Annons

Hur "långt" räcker extern blixt? (SB-900)

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Hej,
Jag är amatör, har varit nyfiken på att köpa studioblixtar för modellfotografering i ett normalstort rum eller lokal. Men är oxå nyfiken på utomhusfotografering där man inte har tillgång till el, och funderade då på två st externa SB-900 (nikon) med reflektorer.

För att det inte skall blir för dyrt kan jag kanske använda dessa SB-900 till inomhus modellfotografering? Eller täcker inte ljusstyrkan nog? Främst hade jag tänkte mig två blixtar på modellen men sedan kanske en även på bakgrundsduken. Jag är inte i behov av snabba ladd-tider osv utan bara ljuset som sådant.

Du får ett helt stdioblixtpaket för mindre pengar äne EN SB-900 med två blixtar med modelleringsljus, stativ och softboxar. Bara en tanke.

Manuella kamerablixtar av samma styrka finns från 1000:- och uppåt.

En, två eller tre SB900 kommer man ganska långt med. Och de är ju användbara både inom- och utomhus. Å andra sidan får du ganska mycket studioblixtar för motsvarande pengar (3 st SB900 blir väl nåt i stil med 15.000:). Frågan är vad du prioriterar. Köp en och testa? Finns ju även billiga studioset hos Kaffebrus, Cyberphoto o.s.v. som kostar mindre än en SB900. Båda varianterna har sina för- och nackdelar.

ANNONS
Götaplatsens Foto