Annons

Pentax K5 + pentax tillbehör överträffar alla andra märken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ryhfeed

Aktiv medlem
Hej alla och God fortsättning!

Jag tycker det vore synd om den uppfriskande diskussionen som fördes i slutet av Terje Hellsö...-tråden skulle avslutas så abrupt ;-).

Eftersom jag dessutom känt att Terje Hellsö...-tråden redan kapats/kidnappats alltförlänge av offtopicdiskussioner skulle jag vilja renodla den i mitt tycke mest intressanta offtopicdiskussionen i nyss nämnda tråd:

Vilka faktorer som gör Pentax K5 + Pentaxtillbehör överlägsen alla andra märken.

Jag kan givetvis inte styra hur denna tråden kommer att arta sig, men tycker det skulle vara kul om alla som känner varmt för något kameramärke kunde delta och försvara sin lilla elektroniska vän (sitt kameraval/märke). Själv är jag uttalad Pentaxanhängare, om detta inte redan skulle framgått.

Så för att starta upp en tråd som jag utgår från kommer att fyllas av känslomässigt grundade inlägg kommer här min grundsyn:

1. Pentax K5 är världens bästa kamerahus (Givetvis baserat på en totalsumma av kompromisser som redovisas nedan.) K5 bankar kort sagt skiten ur ALLA andra kameramärkens kamerahus, oavsett prisklass.

2. Eftersom inte ens K5 kan vara bäst på alla punkter så baseras min åsikt på följande parametrar

-Ljudnivå
(Här upplever jag att Pentax är bäst=tystast, alla SLR kameror inräknade. Och ja, vissa mätsökarkameror och EVIL är ju av förklarliga skäl ännu tystare, men jag anser att förlusten av optisk sökare utan parallaxfel inte är försvarbar.)

-Vädertätning
(Här upplever jag att Pentax delar förstaplatsen=bäst tätning med vissa Olympushus, och möjligen någon toppmodell hos Nikon/Canon. Vädertätning skall ju vara = allt tätat - skäms Canon som säger vädertätat när man tätat en lucka men inte alla andra knappar/skarvar.)

-Hållbarhet
Chassi i rostfritt stål, Skal i magnesiumlegering - Nuff said? Delad förstaplats igen med vissa MYCKET dyrare konkurrenthus.

-Vikt
Att bära runt på vikt i onödan är inte bara dumt utan rent av skadligt för rygg och axlar. OM man vill ha högre vikt på K5 huset får man väl slänga på ett batterigrepp.(Eller ett enbensstativ som var så populärt i förra tråden)

-Bildkvalite vid låga iso.
Jag säger bara DYNAMISKT OMFÅNG, och då har jag inte ens funderat på HDR funktionen hos K5:an. Här upplever jag att K5 är oslagbar.

-Bildkvalite vid höga iso.
Som sagt Nikon D7000 kom in som god tvåa, men med sämre bilder (färgbruset) vid högsta iso. K5:ans bilder fullt användbara utan PS hokuspokus direkt ur kameran.

-Videofilmning
Att inte ha videofunktion på en modern systemkamera är som att inte ha airbag på en modern bil. Man kanske inte alltid använder funktionen, men det vore otänkbart att vara utan...(Säskilt när den behövs)

-Autofokus
Äntligen kom Pentax ifatt även vad det gäller hastighet. K5 + 18-135:an får väl sägas sätta nya standarder i autofokussnabbhet.

-Bilder/sekund
Här är Pentax inte snabbast, men snabba nog (vem behöver egentligen mer än 5b/sek). Ni som tror att ni behöver mera - spray and pray är inte lösningen på era problem, ni måste istället lära er att se när det är dags att trycka av ;-).

-Batterilivslängd
Oerhört bra redan utan BG4.

-Mjukvarufunktioner
Viktigt att kunna utföra mycket redigering redan i kameran.

-Bildstabilisering
Tja, jag tycker bildstabilisering i kamerahuset är överlägsen, inte minst för rotationskomensationsförmågan, vad tycker ni?...

-Pris
Är ju alltid en urvalsfaktor. Om man har 100000 att köpa kamerapryla för så är det roligare att lägga 11000:- på kamerahus och 89000:- på objektiv än (Canoikon) 45000:- på kamerahus och 55000:- på objektiv.


Så nu uppgifter till alla som vill delta i tråden:

1. Hitta logiska fel i mitt resonemang. (Det går förmodligen även om det måste vara mycket svårt ;-)...)

2. Visa mig var er kamera är sammantaget bättre än K5, eller åtminstone varför ni inte kanleva utan just den funktionen som är bättre än på K5 eller som kanske till och med helt saknas hos K5.

3. Eller hitta någon helt annan infallsvinkeln, det viktiga tycker jag är PASSIONEN för att diskutera utrustningen (huvudtiteln på forument är ju faktiskt utrustningsfrågor)

P.S.

Även ni som helst vill skriva:

-Hur orkar ni? eller

-Nu orkar jag inte hålla på och prata om fotoprylar utan går ut och tar bra bilder istället!

Är givetvis välkomna ;-)...

D.S.


(Running for cover...)
 
Ojojoj. Har en frukostbreak och jag kan knappt vänta till ikväll när jag kan komma tillbaka hit och beskåda det verbala slagsmål som du just har startat :-D

Hoppas bara att vi slipper humorbefriade negodiler som inte har glimten i linsen eller fanboys som tar detta personligt. Kul!!!
 
Just nu så ligger väl K-5 väldigt bra till för 10K-hus.

Men att säga att den bankar skiten ur allt oavsett pris är bara fel.

Hellre en 100KSEK fotograf med en 1KSEK kamera än tvärt om ;)

Sedan kan man ju diskutera om Torsten är troll eller inte också...
 
Hahaha lika bra att starta upp popcornmaskinen...sätta sig bekvämt o luta sig tillbaka....ska blir underhållande o följa denna tråd :)
 
Du har glömt att K-5an är snyggare än konkurrenterna med sin strama utformning. Det är annat än de 90-talsaktiga runda former à la EOS 1 som resten verkar hålla fast vid :)
 
Min A700 bankar skiten ur alla kameror som finns (förutom A850/900) p.g.a att den är bäst för mig helt enkelt.

Det känns som att jag ingår i ett förhållande med min A700, så att säga någonting annat vore ganska dumdristigt, men om så vore fallet så finns det väl mer än nog med instegskameror från Nikon & Canon på begagnatmarknaden som suktar efter ägare... ;-)
 
Just nu så ligger väl K-5 väldigt bra till för 10K-hus.

Men att säga att den bankar skiten ur allt oavsett pris är bara fel.

Hellre en 100KSEK fotograf med en 1KSEK kamera än tvärt om ;)

Sedan kan man ju diskutera om Torsten är troll eller inte också...

Ja, inget Troll i internetbemärkelse kanske, men något fel är det nog ;-)...
 
Min A700 bankar skiten ur alla kameror som finns (förutom A850/900) p.g.a att den är bäst för mig helt enkelt.

Det känns som att jag ingår i ett förhållande med min A700, så att säga någonting annat vore ganska dumdristigt, men om så vore fallet så finns det väl mer än nog med instegskameror från Nikon & Canon på begagnatmarknaden som suktar efter ägare... ;-)

Hehe helt rätt inställning PASSION! Men kan du utveckla lite närmare varför den är bäst för dig?

/Torsten
 
Hehe helt rätt inställning PASSION! Men kan du utveckla lite närmare varför den är bäst för dig?

/Torsten

Rent fototekniskt så finns det ingenting jag saknar i min A700, kanske vore K-5'ans ISO-prestanda att föredra men har jag klarat mig i snart 2 år utan att klaga så ska jag nog klara 2 till (minst), jag är ju inte ute och plåtar insekter när det är kolmörkt ute precis (och i sådana fall hade jag köpt en blixt ändån)!

Om vi tittar på egenskaper som faktiskt betyder något så är väl ergonomin det som kommer först, har man hyffsat stora händer så sitter kamerorna i Sony's högre serie (A700/850/900) som ett smäck i handen!
Sen att jag har lärt känna hur min kamera fungerar (exponerar) tillsammans med utrustning i världsklass (t.ex Sigma 50/1.4 HSM) bidrar ju också till att ett systembyte inte ens finns på tapeten!
 
Jo, troll i internetbemärkelse:
- ingen profilbild
- ingen geografisk placering
- varit pro fotograf i många år men inga referencer
- inga bilder uppladdade

Hur kan man ta det seriöst då?

Okej, okej, eftersom jag inte kan se några tecken på ironi eller humor i dina inlägg så har du förtjänat ett rakare svar än jag gav tidigare:

Definition av troll i internetbemärkelse, här hämtat ur Wikipedia idag:

"In Internet slang, a troll is someone who posts inflammatory, extraneous, or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum, chat room, or blog, with the primary intent of provoking other users into a desired emotional response[1] or of otherwise disrupting normal on-topic discussion.[2] In addition to the offending poster, the noun troll can also refer to the provocative message itself, as in "that was an excellent troll you posted".

