Annons

hur ska jag någonsin lära mig och köpa rätt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: hur ska jag någonsin lära mig och köpa rätt objektiv?

casting skrev:
Om det är skärpa du vill ha ska du nog tyvärr undvika zoomobjektiv med väldigt stort omfång, typ 18-200.
Om vi struntar i alla tekniska detaljer så kan man (nästan alltid) sammanfatta objektiv så här:

Stor bländaröppning dvs litet bländarvärde ger ett ljusstarkt objektiv som ger kortare slutartider under mörkare förhållanden.(vanligen brukar de flesta klassa objektiv som har lika eller mindre än 2,8 som ljusstarka)
Man kan sticka ut hakan och säga att det finns inget objektiv som har dessa fina ljusstyrkor och INTE är skarpt, bara lite olika skarpt.

Zoomomfång. Stort zoomomfång, dvs från få mm till väldigt många är sällan riktigt, riktigt skarpa. Dom är helt enkelt en kompromiss för att man ska slippa släpa så många objektiv. I andra ändan har vi fasta objektiv som bara har en fast brännvidd. Tex nästan alla riktiga macroobjektiv. Här kan man återigen sticka ut hakan och säga att alla fasta objektiv är relativt skarpa.

Summa summarum:

Lite zoom, helst fast brännvidd är skarpare än motsatsen.
Stor bländaröppning, lågt "F" värde, typ 2,8 är nästan en garanti för ett skarpt objektiv i praktiken. (Rent teoretiskt så skulle det inte behöva vara det, men är det ändå i praktiken)
Sen kommer det tråkigaste. Man får som regel vad man betalar för. Dyrt objektiv = bättre objektiv. Men vad man kanske vill hitta är de objektiv som ger mest för pengarna och vissa objektiv är ju relativt sett billigare än andra förstås.
Nu läste jag att du har en d40, och jag kan inte exakt vilka Nikonobjektiv som passar till den, så jag kan inte rekommendera något specifikt objektiv, men ovanstående råd ger garanterat en inte HELT felaktig bild av vad du får för dina pengar. Sen ska man komma ihåg att skärpa inte är allt i ett objektiv. Autofokus, färgåtergivning och kontrast kan också skilja sig och ge en relativt olik uppfattning av hur det presterar också.

edit De objektiv Max rekommenderar är nog något för dig om dom faller inom din budget...

tack för ditt svar o vägledning. det hjälper mig lite grann även om jag e vilsen fortfarande.

mnilsson skrev:
Ang. objektivval är väl det enklaste att utgå från ens behov. Vad är du inte nöjd med idag? Vad fotograferar du? Vad vill du fotografera? etc
jag vet inte riktigt själv. jag tror att jag vill ha ett porträtt/macroobjektiv i ett. zoom hade varit bra men behöver inte vara så mycket zoom.
jag fotar mest mina barn o gillar närfoton på ansiktena. sen gillar jag att fota lite blommor.

Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX

Efter att ha läst tråden är jag lite konfunderad över att ingen har rekommenderat Nikon 16-85/3.5-5.6 VR

Se recension på: www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16533

Har nyligen köpt ett och är helnöjd. 16-85 kan köra i "åttor" runt 18-200 som jag också har.

Är det ett skarpt, smidigt objektiv du är på jakt efter så är 16-85 det bästa originalobjektivet, pris ung 5.500:-.

Nu vet jag inte vilket 18-55 objektiv Jeanette har (finns ju med VR också).

Visst skiljer skärpan en del, men inte sådär jätte signifikant mkt kanske. Tror att man genom att lära sig sin kameras inställningar och efterbehandling kan man komma betydligt längre med 18-55 än genom att bara byta objektiv till ett 16-85.

Tänk dig ett proffs bakom Jeanettes utrustning så kan de nog åstadkomma en hel del...

Själv har jag ett 18-70 och det enda uppbyte som jag ser som signifikant från detta vore att byta till proffsoptik t.ex 17-55/2.8 el. 24-70 /2.8.

Vet personer som bytt från Sigmas 18-55 till Nikons 18-135 till Nikons 16-85 under ett års tid och fortfarande inte är nöjda. Menar bara att man bör överväga om det är optikbyte man behöver...

Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR

Tar mig friheten att kopiera lite text från CyberPhoto angående Nikon 16-85.

Nikon har kommit med en intressant normalzoom med bildstabilisering (VR II) till Nikons 1,5 crops kameror. Motsvarar ca 24-127mm.

16-85 är ett förhållandevis litet objektiv men som ändå ger en gedigen och robust känsla, betydligt tyngre och stadigare än vanliga kit-objektiv som i regel känns väldigt plastiga. Snabb och tyst autofokus tack vare AF-S motor. Mycket bra stabilisering, klarade att få några skarpa bilder på 5 steg längre slutartider än normalt på längsta brännvidd och på fri hand. Och nu till det mest intressanta, skärpan.

Det ser riktigt bra ut, speciellt i mitten. Lite svagare i kanterna på 16mm men fullt acceptabelt för de flesta och blir bättre på längre brännvidder, detsamma gäller för vinjetteringen. Skarpast blir det på bländare 5,6. Den är inte helt befriad från kromatisk aberration men den är på relativt låg nivå och inget som stör för normalbruk.

Ett mycket bra köp och speciellt för dig som vill ha lite större zoomomfång än vad normalzoomarna oftast erbjuder, och även bättre bildkvalité än vad superzoomar ger. En perfekt "allround" och res-glugg.

nettan78 skrev:
det e sant det du säger, fast jag känner att jag saknar ett objektiv till att ta skarpa bilder med. jag har mitt 18-55 och 70-300 objektiv o jag är inte riktigt nöjd.

