Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skulle du ha gjort (hemmastudio)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Hej å hå..

Jag sitter och klurar lite på vilka möjligheter jag har att konstruera så bra ljus som möjligt med den "utrustning" jag har. Men jag kom snabbt på att det finns säkert 100 st här på fs som har bra ideér och säkert bättre än mina egna! Så hjälp mig att spåna!

Utrustning som finns
1 500W bygglampa
1 75W Bordslampa
1 Sigma EF-500 DG Super
2 fönster
1 Stativ

Med hjälp av endast detta, hur skulle DU ha placerat allting för porträttfoto utan att köpa till något, ev. lakan kan användas som "fond", men ingenting utöver det.

Det här utrymmet:

Bilagor

• window.jpg
    window.jpg
    30.2 KB · Visningar: 575
Kan inte ge alltför många tips, men om du planerar att fota i färg ska du bara använda en av ljuskällorna i taget. Dvs använd inte bygglampan tillsammans med ljuset från fönstret... Jag gissar att det är en halogenlampa, och då har den en färgtemperatur på ca 3200K, och ljuset från fönstret (om jag inte missminner mig) ligger nånstans runt 5500K. Det blir helt tokiga färgblandningar...

Samma sak gäller antagligen om du tänkt blanda bygglampan och bordslampan. Ska du fota i studio är det bra om du har samma sorts ljus överallt. Du kanske ska fundera på att köpa in en eller ett par bygglampor till...

Kolla in den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16834&perpage=15&pagenumber=1

Nåt mycket mer kan jag inte hjälpa dig med just nu (håller själv på att klura på hur min hemmastudio ska se ut).

Senast ändrad:
Din studio är ju så gott som klar. Du har en väldigt bra ljuskälla (fönstret), bakgrund (väggen) och reflexskärm (köksskåpen). Det enda du behöver är en pall att sätta modellen på. Är det mörkt ute kan du lysa upp gardinerna i fönstret med lampan eller blixten.

Om solen ligger på kanske du måste ha ett lakan framför fönstret.

rekommenderar dig att använda dig av fönstrena som huvudljus (de är stora och ger således ett mjukt fint ljus), och vit papp (eller blixten) som upplättning (Edit: Tänkte inte på köksskåpen. De är perfekta som upplättning!). En 500W bygglampa kommer du inte långt med.

De här bilderna har jag tagit med fyra stycken 500W halogenstrålkastare som huvudljus och två stycken 150W halogenstrålkastare som effektljus, samt en "Rymdfilt" (reflexduk) från NASA som upplättning. Med det ljuset hamnade jag på runt 1/15s vid bländare 8 (Om jag minns rätt. Kommer i alla fall ihåg att tiderna blev ganska långa.). Körde med kameran på stativ och trådutlösare.

ANNONS
Götaplatsens Foto