Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur närgången kan man vara egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

jag själv är nybörjare på gatu foto men, börjat ta lite mer gatu den senaste tiden, främst demostrationer oliknande.
mycket intressanta film klipp.
han har helt klart en speciell foto teknik, som jag helt klart gillar, verkar som han inte tänker så mycket på kamera inställningar, utan främst är snabb och trycker av efter känsla, dock en grej som han gör är han böjer sig(han är ju ganska lång) för att få samma bild vinkel som objektet på bilden.

insperierar helt klart.

angående nära osv, tycker det är ganska lungt, men om man tänkt sälja en bild, hur är det då?

FILM) (ulltand skrev:
Förutom att man måste vara närgången för att få bra bilder så ska man ju vara snabb.
Kör duktiga gatufotografer med manuell fokus fix inställd eller hur gör dom?

Utan att göra anspråk på att vara duktig, men jag tycker att det är en bra metod när man vill vara "på hugget".

Det blir inte lyckat alla gånger, men jag tycker det är skönt att slippa tänka på om kameran har fokuserat eller inte. Man får några hjärnceller lediga till exempelvis komposition, eller man bara trycker av utan att hinna något annat om det är riktigt bråttom.

Närgånget gatufoto har blivit mycket mindre diskret sedan jag blev med systemkamera. Skramlet från slutare o spegel kan få vem som helst att hoppa högt... Det blir tele på o motivjakt på avstånd *s*

Nåja, helt har jag inte givit upp genren även om det var ett tag sedan jag tog en heldag för gatufoto nu, fast nu börjar jag bli sugen med den nya gruppen o allt.

Ett gammalt "knep" är att fota mot någon sevärdhet, det är inte så lätt att veta om du fokuserar på människorna eller den där kända skulpturen som de just passerade. Det roliga är att när folk upptäcker dej så duckar de, går omvägar o allt möjligt för att du ska få din bild *s*

Det är roligare att fotografera publiken vid vaktavlösningen än vakterna själva t ex

HDFS) (KGS skrev:
Vad gör han i slutet där? vevar han upp kameran inför nästa bild ;-)

Undrar hur en sån metod skulle funka på Stockholms gator... någon som provat?

När filmen är slut och om man inte har någon motor så måste man veva tillbaka den till rullen för att kunna byta rulle.

ANNONS
Götaplatsens Foto