Annons

Hur skrp 70-200IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

stevensteven

Aktiv medlem
Hej på er alla!
Behöver lite input från er.
Idag fick jag tillbaks min objektiv samt kamera (10D) från Canon IT-service.

Bilden som var tagen "innan" var katastrof och den som är "efter" är mycket bättre. Objektet ligger ca 250m bort.
Är det här vad jag ska förvänta mig från min 70-200IS eller ska den klara av och ge en ännu skarpare bild vid f2.8?
Själv tycker jag att den är fortfarande lite mjuk/oskarp vad tycker ni?

/Steven
 

Bilagor

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
---viktigt å veta om det visna är från centrum av bilden eller ute i sidan/hörnet?,,,Hur stor % förstoring av originalet..?,,/Niclas.
 

Damocles

Aktiv medlem
Betänk också att 10D utan uppskärpning kan tyckas ge lite mjuka bilder.

Sen måste du vara bergsäker på att du har ställt skärpan i princip exakt, minsta avvikelse kommer att synas med en 10D.
 

stevensteven

Aktiv medlem
Det är en 100% krop och ligger i mitten av bilden. Jag har tagit ca 10 bilder vid varje test tillfällen och valt ut den som jag tycker är skarpast.
Vad anser ni, tycker ni att "efter" bilden ser ut som den bör?
Eller borde den vara vara bättre med tanken på kameran och objektivet?


/Steven
 

Justus

Avslutat medlemskap
Det är skillnad på konturkontrastskärpa och äkta skärpa. Äkta skärpa uppfattas ibland som lite luddigt om man inte kör USM (då det blir konturkontrastskärpa). Tycker att bilden ser skarp ut, samt att det är acceptabelt resultat på full öppning.

Hur är din kamera inställd med kontrast/uppskärpning/färgmättnad?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag tycker det ser bra ut för att vara 10D, med 70-200 @ 200/2.8.. Den har ju dessutom smält snön ;)
 

stevensteven

Aktiv medlem
De ru, inte alla 10D som har den funktionen. Fick den som bonus av IT-service. :)

Tack alla som har svarat. Det är nog jag som ställer för höga krav på min 10D.

/Steven

Ps! kan det inte bli soligt snart
 
ANNONS