Annons

Hur stöttålig är en kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har en Nikon D90 som jag förvarar i en "Nikon Väska SLR System Bag". Har funderat lite på hur stöttålig kameran är. När jag är ute och går så hänger kameran på ryggen och kameraväskan slår lite lätt mot ryggen/höften.

Hur känslig är kameran för denna typ av "hantering"? Kan något inne i kameran rubbas? Kan speglarna bli snea vilket resulterar i suddiga bilder?

Har funderat lite på detta, men samtidigt så har jag sett journalister som springer med sina kameror över axlarna...

Tacksam för lite kloka svar från expertisen

Normalt sett ska det inte vara nåt problem med det du beskriver.

Har tappat kameror i backen utan att det blivit några andra problem än repor i lacken så att säga.
Å andra sidan har jag kompisar som råkat stöta i kameran ganska lätt och där oturen varit framme och det krävts dyra reparationer av utrustningen.

Så normalt är de ganska tåliga men har man otur så kan nästan vad som helst hända.

Med viss reservation för de enklare konsument grejerna som kanske inte riktigt klarar fall i golv lika bra som semiproffs och proffshus...

Att kameran slår mot ryggen är ingen fara. Eftersom ryggen (och väskan) är lite mjuk blir det inte alls så många g, då är stöten som blir när man t.ex. lägger ner kameran på ett hårt bord troligen värre (men heller inte alls farlig). Det är nog först om man slår i kameran lite hårdare i något hårt som det kan bli problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto