Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge kommer L-objektiven vara eftertraktade?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekdilson

Aktiv medlem
Hej,

Jag går och funderar på att slå till och köpa ett nytt Canon 24-70mm 2.8L objektiv om det inte dyker upp något begagnat för ett bra pris.

Jag har för tillfället ett Canon 40D hus som är inköpt i somras, jag vet att många säger att 17-55mm IS 2.8 är det bästa walkaround objektivet, dock har jag hört mkt om damm innanför frontlinsen, IS som kan pajja men framförallt att det inte fungerar med fullstora sensorer typ 5D m.fl.

Jag vet att jag kommer förlora en del vidvinkel men det känns ändå som att det är värt att köpa 24-70 objektivet, passar alla Canonhus, fantastiskt byggkvalitet å aningen bättre bokeh.

Till frågan. Tror ni att det inom de närmsta 4-8 åren kommer dyka upp nya Canonkameror med annan mount som gör att ett 24-70L inte kommer passa och därmed sjunka mkt i värde? Som det ser ut idag får man lätt 75% av värdet på ett L-objektiv om det är i bra skick. Har man någon sån garanti är det betydligt lättare att hosta upp 12000:-

Utan att ha Canon skulle jag tro att L-gluggarna kommer att stå sig ganska bra tills det eventuellt kommer nya/uppdaterade L-gluggar med samma brännviddsomfång. I och med 5D MK2 kommer fler att gå över till småbildsformat tror jag och detta borde innebära ett ökat sug efter L-gluggar. Jag tror knappast heller att Canon kommer att byta fattning, den de har nu är ju ganska ny och något vidare än tex Nikons om jag inte fått det om bakfoten.

Däremot är det väl ganska troligt att det kommer en 24-70/2,8 IS (alltså med bildstabilisering), inom något eller några år.

Även om det kommer någon ny revolutionerande elektronisk överföring, tror jag att en eventuell ny fattning skulle vara kompitabel med EF. Finns väl ingen anledning att ändra själva passformen bara för att man ändrar elektroniken.
När man gick från FD till EF var det väl pga elektroniken som man var tvugna att byta fattning, eller?

Jag är ju inte alls någon expert, ska väl kanske nämnas.

Upplys mig gärna om jag har fel. Gillar att veta =)

Hej,

Jag går och funderar på att slå till och köpa ett nytt Canon 24-70mm 2.8L objektiv om det inte dyker upp något begagnat för ett bra pris.

Jag har för tillfället ett Canon 40D hus som är inköpt i somras, jag vet att många säger att 17-55mm IS 2.8 är det bästa walkaround objektivet, dock har jag hört mkt om damm innanför frontlinsen, IS som kan pajja men framförallt att det inte fungerar med fullstora sensorer typ 5D m.fl.

Jag vet att jag kommer förlora en del vidvinkel men det känns ändå som att det är värt att köpa 24-70 objektivet, passar alla Canonhus, fantastiskt byggkvalitet å aningen bättre bokeh.

Till frågan. Tror ni att det inom de närmsta 4-8 åren kommer dyka upp nya Canonkameror med annan mount som gör att ett 24-70L inte kommer passa och därmed sjunka mkt i värde? Som det ser ut idag får man lätt 75% av värdet på ett L-objektiv om det är i bra skick. Har man någon sån garanti är det betydligt lättare att hosta upp 12000:-
det som verkar vara på gång är väl att att spegelhusen och prismasökarna kan komma att bli omoderna. Framtida massa100megapixelkameror som jag tror kommer att komma kommer säkert att kräva större sensorer och kan man slippa prismasökarna blir väl både kameror och optik mindre skrymmande. Hur det skulle gå till rent teknisk vet jag inte men jag är är övertygad om att mera begåvade konstruktörer kommer att lösa problemen. JannO

En sådant byte gör man inte lätt i dagens marknad med krig om marknadsandelarna.
Skulle Canon göra de gamla objektiven mindre lämpliga eller obrukbara på sina nya modeller så kommer de få de flesta gamla ägare med ett antal objektiv i väskan på väldigt dåligt humör.
Dessa skulle då när de uppgraderar sin kamera lika gärna kunna byta till vilket märke som helst eftersom barlasten av gamla Canon-objektiv inte längre spelar någon större roll vid val av kamera.
Så dumma är nog inte ens marknadsavdelningen på Canon.

Tja, vem vet?

Det ska bli intressant att följa Olympus satsning på det nya systemet utan spegelhus.
Tydligen kan man använda befintlig optik m.h.a en adapter i det nya systemet.

Det är nog en tidsfråga när? och inte en fråga om? spegelhusen försvinner från de digitala systemkamerorna.

Tydligen kan man använda befintlig optik m.h.a en adapter i det nya systemet.
Vilket i sin tur endast beror på minskad flange (avståndet mellan sensorplan och fattning)

Det är nog en tidsfråga när? och inte en fråga om? spegelhusen försvinner från de digitala systemkamerorna.

Även Lumix G1 saknar ju spegelhus och trots kraftigt förbättrad EVF, så är det långt kvar till dagens optiska sökare.

Jag är inte helt övertygad om att fotograferna är beredda att göra den flytten, så länge alternativet är sämre.

Köp bara ,fundera inte i dom termerna du gör.
Det är ett av världens bästa optik gluggar.

"Citat:

MVH
Lennart

Visst ska man tänka ekonomiskt, och ev prisfall på det man köper har betydelse.

Ändå är jag av den bestämda uppfattningen att jag köper dom objektiv jag behöver idag, och tycker är prisvärda. Finns ingen anledning att köpa ett objektiv av anledningen att man KANSKE behöver det till en ev kommande kamera i framtiden, eller att man köper det för att förlora så lite pengar som möjligt vid en ev försäljning.

Isåfall rör det sig om spekulation, och då kan man väl lika gäran köpa aktier, fonder, guld eller liknande.

Nej, köp det objektiv du behöver idag och har råd med.

Vad gäller 24-70/2.8L är det väl bara en tidsfråga innan en ljusstark normalzoom med IS dyker upp, och då sjunker nog beg. värdet från kanske 75% till 65% (dryga tusenlappen).

Själv hade jag en 20D tidigare (med sikte på 5D som jag har nu). Funderade också kort på 24-70/2.8L, men valde 17-55/2.8 IS. Nu är båda sålda, men jag ångrar inte 17-55 köpet trots pengaförlusten. Det hade blivit många missade bilder genom åren med 24-70 på 20D pga missade vidvinkeln.

Tänkte ut ett svar när jag såg tråden men ser att Staffan här ovanför redan sagt det jag hade på tungan. Så jag håller bara med föregående talare - välj först och främst baserat på vad du behöver och har råd med nu, inte utifrån någon spekulation om framtiden.

En sådant byte gör man inte lätt i dagens marknad med krig om marknadsandelarna.
Skulle Canon göra de gamla objektiven mindre lämpliga eller obrukbara på sina nya modeller så kommer de få de flesta gamla ägare med ett antal objektiv i väskan på väldigt dåligt humör.
Dessa skulle då när de uppgraderar sin kamera lika gärna kunna byta till vilket märke som helst eftersom barlasten av gamla Canon-objektiv inte längre spelar någon större roll vid val av kamera.
Så dumma är nog inte ens marknadsavdelningen på Canon.

Dom vill säkert inte, men jag tror att dom kan tvingas.

Vad ni bråkar med mig, jag har sån beslutsångest 17-55 eller 24-70, ibland kan de ta timmar innan jag somnar. Innan nästa onsdag måste jag ha bestämt mig då konserten är som jag ska fota :S

Jag är inte jätteinsatt men det finns redan EF-S och EF vad hindrar dem från att göra ännu en objektivsfattning?

(Notera att jag inte är jätteinsatt i ämnet men jag vet att EF-S inte passar på EF-husen)
Orsaken till det där är att EF-s optiken är anpassad för APS-C sensorer, de minsta sensorerna.

EF-s gluggarna är anpassade till dessa små sensorer, och tecknar därför inte ut på de större sensorerna som sitter i de hus som har EF-fattning.

EF-gluggarna passar dock på alla Canons hus.

ANNONS
Götaplatsens Foto