Trolling is a game about identity deception, albeit one that is played without the consent of most of the players. The troll attempts to pass as a legitimate participant, sharing the group's common interests and concerns; the newsgroups members, if they are cognizant of trolls and other identity deceptions, attempt to both distinguish real from trolling postings, and upon judging a poster a troll, make the offending poster leave the group. Their success at the former depends on how well they — and the troll — understand identity cues; their success at the latter depends on whether the troll's enjoyment is sufficiently diminished or outweighed by the costs imposed by the group.
Trolls can be costly in several ways. A troll can disrupt the discussion on a newsgroup, disseminate bad advice, and damage the feeling of trust in the newsgroup community. Furthermore, in a group that has become sensitized to trolling — where the rate of deception is high — many honestly naïve questions may be quickly rejected as trollings. This can be quite off-putting to the new user who upon venturing a first posting is immediately bombarded with angry accusations. Even if the accusation is unfounded, being branded a troll is quite damaging to one's online reputation"


Enligt denna definition är jag alltså inget Troll, eftersom jag håller mig till ämnet, inte försöker dölja min identitet med falskt namn (Jag förstår heller inte hur min geografiska placering eller hur lyckad jag är som frilansfotograf eller vilken sorts bilder jag tar har att göra med Troll/trolling eller ej) Jag är dessutom mycket tydligt med att jag är pentaxanhängare, något som också tydligt framgår av mitt fotoväskinnehåll och utrustningsrecensioner.

Däremot framkommer det enligt denna definition att DU "Nemesis" är ett troll, då du inte håller dig till ämnet (utrustningsfrågor > Pentax > Pentax K5 + pentax tillbehör överträffar alla andra märken?)

Dessutom är Du definitionsmässigt ett troll då syftet med att kalla någon troll just är att misskreditera/avleda/störa bort från ämnet diskussionen gäller.

Vill du diskutera utrustning - go ahead, saknar du argument och griper efter "troll"strået - moahahahahahahahahah...
 
Rent fototekniskt så finns det ingenting jag saknar i min A700, kanske vore K-5'ans ISO-prestanda att föredra men har jag klarat mig i snart 2 år utan att klaga så ska jag nog klara 2 till (minst), jag är ju inte ute och plåtar insekter när det är kolmörkt ute precis (och i sådana fall hade jag köpt en blixt ändån)!

Om vi tittar på egenskaper som faktiskt betyder något så är väl ergonomin det som kommer först, har man hyffsat stora händer så sitter kamerorna i Sony's högre serie (A700/850/900) som ett smäck i handen!
Sen att jag har lärt känna hur min kamera fungerar (exponerar) tillsammans med utrustning i världsklass (t.ex Sigma 50/1.4 HSM) bidrar ju också till att ett systembyte inte ens finns på tapeten!

Ok, man måste ju respektera dina argument, (irriterat mummel), kul att det finns folk som gilla Sony så mycket ;-)...
 
Det är ju så liten sensor på K-5:an...DX-kameror är leksaker :p ;)

Ahhrg, förbannat också, jag håller med om att detta är en akilleshäl hos K5:an. Inte för sensorstorlekens skull, men sökaren... Eftersom jag kommer från den gamla goda tiden med 135-film och RIKTIGA sökare så ogillar jag verkligen dessa små nyckelhålssökare. Men trots detta tycker jag K5:ans fördelar överväger. (Hoppas hoppas på en K3:a med "fullformat")

Om man verkligen vill gotta sig i underbara sökare så ta en titt i en Pentax 645. Sökarbilden är så stor och klar att man blir riktigt förbannad vid tanken på sin egen kameras sökare...
 
645 är en RIKTIG kamera, helt rätt :) Håller med att sökaren är en stor (den största!?) fördelen med FX. Tråkigt bara att inte ens min D700 har lika fin sökare som min gamla Pentax ME-Super :(

Vad gäller ergonomi på K5 (eller K7 som jag har erfarenhet av)...är den för liten för mina händer utan vertikalgrepp...och med grepp blir det en för stor kluns att släpa på. D700:an utan grepp är helt optimal för mina nävar :)
 
Sökaren i både min 645N och 6x7 är större och ljusstarkare och jag får underbara negativ som kommer att kunna generera bilder även om 100-tals år. Nu är ju även dessa Pentax, men jag har inte så många andra märken att jämför med.

Skärpedjupet med 6x7 och en 165/2.8 när man fotar porträtt går inte att överträffa med en K-5

Skulle även tro att bildkvaliten i K-5 kan gå att gömma sig jämfört med en H3D-39 i studio.

K-5:ans HD filmning är en fis i vinden jämfört med Phantom HD GOLD som maxar 1500 bps @ 1280x720
 
ANNONS