Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sätta fast omnibounce?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke R

Aktiv medlem
Köpte en blixt till min D70, Nikon SB600 och en omnibounce som var gjord för denna.
Mitt problem är att omnibouncen ramlar av hur jag än trycker på den.Har måst linda fast den med eltejp för att den alls ska sitta kvar.

Min fråga är hur gör ni när ni använder omnibounce på er blixt?
Jag vill kunna plocka av den lätt om fotograferingen kräver det, nu är det mycket jobb med detta och även att få tillbaka den.
/Mikael

Jag har samma problem, fast tvärtom. Jag köpte en till min Metz 70 MZ-5 och jag fick trycka som f-n för att få dit den. Den kommer jag inte plocka av i första taget. Jag vet inte ens om jag kan.

Nu vet jag inte om jag har exakt samma omnibounce, men den som följer med SB80DX har ett litet märke som ska vara på ovandelen av blixten enligt bilden:

Bilagor

• omni.jpg
    omni.jpg
    29 KB · Visningar: 333
Tack för alla svaren!
Nu när jag sökte här på forumen hittade jag bl a "Fyllefest på fabriken" där en användare hade upptäckt att andra modeller av omnibouncen fungerade bättre på SB600.
Tyvärr har jag inte hittat någon markering på den för rätt montering.Får nog ha den fasttejpad hela tiden och hoppas att blixtstyrkan räcker ändå.
/Mikael

Om det är Nikons Omnibounce så snäpper man säkerligen fast den på samma sätt som på SB-800 eftersom utformningen på blixthuvudet är densamma.

Den passar bara på ett håll. När du tryckt dit den fastnar i ett läge och ska inte trilla av utan att du drar av den.

Den snäpps alltså fast på samma sätt som i Calles beskrivning.

Den är av märket Sto-Fen. Jag har kollat både hos scandinavian och cyberphoto och nikons bouncer till SB800 verkar inte säljas separat.

Tyvärr!!
/Mikael

Jag har en OmniBounce för Nikon SB16 som var aningen för trång till SB24 och ramlade av. Jag mjukade upp den med en varmluftspistol (på långt håll!) innan jag krängde på den och lät den kallna. Nu sitter den perfekt. Bara ett allmänt tips. Har ingen aning om hur en SB600 ser ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto