Annons

Hur stor förstoring med 20d?

Produkter
(logga in för att koppla)

michael persson

Aktiv medlem
Funderade lite och kanske någon vet....Hur stor förstoring kan man göra på en bild tagen med en 20d? Förstår att det beror på kvaliten på bilden osv men med bästa möjliga förutsättningar? Går det att förstora STORT med 8,2 pixlar tro?

michael persson skrev:
Funderade lite och kanske någon vet....Hur stor förstoring kan man göra på en bild tagen med en 20d? Förstår att det beror på kvaliten på bilden osv men med bästa möjliga förutsättningar? Går det att förstora STORT med 8,2 pixlar tro?

Jeppes svar gav väl inte så mycket info kanske så jag testar att förtydliga.

Rakt ur kameran, utan att interpolera, så tycker jag att smärtgränsen ligger runt 180dpi. Då kan man fortfarande granska ganska nära utan att allt för mycket skräp syns.
Det ger en bildyta på ca 33*50cm.

180dpi ~ 33*50cm
225dpi ~ 27*40cm
260dpi ~ 23*35cm
300dpi ~ 20*30cm

(Finns ingen anledning att skriva ut i högre upplösning)

Sen kan du naturligtvis interpolera bilderna för att få 300dpi vid 100*150cm men då får du räkna med att betraktningsavståndet skall vara minst någon meter.
MVH /Micke

Det går att förstora hur stort som helst.
Men, frågan är hur det ser ut om man förstorar en bild så att papperkopian är typ 3x4 meter. Skulle vara rätt intressant att se hur en sån bild ser ut.

Själv har jag bara förstorat till A4-storlek.
A3-storlek går ju också utan några problem.

Men, säg att man vill förstora en bild tagen med 20D till ett format på papper som mäter 3x4 meter. Hur skulle en sådan bild upplevas?

Har det gjorts nån gång?

Ja, förlåt för mitt något korthuggna svar...

Men du kan ju säkert göra en 50x75 från den. Det har jag gjort med gott resultat från 10D, som bara har 6MP.

Jag kör ut en hel del från Crimson.. Använder 200DPI och får med min mkII ut bilder i ganska precis 30x45 cm. Ingen som sett mina bilder har klagat på bildens tekniska kvalité.

Så här går det ofta med en tråd när nån har börjat med ett oseriöst svar...
Tycker det är dags att flytta tråden till Fritt forum nu.

michael persson skrev:
30x40cm blir urskarpt från 20D med 10cm betraktningsavstånd. Jag skulle därför inte tveka att förstora till 50x75cm, för t ex en inramning att ha på väggen. Man kan nog betrakta den ganska noga och uppleva den som skarp.

/Pontus

FredrikArvidsson skrev:
Det går att förstora hur stort som helst.
Men, frågan är hur det ser ut om man förstorar en bild så att papperkopian är typ 3x4 meter. Skulle vara rätt intressant att se hur en sån bild ser ut.

Titta på en reklampelare från 10m avstånd och sen från 10cm avstånd.

Har i min hand en testremsa som en kompis gjorde efter att ha köpt en 20D. Den är 66 cm lång, gjord tvärs över den korta dimensionen på sensor och håller mer äv väl för att ses på 20 cm håll... Remsan är gjord i en Lambdaskrivare. Helt fantastiskt. Vill minnas att bilden är tagen med kitobjektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto