Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur mycket tappar objektiv värde?
- Trådstartare HusKul
- Start datum
eon
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
ett begagnat objektiv ska givetvis kosta vad folk är villiga att betala. Det finns ingen standard åsikt om vad max priset ska vara.
Och vad är det som skiljer väldigt mycket mellan ett nytt och begagnat???
När ett super-tele kanske kostar 70.000 kr så är det mycket pengar man sparar om man köper ett begagnat 10-20% billigare.
Du har tydligen aldrig köpt eller sålt ett sånt. Det är helt andra traditoner och regler för de objektiven än ett billigt kit-zoom.
Och ditt påstående att en vanlig åsikt är att objektivet aldrig ska kosta över 70% av nypriset. Och då ska det vara i bra skick.
Den åsikten kan nog inte vara så vanlig här på Fotosidan. Jag har sålt 6 objektiv de sista månaderna och alla kostade över 70%
Den uppenbara skillnaden mellan begagnat och nytt är att köparen aldrig med säkerhet kan veta om det finns något problem med objektivet eller kameran. Har det tappats i marken så har sannolikt något tagit stryk, och det syns inte alltid.
Det är inte alla företag som låter garantin gå över på en andrahandsägare.
Och jag har sålt ett dyrare objektiv än de flesta använder. Risken för köparen är den samma då, så varför ska man inte dela på kosnaden på samma sätt?
Jag har köpt och sålt ett flertal objektiv och kameror i år. En del har jag köpt begagnat från butik med garanti. Av dessa har jag fått reklamera två objektiv som har varit i nyskick. Sånt händer.
I butik kan jag föresten sträcka mig till att betala upp till 80% pga garantin.
/Erik
Lars Johnsson
Aktiv medlem
eon skrev:
Den uppenbara skillnaden mellan begagnat och nytt är att köparen aldrig med säkerhet kan veta om det finns något problem med objektivet eller kameran. Har det tappats i marken så har sannolikt något tagit stryk, och det syns inte alltid.
Och jag har sålt ett dyrare objektiv än de flesta använder. Risken för köparen är den samma då, så varför ska man inte dela på kosnaden på samma sätt?
Jag har köpt och sålt ett flertal objektiv och kameror i år. En del har jag köpt begagnat från butik med garanti. Av dessa har jag fått reklamera två objektiv som har varit i nyskick. Sånt händer.
/Erik
Man kan aldrig veta om det finns något problem med ett nytt objektiv heller. Eller om det tappats i marken på fabriken eller affären. Men det måste vara ganska ovanligt att någon tappar ett flera kilo tungt objektiv utan att det blir ett märke på det.
Men det är ju därför som man betalar lite mindre än ett nytt. Vill man allt ska vara exakt som ett nytt och inte vara orolig för att det finns fel så för man ju köpa ett nytt i affären givetvis.
Varför skulle en säljare som du säger "dela kostnaden" och sälja det billigare än han kan?
När man sätter ut en annons för t.ex. ett 300/2,8 IS eller 400/2,8 IS i nyskick så får man fullt av svar med en gång av folk som vill ge 80% av nypriset. Varför skulle man då sälja det för 65-70 % om där alltid finns folk som vill betala mer ?
Titta på Fred Mirandas sajt eller något annat ställe i USA där det är mycket större omsättning på köp & sälj av beg. super-tele. Ett av de super-telena får du alltid minst 80% och ofta närmare 90% av nypriset om det är i fint skick.
Så fungerar det i verkligheten. Vad sen ni vill ge har ju ingen praktisk betydelse
Lars Johnsson
Aktiv medlem
eon skrev:
/Erik
En seriös säljare låter alltid köparen prova objektivet eller kameran om han vill göra det. Flera gånger har de som köpt objektiv av mig kommit hem och tagit lite bilder med dem innan de köpt objektivet (eller kamera).
Det får man oftast inte göra i en affär med ett nytt.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Valutornas vågor spelar ju in,,
Hur nytt objektivet är,,
Själv så hade jag sparat ca 30000 st rena tusen om jag hade väntat med mitt ena objektiv till idag.. Om vi lägger till värdeminskningen så ser det riktigt risigt ut
Man kan med andra ord INTe säga så mycket om hur ett objektiv sjunker i pris,, eftersom det varierar även som oköpt..om ni förstår.
Mvh Niclas,
Hur nytt objektivet är,,
Själv så hade jag sparat ca 30000 st rena tusen om jag hade väntat med mitt ena objektiv till idag.. Om vi lägger till värdeminskningen så ser det riktigt risigt ut
Man kan med andra ord INTe säga så mycket om hur ett objektiv sjunker i pris,, eftersom det varierar även som oköpt..om ni förstår.
Mvh Niclas,
Jorik
Aktiv medlem
Man kan tappa dyra L-objektiv (de vita t ex) i golvet - det finns det de som har gjort - och det händer inget (jag skulle dock inte rekommendera någon att testa... Det vore tråkigt om det gick sönder - man kan ju inte garantera att alla finlirdetaljer inuti som glas o liknande inte skulle ta någon skada alls, åtminstone en tid senare). Det kan du inte med billigare objektiv med plastinfattningar för glas och glappiga fokusringar!
Samma sak som med det militäras gamla radioapparater. Där hade du en liten låda för EN funktion (radiotelegrafi) som kostar 30 000 (det var på 80-talet), det gick att tappa från 6 meters höjd och inget hände (delvis p g a dess pansarskal men också p g a dess oerhört solida invändiga komponenter). Det kan du inte göra med Technics eller Sonys vanliga hemstereoapparater eller vanliga radioapparater från elgiganten - då går de i tusen bitar!
Samma sak som med det militäras gamla radioapparater. Där hade du en liten låda för EN funktion (radiotelegrafi) som kostar 30 000 (det var på 80-talet), det gick att tappa från 6 meters höjd och inget hände (delvis p g a dess pansarskal men också p g a dess oerhört solida invändiga komponenter). Det kan du inte göra med Technics eller Sonys vanliga hemstereoapparater eller vanliga radioapparater från elgiganten - då går de i tusen bitar!
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Jorik skrev:
Man kan tappa dyra L-objektiv (de vita t ex) i golvet - det finns det de som har gjort - och det händer inget (jag skulle dock inte rekommendera någon att testa... Det vore tråkigt om det gick sönder - man kan ju inte garantera att alla finlirdetaljer inuti som glas o liknande inte skulle ta någon skada alls, åtminstone en tid senare). Det kan du inte med billigare objektiv med plastinfattningar för glas och glappiga fokusringar!
Man kan tappa alla objektiv både L och inte L objektiv. Ibland håller de och ibland går de sönder men vad har det med denna tråds disskussion om andrahands värde att göra.
Och vad militärens gamla radioapparater eller Sony & Technics hemstereo har med objektivens värde att göra fattar inte jag.
Jorik
Aktiv medlem
Ok!
Det var ingen vidare insändare.
Men...
Liknade mest kvalitén hos dyra objektiv mot billigare med lumpens gamla radioapparater jämfört med plastapparater hos t ex elgiganten (elgiganten har också bra saker)...
Tänkte att det skulle ge en hjälp åt tanken att dyra objektiv med bra kvalité kanske håller bättre än billiga. Men alltid är det ju inte så. Alla typer av objektiv kan hålla.
Och tänkte då det i sin tur kunde vara en hjälp till tanken att dyrare L-optiks bättre andrahandsvärde beror på bättre hållbarhet och kvalité.
Men så är det inte alltid, naturligtvis. Handhavande bör alltid vara omsorgsfullt av alla objektiv. Alla kan förstås gå sönder.
Det var ingen vidare insändare.
Men...
Liknade mest kvalitén hos dyra objektiv mot billigare med lumpens gamla radioapparater jämfört med plastapparater hos t ex elgiganten (elgiganten har också bra saker)...
Tänkte att det skulle ge en hjälp åt tanken att dyra objektiv med bra kvalité kanske håller bättre än billiga. Men alltid är det ju inte så. Alla typer av objektiv kan hålla.
Och tänkte då det i sin tur kunde vara en hjälp till tanken att dyrare L-optiks bättre andrahandsvärde beror på bättre hållbarhet och kvalité.
Men så är det inte alltid, naturligtvis. Handhavande bör alltid vara omsorgsfullt av alla objektiv. Alla kan förstås gå sönder.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
När jag pratar om vad man får när man säljer begagnade objektiv så har jag hela tiden skrivit i fint skick eller nyskick. Jag pratar inte om de som har skavanker eller gått sönder p.g.a att man tappat dem. De är givetvis värda mindre än de felfria 
Jorik
Aktiv medlem
Naturligtvis! Det vet jag.
Det var dumt att blanda in annat så som jag gjorde där! Att tappa objektiv är naturligtvis ingenting som kan räknas med i ett objektivs goda andrahandsvärde - på något sätt har ju objektivet då fått sig en skavank som på ett eller annat sätt kan synas - eller synas (granskas). Och kan det ses - antingen inuti eller utanpå - så finns de ju där av något som hänt. Fint skick är de som bara använts av själva fotandet. Och jag menade inte att tappade objektiv eller objektiv som av annat fått skavanker skulle vara de som får högsta begagnatvärde som de som är i fint skick, felfria eller i nyskick.
Jag drar mig tillbaka från mina "militära" insatser...
Det var dumt att blanda in annat så som jag gjorde där! Att tappa objektiv är naturligtvis ingenting som kan räknas med i ett objektivs goda andrahandsvärde - på något sätt har ju objektivet då fått sig en skavank som på ett eller annat sätt kan synas - eller synas (granskas). Och kan det ses - antingen inuti eller utanpå - så finns de ju där av något som hänt. Fint skick är de som bara använts av själva fotandet. Och jag menade inte att tappade objektiv eller objektiv som av annat fått skavanker skulle vara de som får högsta begagnatvärde som de som är i fint skick, felfria eller i nyskick.
Jag drar mig tillbaka från mina "militära" insatser...
Senast ändrad: