Annons

Hur lyckas jag med skärpa och ljuset med min Nikon D80, Sigma 10-20mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

PicVictoria

Aktiv medlem
Hej

Jag skulle bli mycket tacksam om jag kunde få era råd angående hur jag kan bli bättre på mitt jobbJ Jag fotograferar på en mäklarfirma. Måste påpeka att jag är självlärd, så inga svåra termer tack!

Jag fotograferar i hus och lägenheter. Tar sällan detaljbilder utan min fråga gäller de övergripande bilder över ett helt rum, jag tar.

Min utrustning består av en Nikon D80 med ett vidvinkelobjektiv från Sigma 10-20mm. Jag kör på stativ utan blixt. Brukar ha 22 i bländare och varierar slutartiden för att få ljusa bilder. Mitt problem är nu att jag har svårt att få någon direkt superskärpa i bilderna. Blir aldrig riktigt nöjd. Dessutom är det risk att bilderna blir gul/röda beroende på lampor, möbler, golv eller naturfärgad träpanel i tak. Detta leder till mkt jobb i Photoshop.

Så, alla, hur gör jag för att få bättre bilder rent ljusmässigt samt hur får jag till den knivskarpa skärpan?

Tacksam för alla svar!
Victoria
 
Pröva att köra med större bländare runt 8-11, vid bländare 22 så trycker bländaren ihop ljuset så skärpan blir lidande.
 
På den minsta bländaren så blir de flesta objektiv lite sämre. Testa att sätta på bländare 8, där många objektiv har sin sweet spot. Kolla sedan om skärdedjupet räcker annars får du testa vilken bländare som funkar bäst. När du har så korta brännvidder så blir skärpedjupet ganska stort ändå. Fokusera sen ca 1/3 in i motivet.

Jag skulle sätta kameran på ett stativ sätta på Av (Bländarprio, kanske heter ngt annat på Nikon) och välja en lagom bländare (börja med 8) och lägsta ISO. Gör även ev en exponeringskompenstation för att få rätt ljus. Blixten används som fyllnadsblixt (testa studsa den i taket) och styr blixtens styka med blixtkompenseingen så det blir lagom.

Det är iaf mitt tips!
 
Jag vill nog påpeka att man bör testfotografera först med fokusmetoden 1/3 in i motivet. När jag gör det (f/8), så blir det inte bra. Bättre resultat får jag när jag fokuserar på något vid väggen längst bort. Då blir det skarpt även utanför fönstret. Då har jag antingen Nikons 17-55 eller 12-24 att arbeta med och en D200.


//L
 
Jag vill nog påpeka att man bör testfotografera först med fokusmetoden 1/3 in i motivet. När jag gör det (f/8), så blir det inte bra. Bättre resultat får jag när jag fokuserar på något vid väggen längst bort. Då blir det skarpt även utanför fönstret. Då har jag antingen Nikons 17-55 eller 12-24 att arbeta med och en D200.


//L

Ja, vill du ha allt utanför huset i fokus då kanske "1/3 av motivet" t.o.m. ligger utanför huset.
 
Jag brukar fota med bländare f/5,6 eller f/8. Skärpan sätter jag på väggen. Då brukar det bli bra.

Bäst skärpa brukar ligga någonstans på mitten av bländarskalan. Bländar man ned till den minsta bländaren får man sämre skärpa på grund av difraktion.
 
Vad menas med 1/3 i fokus? Hur gör jag detta rent praktiskt?

Sätt inte fokus på väggen längst bort, utan på något som står på en tredjedel av avståndet till väggen. Ett bord eller något.

Det som upplevs vara i fokus blir ju både framför och bakom det du fokuserar på, sätter du fokus på väggen längst bort så kastar du bort halva i-fokus området. ( eller mer än halva, då fokus-området inte är jämt fördelat runt fokus-punkten).
 
ANNONS