Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer jag vidare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isteria

Ny medlem
Hur anpassar jag mina bilder för att ladda upp dem till fotosidan? Jag får alltid svaret att mina bilder är för stora. Nån gång lyckades jag minska pixlarna på nån meny i mitt medföljande canon-redigeringsprogram, men då vart bilden bara suddig färdiguppladad.
Snälla hjälp mig, för jag kommer verkligen inte vidare...

Hej

Vad har du för program att tillgå? Tex Photoshop elements, pait sshop pro eller nått annat?

Om inte finns några gratisprogram att tipsa om.

Roine

Canon Zoom Browser EX och Photo stitch följde med. Är det något att ha?
Vilket program rekommenderar du för bildredigering? Jag vill hålla det på hobbynivå och ha ett program med svenska menyer...

Finns tillomed en Ps clone av Gimp, kallat GimpShop för de som är för injobbade i Photoshop. Har en klar sträcka att bli lika bra, men är ju gratis och fixar de vanligaste operationerna galant.

BAW

Isteria skrev:
Canon Zoom Browser EX och Photo stitch följde med. Är det något att ha?
Vilket program rekommenderar du för bildredigering? Jag vill hålla det på hobbynivå och ha ett program med svenska menyer...

Zoombrowser använder du för att ladda ner RAW bilder från kameran samt som ett enkalre arkivprogram. Jag har dålig erfarenhet av det sen min första Canon, en D30.

Stitch är däremot bra, används om du vill sätta samman ett panorama av flera bilder.

Mit råd är att köpa svenska versionen av Fotoshop Elements, version 5 tror jag de är uppe i nu. Då kan du ta del av kurser och tips i div svenska fototidningar då de ofta har denna som utgångsprogram och det är mycket för pengarna.

Roine

Kanske 'paint.net' eller 'gimp' är gratis program för bildredigering. Picasa och Xnview är gratis program att kika på bilderna och göra småredigeringar.

För att ladda in bilderna på fotosidan måste dom var nerskalade till max 1024 pixlar på längsta sidan och max 300 kb filstorlek. Du kan alltså inte ta bilden direkt ur kameran. Använda till exempels 'gimp' att minska bildstorleken. Kan inte säga exakt hur, då jag inte ha programmet installerat på denna datorn.

Lycka till,
Thorsten

ANNONS