Annons

Hur strukturera upp bland mina bilder på bra sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Älskar keywords.
Inte allt för sällan ber jag LR sortera ut personer.
Skitkul att se exempelvis Peter Hanssons från 2001 fram tills nu hur han ser ut och vart fotade honom.
Ser jag en bild jag inte känner igen vart det är eller varför så går jag in och tittar keyword och mappnamnet. Tillsammans med bilden utgör de en berättelse.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
LR lägger filer i datummappar automatiskt.
Kommer inte ihåg om jag ställt in ngt för att det skall bli så men tror det är default.
Jo den det går att ställa in kameran så den skapar t.ex 20131002 eller om man vill 2103-10-02. Beroende på vad man väljer så blir sorteringen olika. Så det gäller ha samma inställning på alla kameror.
Att få den att först skapa foldern 201310 och sedan lägga datumen rätt i den nya foldern har jag inget trick för.
Om Anders kan det så har han han ett magiskt trick som jag inte hört någon nämna förut.
Personligen tror jag inte det går.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det är inget du väljer i kameran, utan du anger det i import-inställningarna i Lightroom. LR läser det "inbyggda" datumet i alla filer och skapar motsvarande datummappar, enligt den struktur du själv väljer. Helt automatiskt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så menar du att jag kan få Lightroom att själv skapa en mapp för året och sedan skapa en ny mapp per månad?
Enligt principen:

Är 2013
201301
201302
-21030201
-20130202

Att inte skapa det själv en gång per år skulle kanske spara mig 15 minuter om året.
Mest är jag nyfiken därför att jag aldrig sett ett tips om detta fast jag kört LR sedan första versionen var i beta.
 

erro.se

Aktiv medlem
Så menar du att jag kan få Lightroom att själv skapa en mapp för året och sedan skapa en ny mapp per månad?
Enligt principen:

Är 2013
201301
201302
-21030201
-20130202

Att inte skapa det själv en gång per år skulle kanske spara mig 15 minuter om året.
Mest är jag nyfiken därför att jag aldrig sett ett tips om detta fast jag kört LR sedan första versionen var i beta.
Man kan välja på en massa olika datumstrukturer när man importerar:
http://snag.gy/Ptjoq.jpg

Själv använder jag ÅÅÅÅ\MM\DD

Så om jag har ett minneskort med bilder från idag och den 27/9 så kommer LR automatiskt skapa dessa mappar:
2013\09\27
2013\10\02

Och placera rätt bilder i rätt mapp.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Så menar du att jag kan få Lightroom att själv skapa en mapp för året och sedan skapa en ny mapp per månad?
Enligt principen:

Är 2013
201301
201302
-21030201
-20130202

Att inte skapa det själv en gång per år skulle kanske spara mig 15 minuter om året.
Mest är jag nyfiken därför att jag aldrig sett ett tips om detta fast jag kört LR sedan första versionen var i beta.
Under fliken "Destination" finns alla valmöjligheter. Detta svarades på i trådens första sida och TS tackade för tipset.
 

afe

Aktiv medlem
Att inte skapa det själv en gång per år skulle kanske spara mig 15 minuter om året.
Mest är jag nyfiken därför att jag aldrig sett ett tips om detta fast jag kört LR sedan första versionen var i beta.
I importfönstret har jag pekat ut att bilderna ska kopieras till en mapp som heter RAW. Jag har valt "Organize: By date" och "Date Format: 2013/1013-10-02". På det viset skapas en mapp varje år, och en undermapp för varje datum. Under Date Format finns ett knippe alternativ att välja mellan beroende på hur man vill ha mapparna.

Edit: såg nu också att det redan var besvarat :)
 

Falumas

Aktiv medlem
För mig räcker inte en ren datumstruktur, då skulle jag vara tvungen att titta i min agenda hela tiden för att lista ut var jag skall leta. Lite koll har man ju dock på när det är.

Jag kör
2013
Oktober
Syrrans_bröllop​

Tror aldrig jag behövt leta mer än i 3 månader för att hitta bilden jag sökt.

/Karl
 

Drogen

Aktiv medlem
Har du letat i tre månader behöver du verkligen se över rutinerna... :) Skämt åsido, jag låter LR skapa en huvudmapp för år, en undermapp för månad, och en mapp för datum där bildfilerna hamnar.

Tidigare döpte jag om datummappen och la till något om bilderna som ligger i mappen typ "2013-09-01 fotboll med yngsta sonen" men jag har helt frångått namngivna mappar och kör med nyckelord istället. Jag försöker få med något om "var", "vem", "vad", och "när" i nyckelorden. "När" finns redan i exif och använder jag kamera med gps så finns "var" också. Då behöver jag bara lägga till "vem" och "vad". "Vad" kan jag dessutom ofta lägga till redan i importen. För mig passar Lightroom och nyckelord ypperligt, men jag jag ofta väldigt många bilder som taggas med samma nyckelord. För andra är det kanske inte samma fördel.

