Annons

Hur ofta servar ni kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matthias

Aktiv medlem
Min kamera som nu är typ 2 år gammal börjar bli lite skitig inuti. Då slog det mig att jag har ingen aning om hur ofta det är meningen att man ska serva en kamera.
Kör ni varje år eller efter X rullar? vad är isf X?

/Matthias

Jag lämnar in mitt analoga hus på vårservice varje år. Det kanske är att överdriva men jag inbillar mig att den kommer att få ett långt liv med den behandlingen. Den är ju trots allt den käraste ägodelen :)

Hur jag skall göra med digitalaren har jag inte betstämt mig än.

Byter en gång om året...

den gamla analoga har jag aldrig ens funderat på att lämna in på service, borde man det? jag menar utan att ha hittat nåt fel? är kameror som bilar (jag har hört att man ska byta olja o nåt mer i såna)? nä?

Enligt Canons IT-service behöver man inte serva moderna kameror regelbundet. Man lagar dem när de går sönder. Förr behöve man smörja upp dem, men inte nuförtiden.

Matthias, det hänger nogå hur beroende du är av kameran.

Ska du ut på en resa som görs en gg i livet så kan det vara lämpligt att serva den innan.

Annars funkar det bra med två hus.

PS Grannen var i Afrika och lånade med min 601 som komplement till sin 601. 2:a dagen pajade hans bakstycke. Tolv timmar senare mitt. Men det fungerade hyfsat bra med tejp. DS

ska man serva kameror?

Inte för jag vet men jag skulle tro att moderna småbildkameror inte behöver smörjas eller liknande. Vad man får vid inlämning till service är förmodligen rengöring av bakstycket och tryckplattan samt blåsning och dammsugning av spegelhuset. Detta går ju att göra själv. Om det finns någon kameratekniker här så vore det roligt att veta vad som mer görs!

PS Har aldrig servat något hus sedan 1980 då jag köpte min FM som jag fortfarande använder. Har jag bara haft tur?

Ok jag hör vad ni säger: Kör tills den packar ihop, serva då ;)... om du inte ska ut å resa vill säga, för enligt Murphys lag kommer den att packa ihop på resan.

Såklart att jag ska ut å resa i jul så det blir väl till att få kameran synad av nån som förstår sig på den.

Som dykare är man rätt van att bli skinnad en två ggr om året på service så en pryl till som kräver årlig tilltittning var ju egentligen väntat

Tack för svaren.
/M

Kollade min Nikon F90x som gått 35000 bilder sen 98 visade sig vara felfri men 350 kr var väl den prognosen värd!

ANNONS
Götaplatsens Foto