Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag behärska mig själv

Produkter
(logga in för att koppla)

abrizz

Aktiv medlem
Ja ojoj, nu gjorde jag något dumt igen. Jag lånade ett canon 100 mm macro av en arbetskamrat över helgen, och imorgon kommer jag få låna ett 50/1,4 objektiv för att prova på små skärpedjup. Självklart leder ju detta lånande till att man börjar känna inte så lite köplust och önskelistan blir bara längre och längre.

Så nu kvarstår ju kruxet. Hur ska jag intala mig själv att jag faktiskt inte behöver ha dessa lockande objektiv. Menar visst banken säger ju sjunger ju sin begränsande visa, men ibland räcker det helt enkelt inte.

Hur tänker ni när ni får köpnojja?

Finns en regel, provkör aldrig något du inte har råd med =)

Jag försöker hålla mig till den, råkade dock testa ett 17-40/4 L å nu står ett sånt eller motsvarande på önskelistan =)

Gör en budget över kommande utgifter den närmaste månaden eller två. Har man pengar över kan man köpa, har man inte pengar över så låter man bli.
Jag skulle ALDRIG låna till fotoprylar, har man inte råd idag så har man inte råd i morgon heller.

alltså jag menade inte med "låna" att jag lånade pengar till att köpa, det skulle jag aldrig göra. utan att jag fick låna objektiven för att prova på bara.

hmm prova aldrig något du inte har råd med. den kan ju faktiskt vara bra. men det är ju så lockande, och roligt! ny objektiv som öppnar upp nya möjligheter.

budget är ju helt klart en vettig grejj, men tror nog att hos mig är problemet mer psykologiskt än praktiskt.

abrizz skrev:
Hur ska jag intala mig själv att jag faktiskt inte behöver ha dessa lockande objektiv.

Det vore ju att ljuga för sig själv. Det är självklart att du behöver dem. Och ljuga för sig själv ska man inte göra! Det enda sättet att stoppa en sådan köpnoja är ett ge efter för den!

mvh

Bent

PS. Bl a därför har jag aldrig testat en EF 500/4 eller en 300/2,8. Jag törs inte.

Som Oscar Wilde sa - enda sättet att bli av med en frestelse är att ge efter för den.

Senast ändrad:
Re: Re: Hur ska jag behärska mig själv

Bent C. skrev:
PS. Bl a därför har jag aldrig testat en EF 500/4 eller en 300/2,8. Jag törs inte.
Inte jag heller... Men jag vet ändå att jag MÅSTE ha ett 500mm f/4... ;-)

Men jag måste inte ha det imorgon. Jag bara VILL! Har man en normal inkomst är det ju bara att prioritera bort bil, kläder, möbler osv och spara ihärdigt. Och välja en partner som förstår ens prioriteringar, vilket är den svåraste biten...

/Pontus

Jag förstår dilemmat. Försöker intala mig själv att jag inte behöver nåt väldigt ljusstarkt objektiv typ EF 28 mm/1.8, 35 mm/2.0 eller Sigmas 30 mm/1.4 alt Tamron 28-70/2.8. Men det är svårt för det är väldigt kul att testa nya objektiv och inse att man verkligen "behöver" detta för att kunna ta bättre bilder med (även om de givetvis inte står för hela jobbet förstås).

Provade ett EF 85 mm/1.8 igår och även om det var väldigt trevligt så klarar jag mig nog utan det. Ingen bra närgräns o så har jag redan EF-S 60 mm/2.8 som ligger rätt nära i både ljusstyrka o brännvidd.

Men ska nog ändå unna mig nåt ljusstarkt med tiden. Köper ju på företaget och då kan man ju unna sig lite mera...

Diskuterade för nån vecka sen om skärpan på Canons 28 mm/1.8 och då var det nån (Magnus Fröderberg?) som sa att nån väldigt känd fotograf använde just detta objektiv mkt. Sökte på fotografens namn på nätet och kollade på hans bilder. De var väldigt starka bilder, svältande utmärglade barn, krig och elände. Hmm, efter den titten så kändes mitt "måste" efter ytterligare ett objektiv inte så viktigt längre. Så ibland blir man snabbt botad från habegäret - om än tillfälligt...

Senast ändrad:
Förstår hur du har det, fick testa ett L-objektiv och det var dumt. SÅ fullständigt, fullbordat, snabb, skarp, vacker ahh...
Dock säger plånboken att man inte får något L-objektiv för de 950kr studiebidraget inbringar.

Men visst kollar jag ohäsosamt mycket på beg. sidor för att se om det kommer in något man kan köpa för sommarjobbspengarna. Fick se att jag har råd med ett 70-200 4L och då fick man den där köpklådan i fingrarna igen.

det är väl just för att man inte riktigt har råd som gör att det kliar som attan...man försöker hitta sina gamla spargris etc.
Har man någonsin kännt samma klåda/ångest över om man skall köpa en negerboll eller inte till kaffet?

Mm, vet precis vad ni menar. Fick låna en Nikon D2X under några timmar på Grafex mässan.. Vilken uppenbarelse! Sedan fick jag även testat Canon 1Ds MkII, 1D MkIIn & 5D. Alla med sköna L-gluggar monterade.. Var sådär skoj att plåta vidare med min D60 sedan :(

suck...canons 50 1.4 var ju inte mindre rolig den nu när jag lekt lite med den. hur härligt som helst att kunna ta fler bilder utan blixt, och med kort skärpedjup. helt klart en utmaning att få balansen rätt där. jag måste helt klart sluta prova på objektiv jag inte äger...ska bara låna ett till kanske..sista...jag lovar..nästan..

Bättre att använda pengarna till något kul medan man lever än att dö rik. :)

lagus skrev:
Mm, vet precis vad ni menar. Fick låna en Nikon D2X under några timmar på Grafex mässan.. Vilken uppenbarelse! Sedan fick jag även testat Canon 1Ds MkII, 1D MkIIn & 5D. Alla med sköna L-gluggar monterade.. Var sådär skoj att plåta vidare med min D60 sedan :(
Vet hur det känns. Jag gick från Nikon F4 och Nikon D1 till Canon 20D. Det var ett stort nedköp i känsla och handhavande för mig (vana spelar säkert in också), men bildfilerna blir verkligen mycket bättre!

/Pontus

Känner igen mig i beskrivningen...
Köpte ett 17-40L härom veckan strax därefter kom jag på att jag skulle ha bytt kamrem på bilen för 2000mil sedan...
Så nu står bilen i garaget och väntar *suck*

Men objektivet är grymt! :-D

Tänk två eller tre gånger innan du köper är mitt råd!

Anders Östberg skrev:
Bättre att använda pengarna till något kul medan man lever än att dö rik. :)

Detta tar jag med i min bibel. =)

Själv suktar jag efter Canon EF 17-40/4L USM, Canon EF 70-200/4,0 L USM samt möjligen ett Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM.

Men jag ska invänta mitt Canon EF-S 60/2,8 USM Macro först, för att inse att jag verkligen vill ha bättre objektiv. ;)

Baldwin skrev:
Känner igen mig i beskrivningen...
Köpte ett 17-40L härom veckan strax därefter kom jag på att jag skulle ha bytt kamrem på bilen för 2000mil sedan...
Så nu står bilen i garaget och väntar *suck*

Men objektivet är grymt! :-D

Tänk två eller tre gånger innan du köper är mitt råd!

He he, det där känner jag igen. Tog alla mina pengar och mina kamror och drog till USA i två veckor - nu står bilen där för att jag inte har råd med service he he... Ibland är man inte allt för bright... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto