Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur mycket minnesmedia behöver man?
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Visst är det så. Men måste det inte vara så? Man måste ju äga tillräckligt med media för att motsvara den största filmmängd man någonsin har med sig. Film tar plats, så då tar man med sig vad man behöver. Digitalmedia är det ingen utrymmesvinst att lämna hemma, såvida det inte består av bärbara datorer.
Jag har ett 4 GB och två 256 MB. Visst skulle jag kunna lämna de två små hemma, men det skulle inte göra säcken lättare.
Och jag har inte för mycket minne totalt, mängden är ju avvägd för att jag skall kunna vara datorlös några veckor (prova det nån gång, det är härligt ;-)).
Jag har ett 4 GB och två 256 MB. Visst skulle jag kunna lämna de två små hemma, men det skulle inte göra säcken lättare.
Och jag har inte för mycket minne totalt, mängden är ju avvägd för att jag skall kunna vara datorlös några veckor (prova det nån gång, det är härligt ;-)).
Bluedude
Aktiv medlem
Skulle gissa att många har med minne för att kunna fota betydligt mera än när man använder film.
Det beror nog med största sannorlighet på att man kan fota mänder av bilder och sedan bara behålla dom man vill ha, utan att råka ut för alla kostnader vid framkllning m.m.
När det inte kostar nått extra så är det väll bättre att ta en bild för mycket än en för lite?
Så resonerar jag i alla fall. Fast än så länge har jag bara 2 x 512 CF minne.
Det beror nog med största sannorlighet på att man kan fota mänder av bilder och sedan bara behålla dom man vill ha, utan att råka ut för alla kostnader vid framkllning m.m.
När det inte kostar nått extra så är det väll bättre att ta en bild för mycket än en för lite?
Så resonerar jag i alla fall. Fast än så länge har jag bara 2 x 512 CF minne.
ulfc
Aktiv medlem
10 rullar film tar en del plats. Ett halvt dussin smartmedia ryms i bröstfickan. När jag började fota digitalt "ransonerade" jag knäppandet som om jag hade film i kameran. Varje exponering kostar en slant om man har film i kameran. Minnesmediat betalas en gång vid inköpet. Sedan är det bara att knäppa på.Hustomten skrev:
Vi som fotar digitalt skaffar oss minnesmedia i olika former som vi har med oss ut när vi fotar. Minneskort, lösa hårdiskar och laptops
Är det så att vi har med oss minne för fler bilder än vad vi skulle haft film med oss om/när vi fotar analogt? Varför är det isåfall så?
Arleklint
Aktiv medlem
Kolla på "bärbar lagring" http://www.zebramedia.biz/
Jeppe
Aktiv medlem
Nja.. när jag gick över till digitalt så hade jag faktiskt bara motsvarande tre filmer med mig. Märkte snabbt att detta inte funkade och köpte en x-drive (20GB). Dock funkar den bara till ungefär 4GB (batterikapaciteten), vilket motsvarar för mig ca: 16 filmer. Jag brukade ha med mig ungefär 10 filmer när jag var ute på mer seriösa utflykter.
Numera har jag ett 4GB kort, vilket räcker långt för mig. Det har aldrig blivit fullt och tror faktiskt inte att jag utnyttjat mer än typ 1,5GB (6 filmer) som mest.
De flesta säger att de tar fler bilder när de kör digitalt..och det gör jag oxå.. när jag är hemma med familjen. Men ute i skogen har det visat sig att jag tar mindre antal bilder. Kanske pga att man kör RAW...
Numera har jag ett 4GB kort, vilket räcker långt för mig. Det har aldrig blivit fullt och tror faktiskt inte att jag utnyttjat mer än typ 1,5GB (6 filmer) som mest.
De flesta säger att de tar fler bilder när de kör digitalt..och det gör jag oxå.. när jag är hemma med familjen. Men ute i skogen har det visat sig att jag tar mindre antal bilder. Kanske pga att man kör RAW...