Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Man blir ganska besviken när man ser vad den "grymma systemkameran" är för nått... ;)

http://www.blocket.se/ostergotland/Grym_systemkamera_48875355.htm?aw=1

Detta är motorn i den sjuka jag bevittnar var gång jag läser radannonserna på Blocket; så många 1000D, 1100D och säkert motsvarande hos Nikon, som säljs till rent galna priser, medan riktigt fina gamla proffsgrejor går för vrakpriser. Inte konstigt, för den vanliga konsumenten som inte blivit så förstörd som vi är, har aldrig hört talas om modellerna vi rubricerar våra annonser. Dom känner igen 1000D för att dessa fanns på SIBA's och Elgigantens, med flera supermarkets, reklamblad. Canon EOS 1D säger ingenting annat än att med det låga numret måste det vara dom billiga grejorna från Canon ...

Jag har börjat skriva: "om du vill fota med samma prylar som proffsen, se hit!, när jag annonserar på Blocket.

De äldre husen som proffs och avancerade fotografer växer ur, har inget värde för under finns inte kunskapen. Därför ser man annonser på 1000D till samma begärda pris som 5D mkI. När jag köpte en 20D till min bonusdotter i julklapp, packade hon upp den, kollade på den och sa, "vilken liten skärm, den kan man ju inte kolla på bilder i och den är ju skittung" Kamera är i hennes värld något man både fotar och visar fotona på. Hon fattade till slut galoppen när vi lyfte in bilderna i datorn och la dom sida vid sida med mobilkamerabilderna på en 24-tumsskärm.

Något annat skäl kan rimligen inte finnas, han tycker att denna kamera är en grym systemare

Samt det ligger en massa fina kameror hos proffs som ingen ids sälja för det är ändå inga pengar och jag kan behöva nåt gammalt hus att slänga med nån gång ... Synd, för mig ;-)
 
Jo.. man kan väl tycka att det borde finnas någon form av relevans i ordet "system..." men tydligen inte.
En systemkamera är en kamera som är _större_och_tyngre_ än en "vanlig" kamera för denna säljare - en vanlig kamera är väl en telefon eller en ultrakompakt då..
 
Jo.. man kan väl tycka att det borde finnas någon form av relevans i ordet "system..." men tydligen inte.
En systemkamera är en kamera som är _större_och_tyngre_ än en "vanlig" kamera för denna säljare - en vanlig kamera är väl en telefon eller en ultrakompakt då..

Säkert. Och, det otäcka är att de senaste mobilerna ger riktigt fina filer ... *huuu*
 
Kameror har väl liknande prisutveckling hos affärera som mobiltelefoner eller datorer. Man ser inte många blocketannonser på 5 år gamla "supertelefoner" till 50% av butikernas introduktionspris. Jag tycker att folk borde köpa en trisslott istället för en blocketannons, så kan de sova gott om natten då de slipper lura någon okunnig stackare.

Jag brukar följa Blocket/Skåne och där är det som mest en vettig prissättning i månaden på kameror under 5000 kronor. Mycket bättre att köpa på någon av butikernas ständiga kampanjer och reor, så får man en helt ny kamera med alla garantier. Dessutom har dessa kampanjer ofta lägre pris än vad folk på Blocket begär.

Ursäkta att jag är lite gnällig, men jag är bara så otroligt trött på Blocketskojarna.
 
jag är bara så otroligt trött på Blocketskojarna.
Jag är inte så säker på att det alltid handlar om skojare. En hel del av dem som sätter "galna" priser på sina prylar har helt enkelt inte den koll på andrahandsmarknaden som t.ex. många av oss har.

Och jag håller det inte för otroligt att det finns andra delar av blocket där det fungerar på liknande sätt: säljarna prissätter sina varor på tok för högt av ren okunnighet.

Visst finns säkert skojare, men min människosyn tillåter mig att tro att de är i minoritet. De flesta är säkert vanliga Svenssons utan någon som helst baktanke...
 
ANNONS