Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur rätar man ut en skev bild i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Hur rätar man ut en skev bild i PS?
Kanterna på movivet är ej paralella då jag hade lite vidvinkel på , vilken funktion använder man i photo shop för att räta ut bilden?

kryssa i perspective när du använder crop/beskärningsverktyget och håll in shift och dra kanterna inåt från där du vill beskära.

Markera allt (ctrl/cmd + A) och tryck Ctrl/cmd + T.
Hått sedan ner ctrl/cmd så lösgörs hörnpunkterna så att du kan dra ut dem åt varsitt håll.

(Cmd=Mac)

Jag kan inte beskär hur jag vill heller, det "scrollar", kan bara välja vissa ställen, var ställer man in så man kan besköra ur man vill?

antingen beskär du i perspektiv som jag sa, eller använder free transform som Mats beskrev och därefter beskär som vanligt när du fått det perspektivet du vill ha i bilden.

kolla bland alternativen som kommer fram där uppe för varje verktyg efter du markerat beskärningsverktyget, där ska finnas en ruta som kan kryssas i för perspektiv.

Jo det funkar jättebra, men när jag skall renskära det sista så kan jag inte välja exakt vilken punkt som hellst, utan det är som om detvar få något "fäst mot rutnät" eller något sådant?

du får ta bort snap, kommer inte ihåg i huvet vart det ligger utan att se det nu. om jag förstår dig rätt.

leta efter det. har du svensk version kan jag inte hjälpa dig med vad det heter, e helt bortkollrad med alla konstiga uttryck i den versionen.

Sorry för off topic. Men på tal om beskärning i perspektiv. Nån som vet om det går att göra i lightroom? Personligen gillar jag just möjligheten att se dom olika kompositionsmönstren, som gyllene snittet, tredjedelar, åttondelar osv som finns där.

ANNONS
Götaplatsens Foto