Annons

Hur motarbeta den ondskefulla inflationen som digitalmediet skapar?.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Vart är vi på väg?
Skall precisera min rubrik lite mera.

Har under många år arbetat enbart digitalt med fotografering. Till stor del så beror det på hur lätt det är, ingn väntan på framkallning, inget blask i baljor osv osv, samt en huvudaspekt. Det blir billigare för varje kort man tar. Dessa är ju egentligen enbart positiva sidor, och borde starkt uppskattas.

Men för mig så tycker jag själv att det börjar bli storminflation i bildtagandet. Hur ofta tänker man inte så att "-kan ju vara på den säkra sådan och knäppa av en bildserie istället för ett kort, - personen kanske råkar blunda?." eller något liknande. Och bild antalet skjuter i höjden.
Man kommer hem från julfesten, dopet, semestern. Dokumenterad i en bildserie utan dess like. Man kommer hem och bränner ut 10skivor från semestern med bilder och stoppar undan i kassaskåpet. Sedan då?, vännerna kommer och frågar "- kan vi få se några bilder från semester, dyl". Vist och så börjar man mata på med bilder, skiva efter skiva.
Efter bild 50+ så märker man att sällskapet har somnat av uttråkning av den oändliga serie av "snarlika" bilder med några sekunder emellan.

Och så rullar det vidare.

Kännes som det är flera här på fotosidan som gärna uppskattar lättvinligheten hos det digitala mediet och säkert sitter i en liknande situation, med högar av skivor med otaliga bilder från när och fjärran. Hur får man modet att börja "kasta"?.

Snälla hjälp mig innan jag drunknar.
mvh jago svensson
 
Jag gör likadant som jag gjorde med mina diabilder..valde ut de jag ville visa upp, för att inte tråka ut de jag skulle visa bilderna för.

Så mitt förslag är att du väljer ut de intressantaste bilderna från semestern (eller vad det nu är) och lägger dessa bilder i en egen mapp för visning.
 
men resten av bilderna då?. Behöver man dem?. Det käns för mig som det är fel i bildtagandet. Man är för generös med avtryckarfingret. Och vem är inte det, Bara av ren "snålhet" så tar man många bilder för att få valuta för sin dyra kamera.. :)
//jago svensson
 
Om man vill vara snål är det bättre att inte slösa..kameran slits i onödan.

Jag upplever inte att jag tar många (om ens några) onödiga bilder alls.

Jag behåller alla bilder som inte är direkt misslyckade.
 
Intressant frågeställning.
Själv har jag, sen jag uppgraderade från digital kompaktkamera till EOS 300D av nån underlig anledning märkt att jag själv går åt motsatt håll - jag tar färre och färre bilder. Det har istället blivit mer eftertanke innan jag trycker av.
Dock så kan jag ju erkänna att jag sitter på en hel del bildserier sen tidigare - typ 50 bilder från en eftermiddag med familjen (gånger en himla massa sådana tillfällen). Numera har jag dock börjat sålla mer och tar bort det som känns tveksamt.
 
Jag förstår problemet, det blir lätt en rejäl mängd bilder.

Själv gör jag med jämna mellanrum ordentliga utrensningar och slänger hur mycket som helst. Och så gör jag som Kim och sparar mina bästa bilder på ett separat ställe.

/Joakim
 
Jag röjjer friskt. Om bilden inte motsvarar mina förväntningar så åker den i papperskorgen på momangen. Jag gjorde likadant när jag plåtade dia. Det blev papperskorgen för de som inte nådde mina krav.

Av 8000 RAW-filer under det senaste året (ja, min 10D fyller ett år, om 2 veckor ;)), så har jag sparat ca 1500 st. Av dessa är det ungefär 800 st jag är riktigt nöjd med (dvs. 10%, vilket är samma kvot som när jag körde dia). De övriga når upp till mina krav, men det kan röra sig om familjebilder osv.

Man MÅSTE våga rensa. Såväl analogt som digitalt.
 
Jo vist, jag förstår också att man måste rensa.
Men jag ser inte hur jag skall kunna "övertala" mig själv att "-dendära bilden behöver du inte mera." det omedvetna svaret blir ju direkt "- men tänk om jag skulle råka behöva just .den. bilden någon dag. Det kanske är synd att ta bort den. Det kostar juh inget att spara den. Och så sitter man i hjulet igen. Det är snarare en psykisk fråga än en fysisk, så som jag ser den.
//jago
 
Jag ser inte problemet med att spara bilderna..vad gör det att det blir många?
 
Jag hör nog till dem som gärna tag fler bilder nu, digitalt,än jag gjorde tidigare. Alt. exponeringar, alt. vitbalans mm.
Detta medför ju oxo att jag kastar mer när jag kommer hem.

Men det lite tråkiga bli, för mig, som inte sparar de då "inte så spännande" bilderna.

Det har hänt mig när jag går igenom gammla negativ, att jag pånyttupptäcker bilder, som jag tyckte var trista just då, då jag skulle kopiera dem. Idag har de fått ett annat värde för mig.

Men brit på tid och plats, slänger jag ut de digitala bilderna - och de är borta för alltid.
 
för mig käns det som ren inflation. Bilderna blir helt enkelt mindre värda. Morfars morfars 50årsdag så togs det 3 bilder, dessa är fortfarande väl inramade och har ett "stort värde" kanske inte i pengar men just som "minne/fotografi". När min mor fyllde 50 förra året så var det säkert 20 digitalkameror i farten och man kändessig som inne på ett disco. tror inte att jag överdriver ifall jag säger att det säkert togs 5000st bilder på den festen (jag var självklart där också och fyllde minne efter minne). Men nu efteråt tänker man. Vad skall man med skiten till egentligen. De är juh inte värda något als när de blir så många, kunde lika gärna tagit 2 bilder och då hadde de varit något att ha, men nu?. 1000 bilder från ett kalas??.
//jago
 
Jag var på fototräff igår..7 timmar, tog 79 bilder.

Jag smäller inte av en massa bilder bara för sakens skull.
 
Det är inte er jag klagar på, det är mig.. Vill komma tillrätta med "mitt" problem, och söker tips från mera erfarna.
(samt att jag har en sjuk mattetenta i morgon och är grymt depp för den :).
//jago
 
Tja...var lite mer selektiv när du plåtar helt enkelt..de e väl bästa lösningen..så sliter du inte på slutaren så mycket heller!
 
Selektiv när man tar kort, antar att det är någon av defenitionerna till att vara bra fotograf.
Några konktera tips?, eller är det bara träning som behövs.?
//jago
 
KASTA BILDER.??

Nejnej, här sparar man allt. Bränner ner. Fyller sina hårddiskar. Även sådan som andra skickar till en.

Allt ska sparas, loggas och konserveras.
 
Slänga bilder känns farligt. Om man tar parallellen till vanliga negativ/positiv, så brukar jag hitta nya bra bilder långt senare i gamla neg-pärmar, så jag skulle nog inte slänga några.
Minne är ju som Kim säger billigt.
 
känner igen detdära elohim.. :)
men det är det jag vill försöka ändra på.
Precis så har jag gjort innan också, all med.jpg är guld värt. men känner att det börjar bli för mycket. Formaterade i förra veckan, och kopiera in allt igen för att ha en chans att kunna se över det är juh månadsprojekt.. :-( suck.
//jago
 
ja det är hemskt.

Samma sak med MP3. Man känner att man MÅSTE spara allt.

Blev nyligen sponsrad med 4 st 120 GB som jag kör i raid. Det hela blev ju bara värre.. snabba diskar med mycket utrymme. Vad hjälper det mig när det fylls direkt..?

Äh.. j***a skit hel*** f*n.
 
ANNONS