Annons

Hur många steg är det mellan f4.5 och f?2

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingetdera. Det är 2 1/3.

(Jag antar att det skall stå f/2 i din fråga där det står f?2)

Eller så är det 2,5 steg. Många tillverkare skriver 4,5 "av historiska skäl" när de menar 4,7 dvs halvsteget mellan 4 och 5,6.

Spännande -- vad är det för historiskt skäl?
Borde inte talföljden av relativa bländare vara så här: (hela steg)
1.0, 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.7, 8.0, 11, 16, 23, 32

Varför är inte objektiven uppmärkta så?

Rent generellt gäller regeln att bländartalet b följer serien

b = 2^(n/2)

, där n = 0 (första bländarsteget) är bländare 1. Det är alltså en faktor roten ur två mellan varje helt bländarsteg.

Om man utgår från formeln ovan får man omvänt att

n = (2*ln b)/ln 2

, och en skillnad mellan två bländare b1 och b2 ger

Δn = 2*ln (b2/b1) / ln 2

Så mellan bländare 2 och 4,5 får vi

Δn = 2* ln 2,25 / ln 2 = 2,34, vilket vi kan anta vara 2 1/3.

Nu vart det för komplicerat här m massa formler o kvadratroter m m. ;-)

Vad är bländarstegen i hel o halvsteg?
Kan nån ange detta för mig (utan formler o djupare förklaring)...

Karin, du har väl en modern elektronisk kamera, där bländaren styrs från ett reglage på huset?

Säkert är bländaren stegad i tredjedelar och kanske till och med omställbar så den stegar i halva steg.

Då är det ju bara att ratta igenom alla bländare med pekfingret så har du tabellen där, utan matematik.

Uttryck skrev:
Nu vart det för komplicerat här m massa formler o kvadratroter m m. ;-)

Vad är bländarstegen i hel o halvsteg?
Kan nån ange detta för mig (utan formler o djupare förklaring)...

Jag kan göra det med formler =)

Bländarsteg i helsteg följer b = 2^(n/2):

1,0 1,4 2,0 2,8 4,0 5,6 8.0 11 16 osv

Bländarsteg i halvsteg följer b = 2^(n/4):

1,0 1,2 1,4 1,7 2,0 2,4 2,8 3,5 4,0 4,8 5,6 osv

Bländarsteg i 1/3-steg följer b = 2^(n/6):

1,0 1,1 1,3 1,4 1,6 1,8 2,0 2,2 2,5 2,8 3,2 3,6 osv

Hoppas du kan se mönstret (antalet steg innan bländartalet fördubblas).

2*2,828427 = 5,656854

arvro395 skrev:
Spännande -- vad är det för historiskt skäl?
Borde inte talföljden av relativa bländare vara så här: (hela steg)
1.0, 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.7, 8.0, 11, 16, 23, 32

Varför är inte objektiven uppmärkta så?

Jo, så borde det vara.

Men om "ett steg" mellan 2.8 och 5.7 eller mellan 11 och 23 inte verkligen SÅG UT som en fördubbling skulle det nog finnas fler frågetecken här i världen...

Re: 2*2,828427 = 5,656854

BengtJohnsson skrev:
Jo, så borde det vara.

Men om "ett steg" mellan 2.8 och 5.7 eller mellan 11 och 23 inte verkligen SÅG UT som en fördubbling skulle det nog finnas fler frågetecken här i världen...

Ja, det var faktiskt en både bar och rimlig förklaring.

Tack så mycket! Formlerna kan jag klara mig utan, behöver bara sifforna och vetskapen vad resp helt o halvt bländarsteg gör i slutartid.

Visst innebär 1 helt bländarsteg t ex från f4 till f2.8 en halvering av slutartiden?

Varje 1/2 steg borde då ge ytterligare 1/4 dels kortare slutartid eller hur?

Får du 1/50 m f4 så får du väl 1/100 m f2.8 och 1/150 m f2?

Uttryck skrev:
Tack så mycket! Formlerna kan jag klara mig utan, behöver bara sifforna och vetskapen vad resp helt o halvt bländarsteg gör i slutartid.

Visst innebär 1 helt bländarsteg t ex från f4 till f2.8 en halvering av slutartiden?

Rätt i tanken, fel i matematiken!

Ett 1/2-steg ska korta slutartiden med ungefär 29%. Efter två halva steg får du då kvar 71% av 71%, och det är ju 50%.

Får du 1/50 m f4 så får du 1/100 m f2.8 och 1/200 m f2. Mellan f/4 och f/2 är det ju två steg, dvs två fördubblingar.

Strunta nu i matematiken, om du vill. Ett steg är en fördubbling. Ett halvt steg är lite mindre. Det är allt du behöver komma ihåg.

Edit: Långsam...

Senast ändrad:
Uttryck skrev:

1/50s och f4 ger samma exponering som 1/100s och f2.8 eller 1/200s och f 2.0. Gäller även 1/400s o f 1.4 eller 1/25s och f 5.6......

/Janne

Ursäkta mig f2.8 till f2 är ju ett helt steg! Tänkte fel men ändå rätt eller hur man nu ska säga...

Jag har fattat nu! Eller faktiskt har jag fattat detta tidigare, hade bara glömt bort vad de hela/halva stegen var o hade inte kameran här brevid mig heller så jag kunde kolla.

Förresten, en fråga till...

Kör jag på AV eller T-läget och ställer in t ex f4 och/eller 1/50 så kan jag väl även ställa "exponeringskompensation" (tror jag det heter?). Dvs att f-talet o tiden "står still" men att exponeringsskalan (eller vad det nu heter) ger - eller +, dvs att strecket i mitten flyttar på sig.

Vad är det eg som händer i kameran då? Varken den faktiska bländaren o tiden ändras ju men blir exponeringen ändå ljusare vid + alt mörkare vid -?

Hoppas ni hajjar vad jag menar... :)

Exponeringskompensationen påverkar ljusmätaren och gör den mer eller mindre känslig.

Kör du i Tv- eller Av-läget så kommer antingen bländare eller slutare att ändras motsvarande din kompensation. De hålls bara konstanta om du har läget för manuell exponering inställt. Så du har antingen tittat fel när du har observerat din kameras beteende, eller så har du något slags auto-ISO-läge påslaget som gör att kamerans känslighet ändras istället för bländare eller slutare.

ANNONS
Götaplatsens Foto