Hur vet du att det är objektiven det är fel på? Det kan förstås vara det, men det finns en risk att det är du! Ursäkta det plumpa påhoppet, men utan att säkert veta att objektiven inte duger, kan du råka ut för att köpa nya objektiv för dyra pengar, och fortfarande få bilder som är lika dåliga!

Jag säger inte att det är som ovan, men risken finns, som sagt. Det är bara du som kan veta.

Innan du investerar, prova att ta en bild vid 24mm med bländare 5.6. Om den bilden inte blir skarp, är antingen objektivet trasigt, kameran trasig, eller så har du gjort något fel!

Per.

mnilsson skrev:
Nu vet jag inte vilket 18-55 objektiv Jeanette har (finns ju med VR också).

Antar att det är:

Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II (svart).

Nikons nya "normal-zoom" för DX-serien av kameror (D100, D70, D70s, D50, D1H & X, D2H & X). Ger motsvarande 27 - 82,5 mm brännvidd på dessa kameror.

Intressant att Nikon har kostat på med ett ED-glas och Silent Wave-motor (för tyst och snabb fokusering) i en så pass billig optik.

www.cyberphoto.se/info.php?article=DX1855

tjena jeanette!
Jag har boken digital fotografi som förklarar fotografi och hur man gör bra bilder på enklaste sätt, eftersom vi har barnen ihop på dagis kan du få låna den/dem (har båda delarna, 1an e min favvo dock) Lite som fotografi for dummies. Den har i alla fall hjälpt mig väldigt bra.

Synd att du inte har en canon, då kunde vi låna objektiv av varandra ;-)

Säg till om du är intresserad så lämnar jag av den i en av killarnas hyllor.

Re: Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX

JOLidman skrev:
Efter att ha läst tråden är jag lite konfunderad över att ingen har rekommenderat Nikon 16-85/3.5-5.6 VR

Se recension på: www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16533

Har nyligen köpt ett och är helnöjd. 16-85 kan köra i "åttor" runt 18-200 som jag också har.

Är det ett skarpt, smidigt objektiv du är på jakt efter så är 16-85 det bästa originalobjektivet, pris ung 5.500:-.
får kolla upp detta ikväll :)

perstromgren skrev:
Hur vet du att det är objektiven det är fel på? Det kan förstås vara det, men det finns en risk att det är du! Ursäkta det plumpa påhoppet, men utan att säkert veta att objektiven inte duger, kan du råka ut för att köpa nya objektiv för dyra pengar, och fortfarande få bilder som är lika dåliga!

Jag säger inte att det är som ovan, men risken finns, som sagt. Det är bara du som kan veta.

Innan du investerar, prova att ta en bild vid 24mm med bländare 5.6. Om den bilden inte blir skarp, är antingen objektivet trasigt, kameran trasig, eller så har du gjort något fel!

Per.
jo jag vet att det krävs en bra fotograf bakom kameran fast jag e ändå övertygad om att jag behöver ett skarpare objektiv =)
jag har ju kollat lite bilder tagna med 18-55 här på fotosidan o det är ungefär samma som jag själv kan prestera.

Zzzz skrev:
tjena jeanette!
Jag har boken digital fotografi som förklarar fotografi och hur man gör bra bilder på enklaste sätt, eftersom vi har barnen ihop på dagis kan du få låna den/dem (har båda delarna, 1an e min favvo dock) Lite som fotografi for dummies. Den har i alla fall hjälpt mig väldigt bra.

Synd att du inte har en canon, då kunde vi låna objektiv av varandra ;-)

Säg till om du är intresserad så lämnar jag av den i en av killarnas hyllor.
åh va snällt=) bara den inte är på engelska för då kan jag tyvärr inte. jag e urkass på engelska så det blir bara dubblet huvudbry då, haha.
men om den e på svenska lånar jag gärna den!
kram

Re: Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR

JOLidman skrev:
Tar mig friheten att kopiera lite text från CyberPhoto angående Nikon 16-85.

Nikon har kommit med en intressant normalzoom med bildstabilisering (VR II) till Nikons 1,5 crops kameror. Motsvarar ca 24-127mm.

16-85 är ett förhållandevis litet objektiv men som ändå ger en gedigen och robust känsla, betydligt tyngre och stadigare än vanliga kit-objektiv som i regel känns väldigt plastiga. Snabb och tyst autofokus tack vare AF-S motor. Mycket bra stabilisering, klarade att få några skarpa bilder på 5 steg längre slutartider än normalt på längsta brännvidd och på fri hand. Och nu till det mest intressanta, skärpan.

Det ser riktigt bra ut, speciellt i mitten. Lite svagare i kanterna på 16mm men fullt acceptabelt för de flesta och blir bättre på längre brännvidder, detsamma gäller för vinjetteringen. Skarpast blir det på bländare 5,6. Den är inte helt befriad från kromatisk aberration men den är på relativt låg nivå och inget som stör för normalbruk.

Ett mycket bra köp och speciellt för dig som vill ha lite större zoomomfång än vad normalzoomarna oftast erbjuder, och även bättre bildkvalité än vad superzoomar ger. En perfekt "allround" och res-glugg.
låter ganska intressant som ett allroundobjektiv.

Re: Re: Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR

nettan78 skrev:
låter ganska intressant som ett allroundobjektiv.

När jag köpte D200 köpte (mars-08) jag också 12-24 och 18-200.

Borde ha köpt 16-85 + 70-300 för det är vad jag har kompletterat med efter 3-4 månader. Numera står 12-24 och 18-200 och samlar damm.

80% av tiden sitter 16-85 på och resten 70-300 (den nya med VR II)

ANNONS
Götaplatsens Foto