Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor softbox octagon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik79

Medlem
Jag undrar lite grann ifall det går bra att fota med en 170cm softbox octa med mina elinchrom FX100? Finns det några för el nackdelar med att fota med en så stor softbox? räcker min FX100 till?

Jag är rätt novis på detta men skulle gärna vilja veta lite om vad som skulle passa.

Mvh Henrik
 

geronimo13

Aktiv medlem
Jag undrar lite grann ifall det går bra att fota med en 170cm softbox octa med mina elinchrom FX100? Finns det några för el nackdelar med att fota med en så stor softbox? räcker min FX100 till?

Jag är rätt novis på detta men skulle gärna vilja veta lite om vad som skulle passa.

Mvh Henrik

Skulle inte sätta en 100ws i en så stor box blir lite väl klent. 400w är väl minimum enl mig. Men visst det går ju :)
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Det funkar bra med 100Ws på en stor octabox. Du behöver kanske bara ett mer ljusstarkt objektiv. 50mm/1,8 duger bra! Mina studioblixtar ger från 12,5Ws upp till 1000Ws och jag har ofta aggregaten ställda på lägsta effekt. Du får ju bestämma dig för vad det är du skall fota. Ett helt fotbollslag i en gympasal lyser du inte upp med 100Ws i en octabox. Men om du vill testa fine art med mycket och mjuka skuggor så funkar det perfekt.
 

Henrik79

Medlem
Det funkar bra med 100Ws på en stor octabox. Du behöver kanske bara ett mer ljusstarkt objektiv. 50mm/1,8 duger bra! Mina studioblixtar ger från 12,5Ws upp till 1000Ws och jag har ofta aggregaten ställda på lägsta effekt. Du får ju bestämma dig för vad det är du skall fota. Ett helt fotbollslag i en gympasal lyser du inte upp med 100Ws i en octabox. Men om du vill testa fine art med mycket och mjuka skuggor så funkar det perfekt.
Tack frö era svar...jag hoppas det går bra med mina objektiv o blixtar...framtiden får utvisa :)
Det är bra att det finns folk som kan hjälpa en.

Mvh henrik
 
ANNONS