Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sorterar ni era bilder på datorn.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Berg

Aktiv medlem
Jag har ingen avancerad kamerautrustnign men en del bilder blir det ju ändå.
Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga in dem smidigt i datorn. Just nu lägger jag dem bara i olika mappar som jag döper till något lämpligt. Men jag vet att det finns visningsprogram där man kan katalogisera sortera och hålla på. Finns det några av dessa program som är bra eller blir det bara rörigare med flera program?

Sortera bilder

Mitt sätt:

Jag lägger bilderna i mappar som jag skriver datumen på. Sedan går jag in i mappen och skriver om filnamnet till vad bilderna/motivet är, skriv en siffra framför filnamnet 1,2,3 o.s.v och sedan filnamnet, då kan man döpa flera filer till samma sak. Om många bilder är samma så kan du markera dom bilder som ska heta lika och högerklicka och ta byt namn.

Sedan när du vill ha tag i en bild så högerklickar du på mappen med alla bilder i och tar sök, skriv in vad du vill ha fram och där kommer bilden/bilderna.

Så gör jag, och jag har nog koll på dom flesta av mina ca 9000 bilder.

MVH Ralf

Re: Sortera bilder

Errko skrev:
Mitt sätt:

Jag lägger bilderna i mappar som jag skriver datumen på. Sedan går jag in i mappen och skriver om filnamnet till vad bilderna/motivet är, skriv en siffra framför filnamnet 1,2,3 o.s.v och sedan filnamnet, då kan man döpa flera filer till samma sak. Om många bilder är samma så kan du markera dom bilder som ska heta lika och högerklicka och ta byt namn.

Sedan när du vill ha tag i en bild så högerklickar du på mappen med alla bilder i och tar sök, skriv in vad du vill ha fram och där kommer bilden/bilderna.

Så gör jag, och jag har nog koll på dom flesta av mina ca 9000 bilder.

MVH Ralf

Jag rekommenderar google desktop search för att hitta bilder om du har informationen i själva filnamnet.

Jag har länge lurat på detta, men nu kommit på ett ok sätt.
Bränner filerna (raw+redigerade jpegs) till cd skivor som jag förvarar i en "negativ pärm"
Har bestämt mig för att alltid namna cd skivorna med 1. geografiskt läge 2. typ av händelse (typ födelsedag, lanskapsfoto osv och 3. månad och årtal.
Backar dessutom upp samma mappar på en extern hårddisk.
Har också hittat ett kanon program där man väldigt enkelt kan indexera sina bilder. Man skriver nyckel ord på bilden och sedan är det bara att söka på sin hårddisk. Funkar kanon! Programmet heter Imatch och kostar runt en femhundring, men det är det värt

ANNONS
Götaplatsens Foto