Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mäter 300D ljuset?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror nog faktiskt att Jocce är ute efter att veta vilka olika ljusmätningsmetoder som finns att tillgå :) (genom objektivet då)..

tada, dessa finns tillgängliga : Flerzon + utsnittsmätning + centrumvägd

Kanske det..svårt att avgöra som frågan är ställd.
Men i så fall är det följande:

Flerzon + utsnittsmätning + centrumvägd

Jag bara måste.. HAHAhahaha.. ni asså.. hahaha

(för lite kaffe, jobbat länge och e trött)(kanske)(för mycket tid här på FS idag? svaret blir JA)

Jag läste i handboken till kameran och fick en beskrivning av hur kameran mäter ljuset genom att söka i index efter ordet "mätmetoder" och kom fram till att sidan 84 är bra att studera.

Lycka till!

jaså...

Tänkte nämligen ragga upp ett ef-objektiv o testa min nyinskaffade eos 30 (jippie) imorron.. Tänkte bränna en rulle dia för o se om den exponerar rätt.. Vad tycker ni jag ska köra för ljusmätningsmetod??

Kanske är bäst att ta en serie med 3 bilder på varje motiv (1 med evaluerande, 1 med ustnitt och 1 med centrumvägd)?

För att vara mer tydlig än Kim ;) så tror jag den har matrixmätning och centrumavvägd mätning. Spotmätning tror jag tyvärr saknas på såväl 300D som 10D.

arleklint skrev:
För att vara mer tydlig än Kim ;) så tror jag den har matrixmätning och centrumavvägd mätning. Spotmätning tror jag tyvärr saknas på såväl 300D som 10D.

De har tre varianter precis som vi skrev..inte två.

Flerzon + utsnittsmätning + centrumvägd

Utsnittsmätning är på 9% och en spot ska väl ha högst 5%..likväl är det tre olika mätsystem...och 9% räcker mycket långt.

Janne..jag tycker inte du var särskilt tydlig här..

Nä men vi var ju tvugna att klargöra det eftersom Janne skrev att han "tror" att det saknas.. Nu vet vi!

Tror det blir bra Ragnarsson. En bild med varje på samma motiv, tid, plts och allt det dära.

..........................går o hämtar en beera, kaffet tog slut.................................

ANNONS
Götaplatsens Foto