Annons

Hur länge lever dagens systemare tro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Kortlivat!

Photocon skrev:
Nej, Erik inte f-n lever de så länge. De verkar upphöra att existera redan när ryktet om nästa modell börjar snurra. När nästa modell dyker upp ligger redan din 8 månader gamla digitalare på kamerakyrkogården sedan länge:)

Skämt åsido. Du har rätt, Erik! När pixeljaktsäsongen sätter in verkar många på FS få pixelfrossa. Det är numera en mycket vanlig sjukdom som på latin benämns Pix Vobicum Sensoris. Den är elakartad och progredierande samt leder till kronisk prylångest!

Vid den kommande PMA-mässan stängs de värst drabbade in på mentalsjukhus och får kognitiv terapi ( efter en rejäl Valiumkur) bestående av att de får mumla ett mantra som lyder "Min 1Ds Mark II kan fortfarande ta bilder till familjealbumet trots att den bara har 16,7 mp" Därefter får de empiriskt bevisa detta genom att fotografera varandras tvångströjor (Ja, de får ta av dem 1 tim om dagen)

Mycket bra beskrivning, kunde kanska ha varit lite mera sarkastiskt.
Du beskriver mycket tydligt den teknikhysteri som många "fotografer" här på FS lider av.

Bildskapande vad är det ??
/Thomas..

Albwah skrev:
När jag skrev hur många exponeringar min kamera gått menade jag inte att jag är en skit bra fotograf för att jag har fotat en massa.

Hej Albin

I din åler så hadde jag en Pentax Spotmatic och 2 fasta gluggar. Saknar min Pentax som jag har tyvärr har tappat bort.

Kan förstå att det är kul att plåta en hel del när man får en ny kamera. Men ta inte mera bilder än du hinner med att hantera.

Prova även att plåta lite med äldre kameror. Man lär sig mycket av detta...

// Fredrik

Taka skrev:
Om vi säger "normalt slitage" inga speciella olyckor som skadar något.

Man får såklart byta slutare när det har gått X antal exponeringar. Men hur länge lever den annars?

Och hur mår de av att ligga i vila i perioder? Om man t.ex. tar ut batteriet eller liknande. Klarar de att ligga några år i vila utan att ta skada av det?

Enkla svaret är nog att: så länge man själv är nöjd och den fungerar så lever den.
Är man inte nöjd eller får andra krav då byter man. Är den hel och fin, så är det bara att fota.

Makten skrev:
Prova även att plåta lite med nya kameror. Man lär sig mycket av detta.

Kanske en sådan här då? Tillverkad 2003? Helt mekaniskt styrd och i princip samma typ av mätsökarkamera som gamla Leicor från 30-talet. Finns även ett par andra modeller, lika mekaniska och elementära, tillverkade i år som 250-års jubileumsmodeller för optik/kameraföretaget Voigtländer. Tror att dessa håller betydligt längre än samtida analoga och digitala systemkameror som är elektronikberoende eftersom slutarna kan rengöras ganska lätt när de börjar kärva efter ett antal år. Att ersätta/laga elektronik som krånglar brukar vara både svårt och dyrt och då blir det isället en ny kamera. Men en slutarrengöring för 1500 spänn vart 20:e år känns inte så farligt.

Bilagor

• r2+50mm f2,5forum.jpg
    r2+50mm f2,5forum.jpg
    93.3 KB · Visningar: 161
Senast ändrad:
Makten skrev:
Prova även att plåta lite med nya kameror. Man lär sig mycket av detta.

Det har har gjort en hel del och det är Eos 20D som jag har testat senaste året. Tycker att jag får mera för pengarna att köpa nya gluggar än köpa ett digitalhus...

I början så retade jag mig på långsamheten och färgerna som hadde video känsla. Det har blivit bätte men jag avaktar 2-3 generationer till och låter andra betala utvecklings konstnaderna.

Idag så är allt fokuserat på Mpixel men jag tycker att problemet är istället dynamiska omfånget och det är bara Fuji som talar om det när dom presenterar sin kamera FinePix S3 Pro.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Nä, man undrar ju varför vissa är så övertygade om det egna förfarandets överlägsenhet när de själva inte vågat prova nåt annat.

Om du har läst tidigare inlägg så har jag ett exempel som jag med stor fördel andvänder digital system kamera ihop med laptop.

Senast ändrad:
fredrikru skrev:
Det har har gjort en hel del och det är Eos 20D som jag har testat senaste året. Tycker att jag får mera för pengarna att köpa nya gluggar än köpa ett digitalhus...

I början så retade jag mig på långsamheten och färgerna som hadde video känsla. Det har blivit bätte men jag avaktar 2-3 generationer till och låter andra betala utvecklings konstnaderna. Idag så är allt fokuserat på Mpixel men jag tycker att problemet är istället dynamiska omfånget och det är bara Fuji som talar om det när dom presenterar sin kamera FinePix S3 Pro.

// Fredrik

Sunt tänkt! Om fler tänkte som du skulle ju tillverkarna reagera därefter. Som det nu är så är megapixelracet i ständigt eskalerande. Visst finns det fotografer som verkligen behöver 16,7 mp som i 1Ds MarkII, men för den stora majoriteten är det inte så.

Dessvärre fordrar ju också sådana kameror mer av optiken, och har redan passerat optikens upplösningsförmåga. På vanliga dslr med 1.6 crop är det bara idiotiskt att spränga in fler megapixels. Flera tester har ju visat att skillnaden mellan 8 och 10 mp närmast är teoretisk när det gäller vad det mänskliga ögat uppfattar.

Och visst finns det ett sunt tänkande också i Fujis filosofi med DR.

Dessutom kan ju livslängden, som utgör ursprungsdiskussinen i detta forum, radikalt minska om tillverkarna får svart på vitt att folk byter modell så snart en ny lanseras. Då behöver de ju knappast tänka på speciellt hållbara lösningar. Begagnatmarknaden är ju till förfång för producenterna.

Vi som konsumenter utnyttjar kanske inte den makt vi har? Om vi inte köpte dessa engångihalvåretuppgradreingsmodeller utan efterlyste DR (dynamic range) och firmwareuppgraderingar istället skulle kamerornas ekonomiska livslängd garanteras. Och de pengarna skulle företagen få in i alla fall på optik som folk då säkert skulle köpa i större omfattning!

Men, det är vad jag tror! Andra är kanske visare och har bättre kristallkula än jag.

GOD JUL till Er alla på FS

Graal skrev:
Kanske en sådan här då? Tillverkad 2003? Helt mekaniskt styrd och i princip samma typ av mätsökarkamera som gamla Leicor från 30-talet. Finns även ett par andra modeller, lika mekaniska och elementära, tillverkade i år som 250-års jubileumsmodeller för optik/kameraföretaget Voigtländer. Tror att dessa håller betydligt längre än samtida analoga och digitala systemkameror som är elektronikberoende eftersom slutarna kan rengöras ganska lätt när de börjar kärva efter ett antal år. Att ersätta/laga elektronik som krånglar brukar vara både svårt och dyrt och då blir det isället en ny kamera. Men en slutarrengöring för 1500 spänn vart 20:e år känns inte så farligt.
Ja, jag tror absolut att en sån där håller mycket längre, på grund av avsaknaden av elektronik. Det enda elektroniska är väl ljusmätaren, och den lär ju inte vara så bökig att byta ut direkt.
Jag skulle gärna ha en sån där, eller varför inte nåt ännu enklare, men det känns för bökigt för mig att hålla på med film. En digital manuell kamera vore enormt trevligt. Alltså motsvarande en sån där, med bara en sensor och eventuellt en display, där man inte kan göra nåt annat än radera bilder om man vill. Endast RAW-format skulle räcka fint.
Det är väl vad Leica M8 är, men den är ju helt sinnessjukt dyr tyvärr. En sån kamera håller nog också väldigt länge skulle jag tro, eftersom det inte heller där är särskilt mycket elektronik att tala om bortsett från "sensorpaketet".

fredrikru skrev:

I början så retade jag mig på långsamheten och färgerna som hadde video känsla. Det har blivit bätte men jag avaktar 2-3 generationer till och låter andra betala utvecklings konstnaderna.

Idag så är allt fokuserat på Mpixel men jag tycker att problemet är istället dynamiska omfånget och det är bara Fuji som talar om det när dom presenterar sin kamera FinePix S3 Pro.
Visst, det var inte så jag menade. Allt har sina fördelar, men det är inte ovanligt att den som fotat väldigt mycket analogt fnyser åt digitalt bara för att de inte riktigt vågar ta steget dit. För en del duger det nog inte, och det förstår jag, men det blir ofta lite fånigt att hävda att film och filmkameror är överlägsna. Det är inte heller på något sätt självklart att man skulle lära sig att bli en bättre fotograf för att man provade analogt. Jag tror nästan tvärtom; idag blir nog fler fotografer duktiga, eftersom de direkt kan se vad de gjort för fel.

Graal skrev:

Nu er'e kameravisning, kul!!! :)
Tack Nils!!

Håller i stort med dig vad gäller Bessa..
Den enda synpunkten jag har, ursäkta,
är den litet korta mätsökarbasen...
Men, för vidvinklar och normal, sannolikt helt tillräckligt! :)

Och nu några väl valda ord före min kamerabild! :)

Om man skall ha en kamera som håller länge,
och som även har ett visst "uppmärksamhetsvärde",
för det är viktigt ;) :)
då gäller bara en M Leica!

Tyvärr! ;)

En Leica, och då gärna en M2 är nog en av de mest slitstarka och mest långlivade fotoapparater som tillverkats!

Helt mekaniskt!
Och använder du den bara,
så fungerar den nästan hur länge som helst...
(Det är om den ligger stilla under några år som långtidsverket kan "becka" ihop,
och då blir det en liten service)

Och till dom här "gamla" leicorna,
(och även till Bessa)
så finns det mängder av trevliga och ofta billiga objektiv!!

Så nu kommer bilden!!

En Leica M2 med en Canon 1,5/35 mm,
samt med ett handgrepp!!

Ps. Leican e från 1963, Canon-gluggen också från tidigt 1960-tal, handtaget bara några år gammalt och jag kör en rulle Tri-X i kameran just nu..

Bilagor

• canon1.5f.jpg
    canon1.5f.jpg
    54.9 KB · Visningar: 114
Senast ändrad:
Oavsett vad man tycker om analogt och digitalt så kan väl ingen påstå nåt annat än att mätsökarkameror är enormt vackra.

ANNONS
Götaplatsens Foto