Ett exempel var när jag häromdagen fick en fråga om att göra ett bildspel till avslutningen för en förenings representationslag. Trots att jag har bilder på fem lag under tre säsonger så var det en baggis att söka ut ett par hundra bilder ur 30 000.
 

Guldvarg

Medlem
Picular alternativ till Adobe Lightroom

Jag har aldrig blivit helt nöjd med dem lösningar som finns genom Lightroom och andra aktörer.
Lightroom har många bra sidor men det är så märkligt att det i deras senaste version Lightroom CC inte finns någon date-slider eller map-view för att filtrera fram rätt foton för stunden.
Sen tycker jag också deras cloud-lösning känns lite tillkrånglad då jag inte tycker den ger någon tydlighet om mina orginal lever i molnet eller på min hårddisk eller ibland både och.

Senaste tre åren har jag försökt skapa en bättre lösning på egen hand som jag kan tipsa om löser många fotostruktureringsproblem rätt annorlunda. Blir glad om någon vill testa: https://picular.com
Jag är såklart inte opartisk men är genuint engagerad i att lösa problemet att få ordning på sina foton.
 

Guldvarg

Medlem
Kul att du tittat på vår video. (den har förbättringspotential).

Dem grejer jag saknar främst i LR är:
  • Möjlighet att filtera på från och till datum.
  • Autotags (AI baserat alltså)
  • Kartvy
  • Automatisk uppladdning av mobilbilder

Det jag personligen tycker LR gör klart bättre än oss just nu är fotoediteringen samt att vi ännu inte fått upp vår mobilapp. Sen är det klart att vi har en del barnsjukdomar eftersom vi släppte vår tjänst i veckan och bara är en styrka av två personer kontra Adobes arme som jobbat på sin tjänst i decenium.
Blir såklart superglad om du vill hjälpa en svensk uppstickare och testa vår tjänst lite närmare så du kan ge oss din mer precisa feedback.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag döpar om alla bilder, till ÅÅMMDD-xxxx, i den ordning jag gjort bilderna. Ju större arkivet blivit desto mer tacksam är jag över detta system. Bilderna ligger sedan under månad som sedan är under år. Januari 2019 har namnet 1901, på så sätt har jag aldrig två mappar med samma namn. Analoga bilder skannas in och läggs in i samma system, det analoga arkivet ligger i samma ordning - så det är lätt att föra över.

Mitt arkivsystem är oberoende av vilket program jag skulle använda; antingen det nu är Lightroom, Bridge, ACDSee eller något annat. Det gör mitt system mer tidlöst.

Mvh Terje
 

Guldvarg

Medlem
Håller med dig Terje om att det är ett bra namnsättningssystem som jag själv länge använt och till viss del gör fortfarande.

Den stora begränsningen blir väl när du snabbt vill filtrera fram bilder på exempelvis "person A" mellan år 2000 och 2019 samt när personen befinner sig i "stugan"?
 

iSolen.se

Guest
Håller med dig Terje om att det är ett bra namnsättningssystem som jag själv länge använt och till viss del gör fortfarande.

Den stora begränsningen blir väl när du snabbt vill filtrera fram bilder på exempelvis "person A" mellan år 2000 och 2019 samt när personen befinner sig i "stugan"?
Den biten klarar windows om man bara har nyckelord i exif, filnamn eller mappnamn.

Edit: Datumen behöver man inte lägga in i filnamnen, de finns i exif ändå.
 
Senast ändrad:

Guldvarg

Medlem
Låter inte helt tokigt men har du då något smidigt sätt att tagga upp allt eller behöver du göra det bild för bild?
Samt hur löser du ansiktsigenkänning?

När det kommer till taggar bör jag också nämna att Picular utöver manuell taggning även per automatik taggar upp alla mina bilder baserat på deras innehåll, så enklare saker som natur, bad, sol, glass osv. går snabbt att filtrera fram utan någon insats från mig själv utan är alltså något tjänstens artificiella intelligens löser åt mig. Funkar förvånansvärt bra faktiskt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Den stora begränsningen blir väl när du snabbt vill filtrera fram bilder på exempelvis "person A" mellan år 2000 och 2019 samt när personen befinner sig i "stugan"?
Den typen av sökningar är tämligen lätt att göra i Lightroom.

Jag använder mig av olika filter-set för att kunna göra grovsorteringar på t ex datum och location. Sedan kan man lät söka "fritt" med Ctrl+F för att få fram exakta bilder.

Ett annat mycket kraftfull verktyg är smart collections. Där kan man enkelt addera det ena efter det andra villkoret och göra mycket komplexa sökningar där man även kan lägga till villkor som INTE. T ex kan man få fram alla bilder på NIsse som inte är tagna i Sverige.

Den som saknar sökmöjligheter i Lightroom har oftast inte tillräcklig kunskap om programmet.

När det gäller intelligent taggning kan jag hålla med om att programmet saknar en del.
 
ANNONS