tv-soffa, medan förhållningsreglerna angående distansering gäller för vanligt folk.
Youtube är en härligt ofiltrerad källa till sanningen. Själv har jag äntligen förstått att vi är lurade. Man har sagt till oss i flera hundra år att jorden är ett klot. Men folket hade rätt redan på femtonhundratalet: Jorden är platt!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Youtube är en härligt ofiltrerad källa till sanningen. Själv har jag äntligen förstått att vi är lurade. Man har sagt till oss i flera hundra år att jorden är ett klot. Men folket hade rätt redan på femtonhundratalet: Jorden är platt!
Vilken del av internet menar du är fri från påståenden om att ”jorden är platt”?

Giseckes statement om att 600 000 Stockholmare kan ha varit smittade av viruset. Var ett klipp från SVT:s morgonprogram den 21 april. Det får man väl ändå bedöma som trovärdigt?
 

PMD

Aktiv medlem
Giseckes statement om att 600 000 Stockholmare kan ha varit smittade av viruset. Var ett klipp från SVT:s morgonprogram den 21 april. Det får man väl ändå bedöma som trovärdigt?
Jag har inte sett klippet så det kanske finns mer i det än ditt referat, men varför skulle Giesecke behöva äta upp hatten nu för att ha sagt så för cirka 2.5 månader sen?
 
ANNONS