Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mkt pallar lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

ullberg

Medlem
Jag känner att min fotohateringsprocessedur är lite komplicerad :) Jag importerar mina filer från fotosessionen via Canons program. Sedan gör jag en snabbkoll genom Picasa. Därefter lägger jag in den sållade mappen i Lightroom och gör de nödvändiga justeringar/lek som behövs. Vidare kan det hända att jag gör lite mer i photoshop. Därefter tar jag bort mappen från lightroom så jag har max ett antal mappar importerade samtidigt i programmet. Varför dessa komplicerade steg? för att jag har fått för mig att Picasa är snabbare att kolla bilder i än lightroom? har ca 35 gb/12000 bilder och vill gärna använda underbara lightroom som den enda bildvisaren men frågan är om lightroom segar ner totalt med så många bilder/mappar importerade samtidigt? om inte, hur stor blir den cachade "lightroomcatalogen" med ca 35 gb importerat material?

tack för all hjälp!

Jag har ca 10 000 bilder på ca 30 GB. Mestadels gamla JPG som redigerats innan jag skaffade LR i somras men sedan dess något tusental RAW som redigerats i LR.

Min databsfil är ca 140 meg stor. Mappen som innehåller preview cachen är ca 3 GB.

Hittills inga prestanda problem.

Lite orolig är jag dock för hittills har jag använt mig sparsamt av keywords, ratings och liknande. Jag gissar att ju mer man redigerar, taggar osv, desto större blir databasfilen.

Jag har dock en känsla av att LR är ganska intelligent uppbyggt och jag hoppas verkligen att det skall gå att ha 100-tusentals filer utan problem. Egentligen handlar det om ganska få poster sett i ett databasperspektiv.

Den som lever får se... ;)

Mvh
Anders

PS. Jag upplever att LR är tillräckligt snabbt för att enkelt gå igenom ganska stora mängder bilder, tex 500 bilder från en dag på racerbanan. Importen tar några minuter, men sedan är det ju busenkelt att med "X" gå igenom och markera vilka bilder som skall kastas och sedan enkelt radera dem från disk och databas. Tidigare (när jag fotade JPG) gjorde jag grovsorteringen i utforskaren men det tog ju faktiskt längre tid eftersom varje delete måste konfirmeras.

Hej
Det hänger mest på vilken processor du har, kraftfull passar LR bättre än svag, läste det på Adobes hemsida samtidigt är den inte speciellt grafikkrävande, raka motsatsen till Photoshop CS antar jag !?. Jag sitter med en bärbar HP med Intel Cor2 2.0 GHz och ett simpelt integrerat grafikkort! och det rullar på bra, lägger f.ö. inga bilder på C-disken utan jobbar bara mot externa hårddiskar för lagring och backup. Min strategi är att hålla kataloger på max 10000 bilder (RAW/TIFF) vilket landar på 50 GB, och det fungerar utan problem. Har f.n. 4 kataloger och växling mellan dessa tar 4-6 sekunder. Jobbar mycket i Lightroom taggar 100 % av bilderna, sätter rating på ca 5-10 % och gör virtuella kopior i mängder (30 %), och utan att data mängden ökar märkbart. Däremot vet jag inget om hur skapandet av bildshow och webbsidor påverkar hastigheten och utrymmesbehovet, det är inte min grej, ännu. Kanske springer man in i kapacitets och utrymmes problem här om man är flitig användare av bildspel och webblösningar, någon som vet?

Grafikkorten sätts väl inte på några hårda krav i varken Lightroom eller Photoshop.

Minne och processor spelar nog som du säger stor roll. Även hårddiskprestande borde ju ha sin betydelse när man läser in stora RAW-filer.

Intressant att du får bra prestanda mot externa hårddiskar.

Jag har valt att lägga mina bilder på lokal disk just därför att jag upplevde att nätverksdiskar blev lite segt, men de var ju 100 mbit och du kanske använder 1gb eller USB/Firewire?

Jag gissar att det inte spelar någon större roll för Lightroom om det hanterar bilder på 10, 20 eller 100 GIG. Det är nog snarare antalet bilder och mängden redigeringar som kan ha betydelse, men som sagt 10 000 eller 100 000 poster borde egentligen var egalt om databasen är rätt byggd.

Ett trevligt program är det i alla fall.

