Annons

hur många nummer kommer FOTO ut med varje år?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förlaget ljuger alltså! Vilka skurkar! De lurar oss på ett nummer och kallar det dubbelnummer! (ironi)

/Pontus

Jag personligen tycker att det är skitdåligt att dom har ett dubbel nr...Man får ju fnatt på att vänta på ett nytt :S

Jag blev rätt besviken på senaste numret. Hade egentligen inte tänkt fortsätta prenumerationen, men så tänkte jag att systemkameraskolan kan ju vara bra för flickvännen och ibland står det ju något intressant. FOTO kom samma dag som Kamera&Bild och för mig är det inget snack om vem som gör den bästa tidningen. Jämför bara testerna av olika labb! FOTO hade t ex inte med Crimson bland digitallabben... Däremot en del obskyra labb som jag aldrig ens skulle överväga. Ja, ja, det är ju alltid kul med två tidingar, särskilt nu när man ligger hemma och är sjuk...

/Pontus

Och jag som tycker att tekniktester är det tråkigaste som finns. Jag kräks på tester av scanners hit och kortläsare dit. Det är för lite fokus på bild!
Får man tipsa om en annan tidning?
MOTIV! Inga tester, inga annonser.
www.tidningenmotiv.se
Bli gärna prenumerant, nu drivs tidningen ideellt av redaktionen.

Ha det gott!
//
Nina

Happy Horse skrev:
Och jag som tycker att tekniktester är det tråkigaste som finns. Jag kräks på tester av scanners hit och kortläsare dit. Det är för lite fokus på bild!
Du struntar i vem som printar dina bilder?? För mig är det oerhört viktigt att jag får bilden precis som jag vill ha den, vad gäller färgbalans, mättnad, toner, skärpa osv. Ett uselt labb kan ju fullständigt förstöra en bild!

Men jag kanske missuppfattade dig eller så var ditt inlägg inte riktat till mig utan en fundering i största allmänhet?

Tack för tipset förresten!

/Pontus

Men hallå, jag LÄSER mig inte till ett resultat. Jag provar själv, dvs väljer ett labb jag är nöjd med och byter om jag är missnöjd.
Att någon som skriver i tidningen tycker något är bra betyder absolut inte att alla andra tycker likadant...
Och om jag har en kortläsare jag är nöjd med så byter jag inte för att det står i tidningen att det finns bättre.
//
Nina

Happy Horse skrev:
Men hallå, jag LÄSER mig inte till ett resultat. Jag provar själv, dvs väljer ett labb jag är nöjd med och byter om jag är missnöjd.
Att någon som skriver i tidningen tycker något är bra betyder absolut inte att alla andra tycker likadant...
OK, det är ju helt klart ett sätt att göra det på! Har man möjligheten är det såklart bäst att testa själv!

Men för att sålla bort de sämre labben och kunna prova igenom de bästa tycker jag tester är bra! Annars får man ju skicka testbilder till ett stort antal labb för att kunna bilda sig en uppfattning om vilket som är bäst, vilket tar tid och kostar pengar. Eller så nöjer man sig med att bilderna inte har någon uppenbar brist och struntar i att leta vidare när man hittat ett labb som levererar OK bilder. Men jag har fått bilder från andra labb som jag inte såg något större fel på, och när jag jämför med ett riktigt bra labb är det ändå stor skillnad!

När man förlitar sig på tidningstester förutsätter det ju ett förtroende för tidningen och testarna, då bedömningen är delvis subjektiv. Dock valde de inte labb efter vilka bilder de gillade bäst, eftersom smaken ju är klart delad när det gäller färgmättnad, kontrast osv, utan bedömde vilka av kopiorna som liknade originalet i så stor utsträckning som möjligt. Detta tror jag de flesta erfarna fotografer gör rätt bra och likadant.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto