Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mäter man ljuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedle

Aktiv medlem
Vilket är rätt sätt att mäta ljuset på med en ljusmätare?

Skall mätaren riktas mot kameran eller parallelt med axeln vilken objektivet är riktat?

Vet inte om bilden nedan syns men i vilken av figurerna mäts ljuset korrekt?

Jag vet att det finns olika sätt att mäta men rent generellt när man skall mäta allt ljus som faller på motivet.

Jag menar naturligtvis mätning av infallande ljus! :)

light_metering.jpg
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ingen

Vilket är rätt sätt att mäta ljuset på med en ljusmätare?

Skall mätaren riktas mot kameran eller parallelt med axeln vilken objektivet är riktat?

Vet inte om bilden nedan syns men i vilken av figurerna mäts ljuset korrekt?

Jag vet att det finns olika sätt att mäta men rent generellt när man skall mäta allt ljus som faller på motivet.

Visa bilaga 115984
Om du tänker efter lite kommer du snart fram till att du ska mäta på motivet med samma vinkel som kameran är placerad (eller ännu hellre på en yta (som reflekterar ca 18%) nära motivet. Du skall alltså inte rikta mätaren mot kameran (för det är ju inte den du ska fotografera!)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om du tänker efter lite kommer du snart fram till att du ska mäta på motivet med samma vinkel som kameran är placerad (eller ännu hellre på en yta (som reflekterar ca 18%) nära motivet. Du skall alltså inte rikta mätaren mot kameran (för det är ju inte den du ska fotografera!)
Det finns ju mätare som mäter det infallande ljuset. Så helt fel kan det inte vara.

Petter ...
 

Svedle

Aktiv medlem
Om du tänker efter lite kommer du snart fram till att du ska mäta på motivet med samma vinkel som kameran är placerad (eller ännu hellre på en yta (som reflekterar ca 18%) nära motivet. Du skall alltså inte rikta mätaren mot kameran (för det är ju inte den du ska fotografera!)
Gäller inte det bara med mätning av reflekterat ljus?
 

sk8r

Aktiv medlem
Generellt sett vid mätning av påfallande ljus. Från motivet mot kameran. I den skiss du visar skulle jag tro att mätvärdet inte skulle skilja ngt nämnvärt om alls överhuvudtaget mellan de två exemplen.
 

P.Lidholm

Aktiv medlem
Du ska mäta det ljus som når kameran , alltså ska du rikta ljusmätaren mot kameran om du mäter infallande ljus. Om du till exempel riktar ljusmätaren mot ljuskällan så kommer bara den sidan som ljuset träffar att vara rätt exponerad
 

Olle

Aktiv medlem
De flesta lösa exponeringsmätare kan mäta både reflekterat och infallande ljus. När man mäter infallande ljus brukar man skjuta en vit halvglob framför mätarcellen. Den har oftast den formen för att den skall mäta allt ljus som kan träffa motivet.

En mätare som mäter reflekterat ljus, som t ex kamerans inbyggda, vet inte om den mäter mot ett mörkt eller ljust färgat motiv. Den försöker göra exponeringen korrekt för motiv som reflekterar 18% ljus. Men det gör ju inte alla motiv. Det är därför som man vid t ex fotografering där mycket vit snö förekommer, får överexponera 1-2 steg för att snön skall bli vit och inte grå.

När man mäter infallande ljus påverkas inte mätaren av motivets nyanser och förhoppningsvis blir mörka delar av motivet mörka och ljusa blir ljusa, utan att man därför behöver göra nån exponeringskompensation. Man brukar rikta mätaren mot kameran och inte mot ljuset, t ex solen. Annars skulle det ju bli helt fel vid t ex motljus.

Olle

Edit: Jag glömde de två sista meningarna vid första försöket.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ja

De flesta lösa exponeringsmätare kan mäta både reflekterat och infallande ljus. När man mäter infallande ljus brukar man skjuta en vit halvglob framför mätarcellen. Den har oftast den formen för att den skall mäta allt ljus som kan träffa motivet.

En mätare som mäter reflekterat ljus, som t ex kamerans inbyggda, vet inte om den mäter mot ett mörkt eller ljust färgat motiv. Den försöker göra exponeringen korrekt för motiv som reflekterar 18% ljus. Men det gör ju inte alla motiv. Det är därför som man vid t ex fotografering där mycket vit snö förekommer, får överexponera 1-2 steg för att snön skall bli vit och inte grå.

När man mäter infallande ljus påverkas inte mätaren av motivets nyanser och förhoppningsvis blir mörka delar av motivet mörka och ljusa blir ljusa, utan att man därför behöver göra nån exponeringskompensation.

Olle
Det var just därför jag antog att det var reflekterat som avsågs. På skissen ser det ju ut som om han vänt globen bort från ljuset. Så att ljus från de andra hållen och uppifrån inte kan träffa mätcellen. Jag missuppfattade nog skissen, eller..
 

Svedle

Aktiv medlem
Det var just därför jag antog att det var reflekterat som avsågs. På skissen ser det ju ut som om han vänt globen bort från ljuset. Så att ljus från de andra hållen och uppifrån inte kan träffa mätcellen. Jag missuppfattade nog skissen, eller..
Hehehe... Skissen föreställer en person uppifrån med mätaren framför ansiktet. :)
 

Minita

Aktiv medlem
Läste i boken "Modellfotografering" att man bör kalibrera sin ljusmätare. Har aldrig hört detta tidigare. Någon som kan bringa klarhet i detta?

Kan någon dessutom ge mig lite tips hur jag kan använda ljusmätaren till att mäta "blandljus" vid on-location fotografering? Använder blixtar utomhus för att lätta upp skuggorna. Har en Sekonic 308S.
 

törnan

Aktiv medlem
Läste i boken "Modellfotografering" att man bör kalibrera sin ljusmätare. Har aldrig hört detta tidigare. Någon som kan bringa klarhet i detta?

Kan någon dessutom ge mig lite tips hur jag kan använda ljusmätaren till att mäta "blandljus" vid on-location fotografering? Använder blixtar utomhus för att lätta upp skuggorna. Har en Sekonic 308S.
Vet inte hur mycket av det som går att översätta till 308:an men det var iaf för mig en bra intro till ljusmätare.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Vilket är rätt sätt att mäta ljuset på med en ljusmätare?

Skall mätaren riktas mot kameran eller parallelt med axeln vilken objektivet är riktat?

Vet inte om bilden nedan syns men i vilken av figurerna mäts ljuset korrekt?

Jag vet att det finns olika sätt att mäta men rent generellt när man skall mäta allt ljus som faller på motivet.

Jag menar naturligtvis mätning av infallande ljus! :)

Visa bilaga 115984
En enkel regel:

Mät ljuset på den plats som ska exponeras för kameran, i den vinkel som exponeringen sker.
 
ANNONS