Mvh
Anders

Jag har +30000 bilder i Lightroom (230GB), dB-filen är på ca 360 MB och Bildcashen på 5 GB.. Inga problem, jag upplever Mac-versionen som något bättre, men det är nog mer pga minneshanteringen i OS X smnarare än själva programmet. Kör från lokala diskar och det flyter på bra, förvisso med Dual Xeon och 9GB RAM, ;)

tack för all info! då kör jag in alla mina filer och hoppas det kommer gå ;-)

sitter själv på en bärbar acer med 2048 mb + AMD X2 1,9 ghz så den borde matcha någorlunda era nivåer som ni beskriver

Många bilder i Lightroom är inga problem, det är ju det programmet är byggt för :) I den första versionen var det problem att importera stora mängder i ett svep och samtidigt generera previews men jag upplever att dessa problem är helt borta nu i version 1.3.

Lightroom läser ju aldrig in själva bilderna i databasen utan bara länkarna till dem. Du kan ju således ha kvar bilderna i den mappstruktur du gillar och använda andra program att bläddra runt med där.

Jag har ett flöde som i kort är såhär:
- Minneskortet importeras av Lightroom
- Bilderna läggs i mappar \ÅR\DATUM\DATUM & KLOCKSLAG.RAW
- Bilderna kopierars samtidigt ut till en extern disk för orginalbackup (på dessa diskar raderar jag aldrig bilder. Dessa diskar är endast på vid bildimport)
- Alla bilder gås igenom och får betyget 1 eller 2 (ibland högre om man hittar en guldklimp direkt)
- 1:eek:rna slänger jag efter någon vecka eller om det är ett jobb när jobbet är levererat.

Jag jobbar 100% i RAW med EOS 1Ds MkII så jag är ganska beroende av bra previews, jag låter den skapa 1:1 redan vid import om det är ett jobb, annars gör jag det vid genomgång av bilderna. Jag har valt att ha snabba SAS 15000rpm diskar i min maskin och det flyter på bra, men den väsnas en hel del.

fick helt plötsligt problem med katalogfilen i Ivew MediaPro för ett tag sedan. Hela härligheten verkar förstörd. Småbitter så testade jag Lightroom istället och märkte att en hel del hänt sedan jag testade det sist. Valde därför att provköra ligtroomt lite längre och lät programmet importera alla mina raw-filer (30000+) till sin katalog.

Allt gick strålande i någon dag eller så men nu ballar hela programmet ur så fort jag försöker öppna katalogfilen. Exakt som det blev på Iview Media Pro tidigare. Någon som har varit med om samma sak eller har någon idé om vad som händer?

Kan nämna att jag testade att öppna filen från Iview på två olika datorer utan framfång.

/Micke

PS: Bifogar felmeddelandet som kommer när jag försöker starta ligthroom med den aktuella katalogfilen... DS

Bilagor

• ll_fel1.jpg
    ll_fel1.jpg
    36.1 KB · Visningar: 890
micke80 skrev:
fick helt plötsligt problem med katalogfilen i Ivew MediaPro för ett tag sedan. Hela härligheten verkar förstörd. Småbitter så testade jag Lightroom istället och märkte att en hel del hänt sedan jag testade det sist. Valde därför att provköra ligtroomt lite längre och lät programmet importera alla mina raw-filer (30000+) till sin katalog.

Allt gick strålande i någon dag eller så men nu ballar hela programmet ur så fort jag försöker öppna katalogfilen. Exakt som det blev på Iview Media Pro tidigare. Någon som har varit med om samma sak eller har någon idé om vad som händer?

Kan nämna att jag testade att öppna filen från Iview på två olika datorer utan framfång.

/Micke

PS: Bifogar felmeddelandet som kommer när jag försöker starta ligthroom med den aktuella katalogfilen... DS

Meddelandet säger inte mycket, men supporten på Adobe (för Lightroom då) är väldigt tillmötesgående även för de som är i trial perioden av programvaran vad det gäller problem med katalogfilen.

I detta fallet tror jag inte problemet är iview eller lightroom-baserat. Tror mer på att en nyinstallation av systemet hjälper, då problemet ligger i Windows runtime-bibliotek.

Nja, lightrooms fel uppkom ju efter en dag eller två och när jag lägger in en ny ghost av hårddisken så fungerar det inte heller... Kan ju testa med en helt "ren" version av XP såvida inte isf uppstod redan vid installationen av XP eller någon drivrutin...

Ska testa Adobes support också...

Tack för svaren...

/Micke

...och problemen fortsätter.. gjorde en helt ny katalogfil för ett par dagar sedan som jag är riktigt noggrann med att ta täta backuper på och i morse krashade den också... Lade sedan in en backupfil som också krashade men gick att reparera, nu har den gått stabilt några timmar men ska testa att starta om LR om en stund.. får se vad som händer.

Har ni något länk till LR's support, den enda jag hittade var någon slags rörig betaltjänst....

/Micke

Som Jeppe skrev så tyder felmeddelandet på att felet ligger in Windows runtime-bibliotek. Exakt vad det är som är fel är omöjligt att säga, men det skulle t.ex. kunna vara någon kod som både Iview och Lightroom andvänder, och som de inte använder särskilt ofta, därav att det tog en dag eller två innan det blev fel.

Micke Andersson,
En annan (trolig) möjlighet är att du har något hårdvarufel på datorn. T.ex. i ram, cpu eller hårddisk som gör att dina datafiler blir korrupta. De tillfällen när olika sporadiska fel i olika program dyker upp brukar jag bli rätt orolig över datorns hälsa.

Mikael> Jo, det känns som om det är det sista som är mest aktuellt här, efter två väldigt stadiga och bra år så har min HP under år 3 mesta bara småstrulat.. Har fjärde moderkortet i nu i jakt på USB-fel m.m.m.m. Får väldigt ofta programfel och då framföra llt med PS och LR. Burken är väldigt nära ersättas och bli "slitosläng PC" vid TV'n istället just nu.

just nu håller jag på att lägga över catalogen till en fast HD och ska kolla om det kan var i samband med USB strul som det ballar ur. Hitills har den legat på en extern USB-HD

/Micke

Katalogen skall du alltid lägga på en intern disk, bilderna kan du ha på USB diskar om du inte tycker att prestandan påverkas för mycket av det.

Fick lite problem i Lightroom som verkar relaterat till denna tråd så jag hakar på.

Importerade några foton jag hade liggande och Lightroom 1.3 säger att bilderna är för stora.

I manualen står:
Note: Lightroom 1.1 currently supports photos up to 10,000 pixels long or wide for a maximum image size of 100 million pixels.

Verkar som manualen inte är uppdaterad på versionummer men begränsningen i 1.1 karstår i 1.3

Känner ni igen den här begränsningen?
Eller har något annat knepat sig i min lightroom?

Känns lite svagt om den inte klarar denna storlek. Capture NX klarar den utan problem, men inte samma möjligheter.

Hej Micke,
Jag kör också HP och har haft liknande problem med Iview Media Pro som du och strul med Light room.
Efter lång tid kom jag problemen på spåren i Iview medias forum.
HP brukar använda Nvidia som grafikkort. Deras senaste version för min dator fungerar inte tillsammans med senaste versionenerna av Apple Quicktime. Prova att starta quicktime separat och köra något. Förmodligen kraschar det då också.
Iview använder Quicktime för att skapa previews och smäller så fort den försöker. Recepetet var att backa tillbaka till gamla versioner av Nvidias drivrutin och Quicktime. De skall vara ordentligt gamla. 2005 tror jag.
De gav också problem med Light room men det problemet löste jag snabbt i samma veva ock kommer inte ihåg exakt vad som strulade men har för mig att det var vid import av stora mängder nya bilder.
Nu vågar jag inte låta Quicktime eller Nvidia uppdatera någonting.
Skrev till Nvidia om problemet med har inte hört ett ljud.Klent att släppa flera versioner av drivrutinerna som inte stöder Quicktime.

PeterSfa skrev:
Fick lite problem i Lightroom som verkar relaterat till denna tråd så jag hakar på.

Importerade några foton jag hade liggande och Lightroom 1.3 säger att bilderna är för stora.

I manualen står:
Note: Lightroom 1.1 currently supports photos up to 10,000 pixels long or wide for a maximum image size of 100 million pixels.

Verkar som manualen inte är uppdaterad på versionummer men begränsningen i 1.1 karstår i 1.3

Känner ni igen den här begränsningen?
Eller har något annat knepat sig i min lightroom?

Känns lite svagt om den inte klarar denna storlek. Capture NX klarar den utan problem, men inte samma möjligheter.

Man får ju sätta i rellation vad Lightroom är för typ av applikation, det finns ju inte jättemånga kameror som levererar bilder över 100MPix idag. Visst kan collage och panoraman snabbt växa upp i den storleken om man har en 1Ds MkIII eller H3D kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto