Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur står sig EOS 1Ds MkII jämfört med 5D MkII?
- Trådstartare plenty1
- Start datum
Janne H
Aktiv medlem
Hej.
Hur står sig 1Ds mark2 jämfört med 5 mark2?
Är det någon som har kunnskap eller erfarenhet att dela med sig.
//Jens
5D II är förutom vädertätningen en på alla sätt bättre kamera, jfr 1Ds II.
Jag sålde tom. min 1Ds III, till förmån för 5D II.
Skönt med en lätt o smidig kamera!
Sammanfattning.
1Ds II är en bra kamera.
1Ds III är en klart bättre kamera.
5D II är lättare o smidigare jfr 1Ds III, men med samma bildkvalitet
Men ska du ha en liten smidig kamera med grym af för att plåta fågel, titta på Canon 7D!!
snap01
Aktiv medlem
5D Mark 2 är bättre på följande
Bättre bildkvalitet överlag
Ungefär 2 steg bättre iso egenskaper
Smidigare, Lättare
Modernare menysystem
Sensorengöring
Du kan välja storlek på raw
Det finns säkert fler. Oavsett 1ds mark 2 är en bra kamera duger till det mesta men 5D mark 2 är bättre. Jag har även haft D3x och den var något bättre dels så exponerade den bättre och jag upplevde det dynamiska omfånget större med den.
Oavsett sålde jag den och kör med bla 5D Mark 2 mycket för smidigheten lättheten.
Bättre bildkvalitet överlag
Ungefär 2 steg bättre iso egenskaper
Smidigare, Lättare
Modernare menysystem
Sensorengöring
Du kan välja storlek på raw
Det finns säkert fler. Oavsett 1ds mark 2 är en bra kamera duger till det mesta men 5D mark 2 är bättre. Jag har även haft D3x och den var något bättre dels så exponerade den bättre och jag upplevde det dynamiska omfånget större med den.
Oavsett sålde jag den och kör med bla 5D Mark 2 mycket för smidigheten lättheten.
lusidor
Aktiv medlem
Visst är det intressant att jämföra med gamla toppkameror som går billigt nu. Men att jämföra med nya 5D Mk2 är väl lite orättvist ;o). Det är ju bara Af och byggkvalitet som kan vara till gamlingens fördel, och det är ett medvetet val från Canon. Annars skulle ju ingen vara intresserad av 1Ds-kameror framöver...
Intressantare att jämföra 7D med gamla kameror, både 1DMk3 och 1DsMk2. Jag tog fram en jämförelse mellan 7D och Ds2 på Bryan Carnathans Canonsida. Senaste APS-C mot gammal FF. Vad säger ni om den?
not. Den uppmärksamme ser att testbilderna från de olika kamerorna är tagna med olika objektiv. Men om man jämför testbilder med 1Ds3 så ser man att skillnaden mellan 200/2 och 200/2,8 är mkt liten på f/5,6.
Intressantare att jämföra 7D med gamla kameror, både 1DMk3 och 1DsMk2. Jag tog fram en jämförelse mellan 7D och Ds2 på Bryan Carnathans Canonsida. Senaste APS-C mot gammal FF. Vad säger ni om den?
not. Den uppmärksamme ser att testbilderna från de olika kamerorna är tagna med olika objektiv. Men om man jämför testbilder med 1Ds3 så ser man att skillnaden mellan 200/2 och 200/2,8 är mkt liten på f/5,6.
Janne H
Aktiv medlem
Har läst flera inlägg ang 5 mark2 och den verkar riktigt bra. Att jag ställde frågan var lite pågrund av det pris som det är på en 1Ds mark2. Den har ju ändå kostat mycket och tänkte att det kan kanske vara ett allternativ.
Prova en 5D II först och sedan en 1Ds II, du kommer att bli knasig på den lilla oskarpa rutan bakpå den gamla kameran....;-)
Janne H
Aktiv medlem
det är lite skillnad när det gäller x-synk som jag inte gillar, surt!
Förklara gärna!
mvh.
/Janne