Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket är en Canon FTb värd?

Produkter
(logga in för att koppla)

midyat

Ny medlem
Prisfråga?

Jag har en Canon FTb QL med objektiv FD 50mm 1:1.8, hur mkt kan jag få för den?

Tacksam för svar

Okej, det här var ju en rätt gammal tråd... men:

Ropade just in en FTb QL med objektiv FD 50mm 1:1.8 på E-Bay för 61 dollar. Ett kap i min mening. Har nämligen sneglat på den i olika butiker och priserna har varierat från 120 dollar och upp till 250 dollar. Försök kolla runt lite på olika butiker med begagnad utrustning! Sen beror ju priset på kamerans och objektivets skick också. Äldre gluggar kan ju bli lite dimmiga med åren.

/Andreas

Grattis till kapet Andreas!

Ftb är en superb kamera som bygger på ft:n, hur kan man ens komma på och sälja den? =)

Såg en på tradera med 3 objektiv för 1400 och den blev inte såld, men jag har för mig att det gick en för runt 800 för ett tag sen med normalobjektivet...en begagnad kamera är värd det som köparen är beredd at betala, hittar man rätt köpare kan man få bra betalt...

Re: Grattis till kapet Andreas!

ogge skrev:
Ftb är en superb kamera som bygger på ft:n, hur kan man ens komma på och sälja den? =)

Såg en på tradera med 3 objektiv för 1400 och den blev inte såld, men jag har för mig att det gick en för runt 800 för ett tag sen med normalobjektivet...en begagnad kamera är värd det som köparen är beredd at betala, hittar man rätt köpare kan man få bra betalt...

Jepp, jag är nöjd som fan! Stod och petade på en för några veckor sen och höll på att falla av stolen när jag tittade genom sökaren! Så stor och ljus å fin! Å så höll jag på att falla av stolen när jag steg upp på morgonen och märkte att mitt bud på 61 dollar gått igenom! Och som socker på botten ropade jag också in ett 28/2.8 för... 14 dollar!

/Andreas - auktionskung :)

F.ö Oskar - du har ju en hel radda med FL-gluggar såg jag. Har du tips om var man kunde leta efter en vidvinkel (vidare än 28mm alltså)... har sett en del 20mm på E-Bay men dom är rejält dyra!

Å e de så att FL-gluggarna går till FTb:n också...? Det har jag inte alls tänkt på!

EDIT: diverse

Senast ändrad:
Självklart går fl till ftb! Tillgången på dessa objektiv med kvalite och känsla som heter duga är varierande. De vanliga brännvidderna kommer man över för en spottstyver, men rariteterna är lite mer svårfångade.
Det enda FL objektivet som är vidare än 28 mm är 19 mm 3,5 R som är en riktig raritet. Själv köpte jag mitt på tradera. Men jag har sett att det förekommer då och då på ebay.com och även ebay.de, till priser mellan 500(!) och 2000 beroende på skick. Kan varmt rekommendera detta objektiv, det är nog min favorit!

Enda nackdelen för dig är att du måste blända ner vid ljusmätningen, som du slipper med fd. Förutom det så tycker jag att fl obektiven är klart prisvärda, ingen plast här inte.
Se til att fråga om glapp i fokus och om bländaren fungerar då detta är två svaga punkter. Så är ju objektiven upp til 40 år gamla också...

Ålrajt, tack! Vet inte varför jag inte tänkt på FL tidigare, har bara fluktat runt efter FD...!? Knasigt. Nedbländning kan man ju leva med! Nå, 28 mm är ju rätt så vidvinkligt det också - kör 20mm på min 300D (motsv. 27mm) och är mycket nöjd. Men visst skall jag hålla ögonen uppe efter en FL 19mm eller FD 20mm/24mm! Och en 85:a. Och en 135:a. :-D

Helt rätt! Lycka till i jakten. Jag ska åka och hämta mig en 85:a i köpenhamn, 300dkk =typ 450 spänn!
Har funderat lite på en 24 ibland, men då måste det bli fd och de är ju lite dyrare... =)

ogge skrev:
Helt rätt! Lycka till i jakten. Jag ska åka och hämta mig en 85:a i köpenhamn, 300dkk =typ 450 spänn!
Har funderat lite på en 24 ibland, men då måste det bli fd och de är ju lite dyrare... =)

:)

Så f.ö att det finns en FD 17/2.8 L och en FD 17/4! Men bara en av vardera sorten här på Fotosidan så de lär man ju inte hitta överallt precis... Fan, FTb:n kommer i posten, men det dröjer några dagar ännu... *gnuggar händerna*

500 spänn är nog rimligt på privatmarknaden. I butiker ligger de ofta runt tusenlappen men då är de med garanti och svårsålda.

Jag har 4 st FTb (2 svarta och 2 krom). Tyvärr ger ofta nån gummigrej i slutaren upp som gör att andra slutarridån hänger sig. Det var ganska billigt att få fixat på Proflex, men de finns ju inte kvar.

En annan sak som brukar ge upp är urverket som styr de långa tiderna.

jag ser ingen större anledning att köpa FL-gluggar då FD är så billiga.

Jag har en 17/4 och det är ett riktigt fint objektiv. Någon 17/2,8 men väl 14/2,8 L, 20/2,8 och 24/1,4 L. Finns också 24-35/3,5 L och 20-35/3,5 L

Ett av de mest ovanliga FD-gluggarna är FDn 200/1,8 L som är FD-versionen av EF 200/1,8L USM och kom så sent som 1988.

Jag kan rekommendera FD 50/1.8 S.S.C - den är tokfin. Tuvärr har bländaren häng sig i min efter den blivit stående ett år. Och inte gick det att öppna, bröt 3 mejslar i processen att försöka öppna några skruvar. Håller för vad som helst.

ANNONS
Götaplatsens Foto