Annons

Hur skarp ska en 70-200/2.8L vara??!

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Ursäkta en kanske lite stressad och korkad fråga, men: Jag fick min begagnade EF 70-200/2,8 idag och slet upp den och fick upp kameran på ett stativ och tog en hög bilder för att testa. (Det är ganska mörkt och mulet ute och tråkigt ljus.)

Jag hade ganska högt uppskruvade förväntningar eftersom det var mitt första L objektiv, men tyckte inte att det var något särskilt! Ser inte ett dugg skarpare ut än mitt Tamron 28-75/2,8. Annars har jag bara fast optik.

Jag ställer frågan för att det är ett ganska medfaret objektiv , men enligt säljaren i utmärkt skick vad gäller funktionen. Jag behöver hjälp att bedöma om detta stämmer.

Är det så att det ska ligga ungefär i nivå med mitt Tamron när det gäller skärpa?
 
Var själv och kollade på ett likadant objektiv här om dagen, även det ordentligt medfaret. Blev klart besviken på skärpan, men jag misstänker att just den gluggen behövde justeras, så det blev inget köp.

Hoppas att det inte är just det gluggen som du köpt! Har du beställt objektivet från en handlare i Stockholm?
 
Tamrons 28-75/2.8 Di XR är ett mycket skarpt objektiv, helt klart i samma klass som Canons L-serie. Tamron har lyckats bra med detta objektiv. Men bildkvaliten bör vara likvärdig, sett ur skärpesynpunkt.

Jämför du med ett billigare zoom, så kommer du att se skillnaden.
 
Jag har en 70-200 L IS. Om du har kvar kartongen så kan jag lägga ut en bild av lämpligt ställe av kartongen på lämpligt avstånd vid 135/2.8. Om du kan göra detsamma så är det lätt att jämföra.
 
mikwide skrev:
Var själv och kollade på ett likadant objektiv här om dagen, även det ordentligt medfaret. Blev klart besviken på skärpan, men jag misstänker att just den gluggen behövde justeras, så det blev inget köp.

Hoppas att det inte är just det gluggen som du köpt! Har du beställt objektivet från en handlare i Stockholm?

Nej :) Inte alls i Stockholm, köpt av privatperson. Det medfarna består i att färgen är lite skavd och några repor på främre linsen, ute i kanten.

Antagligen fungerar det här objektivet som det ska, jag har väl blivit bortskämd med vad jag kunnat få för betydligt billigare peng i Tamronobjektivet.
 
Toste skrev:
Jag har en 70-200 L IS. Om du har kvar kartongen så kan jag lägga ut en bild av lämpligt ställe av kartongen på lämpligt avstånd vid 135/2.8. Om du kan göra detsamma så är det lätt att jämföra.

Jag fick bara med väskan och inte kartongen, annars tack för erbjudandet!
 
yalazy skrev:
Antagligen fungerar det här objektivet som det ska, jag har väl blivit bortskämd med vad jag kunnat få för betydligt billigare peng i Tamronobjektivet.

Men det är inte ett 70-200/2.8L ;)

Objektiv från andra tillverkare än just orginal har alltid varit billigare. Titta på t.ex. det du har, jämfört med Canons egna 28-70/2.8L så står det sig myckte bra, tom. något bättre i vissa situationer.

Oro dig inte för mycket, det ÄR ett bra objekiv. Lägg gärna ut en bild i 100% här (crop 400px) så kan jag titta och bedömma den.
 
Jeppe skrev:
Men det är inte ett 70-200/2.8L ;)

Objektiv från andra tillverkare än just orginal har alltid varit billigare. Titta på t.ex. det du har, jämfört med Canons egna 28-70/2.8L så står det sig myckte bra, tom. något bättre i vissa situationer.

Oro dig inte för mycket, det ÄR ett bra objekiv. Lägg gärna ut en bild i 100% här (crop 400px) så kan jag titta och bedömma den.

Tack för lugnande ord. Jag har nu tagit ytterligare några bilder och ser att skärpan är lika bra som Tamronobjektivet. Jag är säker på att det är ett bra objektiv och det var väl upphaussade förväntningar som gjorde att jag först blev tveksam.

Kanske lägger jag upp en bild endera dagen och ber om hjälp med bedömningen. Nu ska jag luta mig tillbaka och vara lugn :)
 
Ser att vara skarpt så det räcker

och blir över.Efter en snabb session i solsken ute idag kan jag säga att det är finfint! Tung klump att kånka runt på bara, och sen var det inte så lätt att ta bilder handhållet med en liten 300D hängande där bak på objektivet, men det gick ;)
 
om du skaffar en större kamera blir det ännu tyngre, men det är ett fantastiskt objektiv, jag gillar det skarpt.
 
ANNONS