Annons

hur mäta blixtljus manuellt?

Produkter
(logga in för att koppla)

homeless clubkid

Aktiv medlem
hej!

jag har alltid haft ttlblixtar förut men nu har jag skaffat en metzblirre till min fuji 645.
dock är jag lite osäker på hur man mäter blixtljuset manuellt (utan ljus/blixtmätare)

det finns en tabell på blixten som säger att om jag skjuter 2 meter framför får jag bländare 11, 3 meter bländare 8 osv.

men hur mäter jag tiden? ska jag mäta
ljuset utan blixten först eller hur ska man gå tillväga?

tacksam för svar!
/jeppe

Senast ändrad:
En metod för upplättningsblixt är att ställa in bländaren enligt tabellen på blixten och öka värdet ett steg för att sedan ställa exponeringstiden efter bakgrunden.

Detta betyder att bakgrunden blir korrekt exponerad och enbart blixtens ljus skulle ge en ett steg underexponerad bild på förgrunden.

För bilder där du bara vill belysa förgrunden med blixten så är det exponeringstid på 1/60 eller något liknande och bländaren enligt tabellen.

Du behöver bara ställa in bländaren kan man säga. Ställer du bländaren enligt tabellen får du rätt blixtljus.

Tiden får du ställa efter hur du vill ha bilden, om du vill ha rörelse eller så att man ser nåt av bakgrunden.

Så man kan säga, mät tiden på bakgrunden utan blixt och ställ bländaren enligt tabellen, då för du en rätt bra exponering på personen (eller vad du fotar) och på bakgrunden.

Ni får rätta mig om jag har fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto