Annons

Hur ladda in video från Canon 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Har nyss köpt en Canon 550D och gjorde en testfilm, men hur ladda in video från Canon 550D till min iMac?

Installerade Image Browser från installationsskivan, startade om, men inget hände. Det går inte heller att öppna filmen inifrån Adobe Bridge vad jag kan se. Behövs kanske hela sviten med Canon-skivans innehåll? Tacksam för tips!

Andra video/film-tips för Canon 550D?

Ladda in allt från minneskortet på datorn.

Kör sedan igång iMovie på macen och leta rätt på filmfilerna med det programmet.

Tack Magnus, nu rullar det på bra! Testade även att ladda in i Final Cut Pro utan problem.

Jag har dock ett minneskort som inte uppfyller kraven helt, vad ska jag köpa för något, tänker på 16 GB-kort isf. Har idag ett SanDisk på 8 GB, det heter SDHC Card.

Tack Magnus, nu rullar det på bra! Testade även att ladda in i Final Cut Pro utan problem.

Till Final Cut Pro har Canon ett gratis tilläggsprogram som sköter importen till programmet smidigare. Det är nämligen dumt att försöka redigera filerna direkt i Final Cut eftersom de är hårt komprimerade och det blir lätt hackigt när processorn hela tiden måste jobba med avkomprimeringsprocessen. Det bästa är att konvertera de filer som ska redigeras till Adobe Intermediate Codec. Detta sker enklast och snabbast genom Canon tilläggsprogram som nyligen släppts.

http://www.kamerabild.se/nyheter/programvara/Canon-snabbar-pa-filmredigeringen-1.306826.html

Jag har dock ett minneskort som inte uppfyller kraven helt, vad ska jag köpa för något, tänker på 16 GB-kort isf. Har idag ett SanDisk på 8 GB, det heter SDHC Card.

Med SanDisk Extreme-kort bör du vara säker.

För PC-användare och premiere

Flyt på filerna i premiere pro
Detta är det enda sätt jag fått det att funka med originalfilerna utan att behöva konvertera till cineform, Dnxhd, mpeg streamclip eller liknande. Slutresultatet är lossless eftersom det är originalfilerna som används. Riktigt bra och väl värt att lära sig om man vill hålla på med videoeditering och bibehålla högsta kvalité.
Detta är för alla med PC. Funkar t o m på pentium 4 om man nu kör på en sån.

http://findout.blogg.se/2010/april/u...miere-pro.html

Jag gjorde en filminstruktion som förenklar hela saken betydligt. Länkar till nödvändig programvara och script finns på min blogg ovan.

filmen http://screenr.com/JiW

mvh

Daniel

Nu tror jag har kommit på det bästa sättet för iMac att ladda in en Canon 550D-film.

Öppnar Adobe Bridge CS4 och laddar in filmen där. Se bild.

Ini i Adobe Bridge CS4 öppnar jag filen direkt till Final Cut Pro 7. Se bild.

Där är det bara att redigera som vanligt i FCP. Filmen måste dock renderas efteråt.

Iom det är en .mov-film går det att öppna den direkt i QuickTime, men där blir det lite ryckigt, den bör alltså renderas först.

Bilagor

• ladda-in.jpg
    ladda-in.jpg
    17.6 KB · Visningar: 548
  • oppna-med.jpg
    oppna-med.jpg
    16.7 KB · Visningar: 547
ANNONS
Götaplatsens Foto