Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket kan jag få?

Produkter
(logga in för att koppla)

m-aja

Medlem
I mitten på 2008 köpte jag min första digitala systemkamera - en Nikon D80. Jag känner nu att det är dags att uppgradera mig lite. Då tänker jag främst på ett nytt kamerahus. Men för att ha råd med detta funderar jag på att sälja min D80 med lite olika tillbehör. Dessa är:

- AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G (Medföljande kitobjektiv)
- Batterigrepp
- USB-kabel
- Laddare

Jag har säkert glömt något av allt småplock som följde med. Men det där är väl det 'viktigaste'. Självklart får man allting i den kartong som kameran och respektive tillbehör låg i då jag köpte kitet. Där medföljer instruktionsböcker osv.

Så min fråga är nu hur mycket jag skulle kunna få/sälja detta för? Kameran har jag hanterat väldigt försiktigt under de år jag har haft den och det är inga fel på den alls. Har alltid displayskydd på så det är inga repor eller liknande. Den enda 'skadan' är att n:et på 'ON'-knappen har lyckats blivit bortskrapad.

Sedan skulle jag gärna vilja ha lite råd gällande mina tankar om ett nytt kamerahus. Jag funderar på att köpa en Nikon D3100 efter att ha sålt min D80 (Om jag nu säljer den). Skulle det vara ett bra steg att ta? Eller förlorar jag bara på allting då? Jag tycker att min D80 är bra men den är lite stor i greppet och jag skulle vilja ha en aning mindre kamera.

Jag är inte riktigt införstådd i alla olika kategorier här på forumet ännu, så jag vet inte om det här är helt rätt kategori att skriva i. Isåfall ber jag så mycket om ursäkt.

Vad förväntar du dig för skillnad vid ett byte?

Ofta är det bättre med köp av bättre objektiv istället. Kitobjektiv brukar inte vara några under av skärpa eller ljuskänslighet direkt.

D3100 är ett steg ned från D80 på alla områden utom ren bildkvalité och filmning förstås. Är inte bildkvalitén ett gigantiskt problem och resten av kameran ointressant tror jag du kommer att bli besviken.

Du får bara en ratt istället för två, mindre grepp, ingen toppdisplay, ingen fokusmotor och färre knappar på huset.

Var jag som dig skulle jag försöka få tag på en (beg?) D90, D300(s) eller en D7000 istället, om inte behåll din D80 tills du har råd med det.

Helmetrock: Jo, jag förstod nästan det. Men vad jag är ute efter är en kamera med ganska litet grepp och möjligheten att kunna filma. Det är något jag har saknat mycket med min D80. Jag satsar hellre på att köpa ett, möjligen lite sämre, kamerahus som är billigare och köper till objektiv istället.

Sedan behöver jag ingenting jätteavancerat heller. Jag tror att en D3100 skulle passa mitt område av foto lite bättre helt enkelt. Men, som sagt, det är greppet jag är mest lur över. D80:n ligger inte så himla bra i handen och jag vill ha en mindre kamera.

Jag tror att en D3100 skulle passa mitt område av foto lite bättre helt enkelt. Men, som sagt, det är greppet jag är mest lur över. D80:n ligger inte så himla bra i handen och jag vill ha en mindre kamera.
Titta på D5000 också. Just nu billigare än D3100 och i princip lika bra (förutom att den bara filmar i "vanlig" hd, inte full hd). Dessutom utfällbar skärm, vilken kan vara praktiskt om man filmar mycket. Kolla på dem i butik och ta den som känns bäst i handen.

Erland: Tack för tipset på D5000! Såg nu på Sibas hemsida att dem säljer den med två tillhörande objektiv för under 5000kr. En femhundra lapp dyrare än en D3100, där bara ett objektiv medföljer. Tycker det verkar riktigt bra och jag funderar på om jag ska ta och slå till.

Nikkor AF-S DX 55-200mm är det andra objektivet som medföljer (18-55mm ingår också). Är det något att ha kanske?

Erland: Tack för tipset på D5000! Såg nu på Sibas hemsida att dem säljer den med två tillhörande objektiv för under 5000kr. En femhundra lapp dyrare än en D3100, där bara ett objektiv medföljer. Tycker det verkar riktigt bra och jag funderar på om jag ska ta och slå till.

Nikkor AF-S DX 55-200mm är det andra objektivet som medföljer (18-55mm ingår också). Är det något att ha kanske?
Ja, jag har också sett det där erbjudandet och tycker det låter som ett fynd. Även om Nikon 55-200 inte är det allra bästa teleobjektivet från Nikon så lär det vara riktigt prisvärt.

Men ta dig tid att titta och känna på kamerorna innan du bestämmer dig. Kanske kommer du att upptäcka att din gamla kamera har bättre sökare och enklare inställningar...

Erland: Det ska jag göra!

Helmetrock: Det låter som ett bra pris. Hade inte tänkt mig mer än cirka 4500-5000kr.

Svarfvar: Kollade där förut, och erbjudandet finns kvar. Men blir det en D5000 så kör jag på Sibas erbjudande där två objektiv ingår.

ANNONS
Götaplatsens Foto