Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur ska jag någonsin lära mig och köpa rätt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan78

Aktiv medlem
jag sitter o tittar på olika objektiv o blir bara snurrigare o snurrigare.
jag har ingen aning om vad brännvidd o bländare o sånt står för. eller jag vet lite men knappt något.
tex jag sitter o tittar på ett macroobjektiv som heter 135mm f/2.0 och förstår hälften av detta.
har ni något förslag att ge mig som gör det lättare att förstå?
tex tänker jag så här: är ett 135mm f/2.0 bättre eller sämre än ett 35mm f/2?
vilket objektiv ger skarpast bilder tex?
 

gunte

Aktiv medlem
Absolut utan att vara på något sätt ofin men det bästa du kan göra är att sticka till bibblan och låna några fotoböcker.Där kan du läsa och titta på lite fakta om grundläggande saker som det du ställer dig frågande till.Sen kan du komplettera med små undringar efterhand.
Din typ av fråga brukar i forumet sluta med att du absolut måste handla ljusstarka objektiv för en mindre förmögenhet för att kunna göra bilder eller att den byter riktning ett antal gånger tills några börjar kasta sand på varandra.
Mvh/Gunte..
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Hej,

brannvidden har inget med skarpan att gora, storsta blandaroppning har inget med det att gora heller.

Generellt ar macro objektiv riktigt skarpa, men det finns manga andra skarpa objektiv ocksa.
 

nettan78

Aktiv medlem
tack för era svar. jag ska kolla på länken du skickade, stefan.
det e verkligen inte lätt, jag har försökt lära mig genom att läsa mig till det här med objektiv o själva kameran men det går inte hur mycket jag än försöker... :(
 

Stefan h.

Aktiv medlem
Låt det ta lite tid och "mogna fram", objektiv och andra tillbehör ska man köpa när man saknar dom, inte förr och då vet man ju vad man behöver...

Köp eller låna några böcker om foto, kameror och dess grunder och kolla in alla fotolektioner här på fotosidan.se

Lycka till :)
 

SmashingPumpkins

Aktiv medlem
Vad fotograferar du ?

Jag undrar "vad fotograferar du" och "vad har du för kamera och objektiv idag".

Jag tittade på en av dina bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1343650.htm

En bra bild men personligen tycker jag att den skulle kunna skärpas upp lite mer och detta är något man bör göra med stort sett alla ens bilder oavsett objektiv när man förminskat bilden för att tex publicera den på en websida (olika program hanterar förminskningen olika bra). Så om du tycker att dina bilder inte är tillräckligt skarpa så sätt sig in i detta först innan du köper nya objektiv.
 

nettan78

Aktiv medlem
Stefan h. skrev:
Låt det ta lite tid och "mogna fram", objektiv och andra tillbehör ska man köpa när man saknar dom, inte förr och då vet man ju vad man behöver...

Köp eller låna några böcker om foto, kameror och dess grunder och kolla in alla fotolektioner här på fotosidan.se

Lycka till :)
det e sant det du säger, fast jag känner att jag saknar ett objektiv till att ta skarpa bilder med. jag har mitt 18-55 och 70-300 objektiv o jag är inte riktigt nöjd.
jag känner ingen som är superintresserade av fotografering heller så jag har ingen att lära av o jag blir så snurrig av att läsa mig till saker. det e precis som om det blir för mycket information på en gång, jag vill ju lära mig allt men istället lär jag mig inget....
 

nettan78

Aktiv medlem
Re: Vad fotograferar du ?

SmashingPumpkins skrev:
Jag undrar "vad fotograferar du" och "vad har du för kamera och objektiv idag".

Jag tittade på en av dina bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1343650.htm

En bra bild men personligen tycker jag att den skulle kunna skärpas upp lite mer och detta är något man bör göra med stort sett alla ens bilder oavsett objektiv när man förminskat bilden för att tex publicera den på en websida (olika program hanterar förminskningen olika bra). Så om du tycker att dina bilder inte är tillräckligt skarpa så sätt sig in i deta först innan du köper nya objektiv.
okej, hur gör jag det?
jag har en nikon d40
 

AndO

Aktiv medlem
nettan78 skrev:
jag sitter o tittar på olika objektiv o blir bara snurrigare o snurrigare.
jag har ingen aning om vad brännvidd o bländare o sånt står för. eller jag vet lite men knappt något.
tex jag sitter o tittar på ett macroobjektiv som heter 135mm f/2.0 och förstår hälften av detta.
har ni något förslag att ge mig som gör det lättare att förstå?
tex tänker jag så här: är ett 135mm f/2.0 bättre eller sämre än ett 35mm f/2?
vilket objektiv ger skarpast bilder tex?
Kjøp Nikons "allroundobjektiv". 18-200 VR. Den skulle duge bra. Personlig er jeg meget fornøyd.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10659
 

SmashingPumpkins

Aktiv medlem
PS CS2

Good for you :-D

1. När du förminskar en bild (Image -> Image size) så se till att ändra under Resample Image (längst ner) till "Bicubic Sharper"... och se till att Resample Image är förbockad. Gör alltid detta när du förminskar en bild.

2. Låt oss säga att du förminskat en bild till cirka 800x533 eller liknade. Zooma sedan in så att du ser 100% och gå till Filter -> Sharpen -> Unsharp Mask.

3. Se till att "Preview" är förbockad och testa följande:
Amount: 80%
Radius: 1-2 pixels
Threshold: 0
Klicka i och ur "Preview" för att se skillnaden
(dra i reglagen och testa vad som passar lite).

4. Spara INTE över originalet utan spara bilden med ett nytt namn som tex "DSC_0001_Sharp.jpg" och spara med JPG kvalitét 8-10.

Lycka till :)
 

nettan78

Aktiv medlem
Re: Re: hur ska jag någonsin lära mig och köpa rätt objektiv?

AndO skrev:
Kjøp Nikons "allroundobjektiv". 18-200 VR. Den skulle duge bra. Personlig er jeg meget fornøyd.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10659
jag har funderat på detta objektiv men tvekar i nästa sekund. jag har beslutsångest över vilket jag ska välja o vilket märke vet jag inte heller....
jag vill ha med lite zoom o som tar verkligen SKARPA bilder.
jag har ett tamron 70-300 och det är bra men ger inte så knivskarpa bilder som jag vill ha....
 

nettan78

Aktiv medlem
Re: PS CS2

åh, tack. ska testa det i morgon :)
jag höll på med ps jätteofta innan men det var ett tag sen sist. ska kolla det i morgon i alla fall


SmashingPumpkins skrev:
Good for you :-D

1. När du förminskar en bild (Image -> Image size) så se till att ändra under Resample Image (längst ner) till "Bicubic Sharper"... och se till att Resample Image är förbockad. Gör alltid detta när du förminskar en bild.

2. Låt oss säga att du förminskat en bild till cirka 800x533 eller liknade. Zooma sedan in så att du ser 100% och gå till Filter -> Sharpen -> Unsharp Mask.

3. Se till att "Preview" är förbockad och testa följande:
Amount: 80%
Radius: 1-2 pixels
Threshold: 0
Klicka i och ur "Preview" för att se skillnaden
(dra i reglagen och testa vad som passar lite).

4. Spara INTE över originalet utan spara bilden med ett nytt namn som tex "DSC_0001_Sharp.jpg" och spara med JPG kvalitét 8-10.

Lycka till :)
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Skarpa objektiv är tråkiga på Nikon D40. Det handlar om fast optik utan inbyggd autofokusmotor. Det finns några zoomar som fått bra kritik trots lågt pris. Sigma 18-50mm/2,8 Macro och Tamron 28-75mm/2,8 med inbyggd fokusmotor så att den fungerar fullt ut på din D40. Telezoom som är bättre än det du har är Sigma 70-200mm/2,8 Det kostar lite mer men är å andra sidan skarpt och bra.
 

casting

Aktiv medlem
Re: Re: Re: hur ska jag någonsin lära mig och köpa rätt objektiv?

nettan78 skrev:
jag har funderat på detta objektiv men tvekar i nästa sekund. jag har beslutsångest över vilket jag ska välja o vilket märke vet jag inte heller....
jag vill ha med lite zoom o som tar verkligen SKARPA bilder.
jag har ett tamron 70-300 och det är bra men ger inte så knivskarpa bilder som jag vill ha....
Om det är skärpa du vill ha ska du nog tyvärr undvika zoomobjektiv med väldigt stort omfång, typ 18-200.
Om vi struntar i alla tekniska detaljer så kan man (nästan alltid) sammanfatta objektiv så här:

Stor bländaröppning dvs litet bländarvärde ger ett ljusstarkt objektiv som ger kortare slutartider under mörkare förhållanden.(vanligen brukar de flesta klassa objektiv som har lika eller mindre än 2,8 som ljusstarka)
Man kan sticka ut hakan och säga att det finns inget objektiv som har dessa fina ljusstyrkor och INTE är skarpt, bara lite olika skarpt.

Zoomomfång. Stort zoomomfång, dvs från få mm till väldigt många är sällan riktigt, riktigt skarpa. Dom är helt enkelt en kompromiss för att man ska slippa släpa så många objektiv. I andra ändan har vi fasta objektiv som bara har en fast brännvidd. Tex nästan alla riktiga macroobjektiv. Här kan man återigen sticka ut hakan och säga att alla fasta objektiv är relativt skarpa.

Summa summarum:

Lite zoom, helst fast brännvidd är skarpare än motsatsen.
Stor bländaröppning, lågt "F" värde, typ 2,8 är nästan en garanti för ett skarpt objektiv i praktiken. (Rent teoretiskt så skulle det inte behöva vara det, men är det ändå i praktiken)
Sen kommer det tråkigaste. Man får som regel vad man betalar för. Dyrt objektiv = bättre objektiv. Men vad man kanske vill hitta är de objektiv som ger mest för pengarna och vissa objektiv är ju relativt sett billigare än andra förstås.
Nu läste jag att du har en d40, och jag kan inte exakt vilka Nikonobjektiv som passar till den, så jag kan inte rekommendera något specifikt objektiv, men ovanstående råd ger garanterat en inte HELT felaktig bild av vad du får för dina pengar. Sen ska man komma ihåg att skärpa inte är allt i ett objektiv. Autofokus, färgåtergivning och kontrast kan också skilja sig och ge en relativt olik uppfattning av hur det presterar också.


edit De objektiv Max rekommenderar är nog något för dig om dom faller inom din budget...
 
Senast ändrad:

mnilsson

Aktiv medlem
Ang. objektivval är väl det enklaste att utgå från ens behov. Vad är du inte nöjd med idag? Vad fotograferar du? Vad vill du fotografera? etc
 
ANNONS