Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K5 + pentax tillbehör överträffar alla andra märken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, vad vi diskuterar här är att Pentax k-5 är BÄTTRE än alla motsvarande system, sen finns det vissa canonister eller nikotinister som hävdar att så inte är fallet,men de har fel......;-)

Oj vad ni pojkar orkar hålla på att slåss om vem som är tuffast eller har största snoppen, vad har det för skillnad vad man tar bilderna med om man själv är nöjd med detta, eller kanske det är prylwankers som håller på och gråter och grinar med varandra. Lite sandlåde mening med detta hela ??
 
Oj vad ni pojkar orkar hålla på att slåss om vem som är tuffast eller har största snoppen, vad har det för skillnad vad man tar bilderna med om man själv är nöjd med detta, eller kanske det är prylwankers som håller på och gråter och grinar med varandra. Lite sandlåde mening med detta hela ??
snoppen, nä den får stå för dig
 
snoppen, nä den får stå för dig

Men vad gör det egentligen om vad folk tar sina bilder med eller om de använder PC eller ett äpple eller om folk kör med volvo eller toyota, Varför ska man hålla på och tjafsa för såna önodiga saker på ett forum som FS som jag antog hade lite mera status i inlägg som det har varit förut men som nu verkar bli mera detta för varje dag som går???
Man har antagit att FS varit lite mera förnuftigt och kultiverat än vad denna lilla tråd har antytt, besviken blir man och ser att än mindre ordentliga forum finns det kvar eftersom FS just ramlade ner i samma kategori som alla andra dåliga forum som varit Ok förut men som ramlat i träsket numera.
 
Men vad gör det egentligen om vad folk tar sina bilder med eller om de använder PC eller ett äpple eller om folk kör med volvo eller toyota, Varför ska man hålla på och tjafsa för såna önodiga saker på ett forum som FS som jag antog hade lite mera status i inlägg som det har varit förut men som nu verkar bli mera detta för varje dag som går???
Man har antagit att FS varit lite mera förnuftigt och kultiverat än vad denna lilla tråd har antytt, besviken blir man och ser att än mindre ordentliga forum finns det kvar eftersom FS just ramlade ner i samma kategori som alla andra dåliga forum som varit Ok förut men som ramlat i träsket numera.

Det är valfritt att läsa trådar, ingen tvingar dig.
 
För att följa trådens andemening...Pentax K-5 är bäst bland DX-hus...i 2 månader till...för sen kommer Nikon D400 :p ;)
 
Intressant tråd. Påminner lite om vad som ibland kan läsas på Sonyforumet.

Canon och Nikon är världsledande för en stor del yrkesfotografer, har länge varit och kommer sannolikt vara för en mycket lång tid framöver. Att framgången letar sig ner i mindre kameror är ganska givet. Starkt varumärke skall inte föraktas.

Att majoriteten av kunderna väljer en CaNikon instegs DSLR och behåller sitt plastiga kitobjektiv spelar ingen roll i sammanhanget. De är redan fast övertygade. De gör bra ifrån sig i tester (oftast med all rätt), är medvetet eller omedvetet påverkade av stycket här ovanför och då är konkurrentens argument "minst lika bra" föga intressant. Tyvärr. Men det betyder inte att framtiden är säkrad. Konkurrensen är suverän för oss fotografer och jag hoppas/tror verkligen Pentax lanserar en FF kamera. Det gynnar oss alla.

Ja, instämmer fullt ut med att konkurrensen är bra för oss konsumenter. Det jag i detta sammanhang retar mig på är att starka varumärken/skicklig reklam i alltför stor utsträckning "lurar" folk att köpa det starka varumärkets "billigaste" kamera i tron på att man köper en proffskamera med den bästa tillgängliga teknologin/specifikationerna.

Om detta fortgår tillräckligt länge så hamnar vi en en situation där tillslut inget annat kameramärke än Canon och Nikon får "nya köpare" vilket efterhand stryper andra märken (Sony Pentax Olympus...)

När man betänker Samsung (Världens största elektroniktillverkare) Sony (Ja, ni vet ju själva vem som gör Nikons sensorer) och Hoyas (Äger nu varumärket Pentax, är världens största tillverkare av optiskt glas (till bla Nikon, Tokina) problem med att vinna nya marknadsandelar trots sina oerhörda ekonomiska resurser så inser man att Nikon och Canons dominans är överväldigande stor. Mitt lilla bidrag till att belysa denna problematik är åtminstone att hålla debatten levande och fråg VAD gör att du/ni väljer den och den kameran. Därför är det extra tacksamt när folk (som du) tar sig tid att delta med genomtänkta inägg.
 
