Annons

Hur stänger man av slutarljudet på en Nikon D3?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Ljudet på min Nikon D3 är i vissa situationer väldigt störande. Det är hårt smällande ljud.

Jag har letat djupt i menysystemet efter något sätt att stänga av slutarljudet. Det har visat sig att det inte finns någon sådan funktion.

Hur får jag kameran att låta mindre? Ska man sy en grytvante att stoppa in kameran i?
 

OscarM

Aktiv medlem
på vissa canon finns det s.k tysta lägen som väl bl.a kan göra att spegeln inte går tillbaka med en gång.
har verkligen D3 nån sån funktion? å vad menar du med att stänga av slutarljudet egentligen?
 

Stina.D

Aktiv medlem
På min D300 är det mest spegeluppfällnigen som låter. Slutaren låter inte mycket. Du kan lyssna på de olika ljuden var för sig om du ställer kameran i LiveView eller Mup-läget.

Tror det är mycket svårt att ta bort ljuden då det är makaniken som låter. Men testa med en grillvante runt spegeln, det kanske fungerar!

Och jag håller med – det är irriterande höga ljud.
 

AAVERDAL

Aktiv medlem
Ljudet på min Nikon D3 är i vissa situationer väldigt störande. Det är hårt smällande ljud.

Jag har letat djupt i menysystemet efter något sätt att stänga av slutarljudet. Det har visat sig att det inte finns någon sådan funktion.

Hur får jag kameran att låta mindre? Ska man sy en grytvante att stoppa in kameran i?
Dags att byta till en kompakt??
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det är en fullt seriös fråga. Någon som har sytt en ljuddämpare till kameran?

Jag hade gärna köpt en kompaktkamera ifall den hade samma prestanda som Nikon D3.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Det kan man ta bort med det kända "Rysshacket", Googla vet ja.

Men jag ville inte byta firmware, så jag har tryckt det lite häftmassa som håller slutaren upp hela tiden, för att jag tyckte det var ett störande ljud och det kom alltid just när man fotograferade.


Michael - Silvertejp och häftmassa kommer man långt med -
 

BenHur

Aktiv medlem
Om detta nu verkligen är en seriös fråga...

Måste medge att ursprungsfrågans formulering fick mig att tvivla. Men... Förslagsvis kollar man med Madeco eller nån annan som säljer utrustning för filminspelning.

Stillbildsfotograferna får inte väsnas under såna.Kallas för "blimp", och ser lite ut som en ljuddämpad mörkrums-säck (om det nu finns nån som minns vad en sån är...). Hål för fronten och två hål att sticka in krattorna i. Tyst som i graven!

Klumpigheten får man på köpet!
 

Teodorian

Aktiv medlem
Ljudet på min Nikon D3 är i vissa situationer väldigt störande. Det är hårt smällande ljud.

Jag har letat djupt i menysystemet efter något sätt att stänga av slutarljudet. Det har visat sig att det inte finns någon sådan funktion.

Hur får jag kameran att låta mindre? Ska man sy en grytvante att stoppa in kameran i?
Jag tog upp detta i januari men intresset för frågan är förvånansvärt svalt världen över.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87980
 

Muni

Aktiv medlem
D3:an har fått kritik för högt slutarljud i flera tester. Det är väl ett mekaniskt ljud som inte går att göra något åt?
Jag får själv min D3 i dagarna och skall undersöka.

//Martin
 

snap01

Aktiv medlem
Många bröllopsfotografer valde tex canons eos 100 pga att den har en lågt slutarljud.Kan inte vara kul att köra med en slutare som låter högt i en för övrigt knåpptyst kyrka. Kan det inte vara sbr fel Per?
Tycker även själv att ljudet på D700 är högre än tex canons 5D.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag tycker själv att ljudet på Canon EOS 5D är störande ljudligt. Canon EOS 100 har jag inte hört talas om. Jag har annars en smygande tyst kamera men den ger inte hälften så bra bildfiler som min Nikon D3.

Ringde till Madeco idag, men de har ingen passande lösning.
 

awaw

Avslutat medlemskap
Buller?

En bullrande kamera är ju inget man vill ha när man vill ta diskreta foton. Jag hade tänkt mig en Nikon, men detta låter ju illavarslande. Kanske måste jag tänka om?
 

Janne B

Aktiv medlem
Ahhh, vad är ni för ena. Det är klart att man vill ha ett ballt slutarljud. Om bröllopsparet inte kan acceptera detta får dom skaffa sig en tecknare!! Tacka vet jag slamret från en hederlig Bladare.
Mvh
JB
 
ANNONS