Vilket kameramärke man först väljer och anledningen till det kan väl variera, marknaden ser inte likadan ut nu som för ett antal år sedan, och har man väl skaffat ett system så kostar det att byta. Skillnaden mellan olika fabrikat är för de flesta privatanvändare inte särskilt stor, då skiljer det mer mellan vilken "klass" av kamerautrustning man skaffar. Det finns nu, som jag ser det ingen "bästa kamera" utan bara bäst för den enskilde i en given situation. Men vill man glädja sig över att ens märke i någon bemärkelse är bäst gäller att skynda sig för den glädjen blir sannolikt kortvarig.

Ja, i värsta fall kan det ju hända (om man har något av de mindre märkena) att ens kameramärke helt försvinner...
 
Nja, vad vi diskuterar här är att Pentax k-5 är BÄTTRE än alla motsvarande system, sen finns det vissa canonister eller nikotinister som hävdar att så inte är fallet,men de har fel......;-)

Hehe, den politiskt inkorrekta delen av mitt kameraintresse sitter och gnuggar händerna...
 
För att följa trådens andemening...Pentax K-5 är bäst bland DX-hus...i 2 månader till...för sen kommer Nikon D400 :p ;)

Jag gillar att diskutera skillnader i utrustning, din senaste post öppnar nu oanade möjligheter, Jag tror att Pentax K3 kommer att överträffa D400 på grund av...

Vi kan alltså även argumentera för och emot kameror som KOMMER att komma ut..Hehehe, möjligheterna ter sig oändliga.
 
Den vanligaste frågan här på FS brukar vara någon som vill köpa en systemkamera,har ingen erfarenhet och kan absolut inget om foto och inget om kameror,ändå säger dom att dom vill ha en Canon eller Nikon ! Hur kan man veta det om man inget kan ? Folk tror att dessa två märke automatiskt ska ge dem bra bilder,för man ska ju ändå bara köra i "gröna läget". Sedan kommer standarsvaret : -Köp en D3100 med kitoptik eller en Canon 550D för den filmar ju så jävla bra ! Man blir bara så trött på enkelriktade gator,förlåt människor som inte kan/vill bredda sig och se att alla märke faktiskt funkar likadant -att "ta" en bild så man blir nöjd ! Har själv Nikon men "älskar" alla märke.Precis som en raggare älskar Cadillac ,Chevrolet,Buick.ford,Pontiac m.m. och alla är en familj,oavsett märke på bilen ! Tänk om det vore så här på FS ! Snacka bilder istället för allt tjafs om vilket märke som är bäst !

Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska svara, jag menar ungefär så här:

Jag tycker om en viss kamera (K5) MEST därför att den motsvarar vissa krav(behov jag har. K5 begränsar inte mitt fotograferande.

Vissa andra kameror begränsar mina möjligheter att ta de bilder jag vill.

Däremot respekterar jag allas preferenser/val av kamera om man kan argumentera för varför man valt ett visst kamerahus.
(Och föraktar - kanske starkt ord, men fnyser åtminstone åt argumenten om man inte har några)

Sen gillar (älskar?) jag vissa kamerahus trots att de inte är K5: Några exempel:

D700, D300S, K7, Z1-P, Pentax 645 (analoga), Pentax 67, Leicas mätsökarkameror.

Jag kan däremot inte säga att jag gillar alla kameror - och nog fasen finns det bilar som en raggare inte kommer överens med?....
 
Men vad gör det egentligen om vad folk tar sina bilder med eller om de använder PC eller ett äpple eller om folk kör med volvo eller toyota, Varför ska man hålla på och tjafsa för såna önodiga saker på ett forum som FS som jag antog hade lite mera status i inlägg som det har varit förut men som nu verkar bli mera detta för varje dag som går???
Man har antagit att FS varit lite mera förnuftigt och kultiverat än vad denna lilla tråd har antytt, besviken blir man och ser att än mindre ordentliga forum finns det kvar eftersom FS just ramlade ner i samma kategori som alla andra dåliga forum som varit Ok förut men som ramlat i träsket numera.

Tja, eftersom forumet har olika kategorier och eftersom denna tråd har en MYCKET tydlig titel, så låter dina argument som en människa som gått in i en tydligt skyltad porrbutik och sen säger : Usch hur kan ni ha så mycket sexleksaker i butiken...

Om du inte gillar tråden/diskussionen titta då hellre in på trådar med mysiga titlar som: "Vi tycker likadant fastän vi har olika grejor..."
 
Nog är det så, jag tror det i alla fall, att innehavare av ett "litet" kameramärke fruktar att märket ska försvinna. Det är många med mig som delar erfarenheten från Konica. Allt man hade blev värdelöst, en uppsättning objektiv och annat till tre icke fungerande kamerahus, inte roligt att börja om från noll. För mig blev det Canon som då bytt till EOS med elektrisk koppling till objektiven mot tidigare den mekaniska, hur andra skulle komma att göra var då ett oskrivit blad, det blev det då säkraste alternativet. En billig plastkamera EOS 500N med två Zigma, sen har det blivit mer och bättre i den vägen, dock inga mer Zigma, kanske orättvist, men de två, plus ett till dottern, var ganska usla. Men kamerakvalite och funktioner är en sak, försäljningsframgångar en annan. T.ex. Nikon D3000 sålde mycket bra, vilket den knappast förtjänade om man jämför med vad som fanns i övrigt, men så är det.
 
Åter till trådskaparens fråga.

Jag kan givetvis inte styra hur denna tråden kommer att arta sig, men tycker det skulle vara kul om alla som känner varmt för något kameramärke kunde delta och försvara sin lilla elektroniska vän (sitt kameraval/märke). Själv är jag uttalad Pentaxanhängare, om detta inte redan skulle framgått.

Min kamera är bättre än din kamera.
Min pappa är starkare än din pappa.
Mitt hockeylag är bättre än ditt hockeylag.
Min bil är bättre än din bil.
Att bo på min gata är bättre än att bo på din gata.
Min dialekt är bättre än din dialekt.
Mitt fotbollslag är bättre än ditt fotbollslag.
Min religion är bättre än din religion.
Om vi har samma religion är mitt sätt att tro bättre än ditt sätt att tro.
Min hobby är intressantare än din hobby.
Mitt sätt att uttala ordet "kex" är det rätta, medan ditt sätt att uttala ordet "kex" är fel.
Mitt sätt att tillbringa min semester på är bättre än ditt sätt att tillbringa din semester på.
Kort sagt, jag är bättre än du.


Känns resonemangen ovan igen?
Räck upp en hand den som inte har tänkt minst en av tankarna ovan.

Mänskligt? Oh ja.
Faktabaserat? Oftast inte.
Såna här saker har sällan logik i botten.
Det är känslobaserat.
I de fall det faktiskt stämmer kom oftast åsikten först och fakta efteråt.


/M
 
Du har ingen Pentax va? :p (inte jag heller)

Jodå, flera stycken faktiskt. Inte minst är min handkikare en Pentax.

Vad jag menar med textraden du citerade är att när man väl lagt sina sympatier nånstans, oavsett om det är kamerafabrikat, bilmärke, fotbollslag eller nåt annat, brukar man envist bita sig fast vid detta oavsett vad omvärlden säger och tycker.
Visar det sig nån gång emellanåt att laget vinner serien, prylen vinner ett test, eller partiet ett val, då får man vatten på sin kvarn och myser.
Men om laget istället förlorar och flyttas ner i seriesystemet, prylen får underbetyg i testet osv, är det ganska ovanligt att man byter sympatier bara för det. Då biter man bara ihop och inväntar bättre tider.

Har jag fel?

/M
 
Här tar tråden slut.

****
Har jag fel?

/M

Nejdå, kunde inte låta bli att göra ett inlägg efter en så fin utläggning.

När jag ändå är här och kladdar så kan vi väl även kommentera trådens namn.

"Pentax K5 + pentax tillbehör överträffar alla andra märken?"

Namnet är ett påstående som egentligen borde varit formulerat som en fråga då trådskaparen har satt ditt ett frågetecken efter.

Men visst blir endel märkeskänsliga retade.

För min del så kan jag bara tillägga att det är trevligare att följa en diskussion med ett "mindre" märke då det förekommer färre korkade inlägg när massan slipper att engagera sig....(med vissa undantag, som detta)

Over and out!
 
Om märkesdiskussioner ter sig fåniga finns säkert andra trådar som är mer intressanta. Det finns inget tvång att svara i alla aktiva trådar
 
ANNONS