Annons

Hur tar jag bäst inomhusbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jkmfoto

Aktiv medlem
Jag har nyligt målat om sovrummet här hemma till vitt och även införskaffat en spegel storlek större, detta då jag har ett stort klädintresse och önskar publicera outfitbilder till Instagram.

Problemet är att jag kämpar med ljuset. Tycker att det är väldigt svårt att dels få bra ljus, blir oftast alldeles för mörkt eller överexponerat. Samt att det sällan blir full skärpa över hela bilden. Gissar dock att det sistnämnda är mer en fråga om kamerakunskap.

Har ni några bra tips för att förbättra bilderna? Kikat runt lite på nätet och greppat lite tips men tycker fortfarande att det är svårt. Klarar man exempelvis att få till bra bilder när fönstret släpper in ljus från sidan av rummet eller bör man ha rum med ännu fler ljusinsläpp?
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Varför inte använda blixt?
Tycker att det förstör bilderna och ser inte många andra använda samma sak. Tror snarare att rummet jag försöker använda helt enkelt är för ljussnålt, men sedan kan det så klart också bero på att jag inte riktigt greppar kamerainställningarna till fullo.
 

lonian

Aktiv medlem
Använder du inte blixt får du nog köra på stativ och lång slutartid. En bländare på tex F8 borde minimera suddighet vad gäller skärpedjup.
 

lonian

Aktiv medlem
Gällande blixt ska du naturligtvis inte rikta blixt rakt på vad som fotas. Jag har mina blixtar på stativ och blixtparaply.
 

Anjou

Aktiv medlem
Kikat runt lite på nätet och greppat lite tips men tycker fortfarande att det är svårt. Klarar man exempelvis att få till bra bilder när fönstret släpper in ljus från sidan av rummet eller bör man ha rum med ännu fler ljusinsläpp?
Lägg upp några exempelbilder som du blir inspirerad av så blir det lättare att ge hjälp med kamerateknik och ljussättning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tycker att det förstör bilderna och ser inte många andra använda samma sak. [...]
Många som inte har någon blixt (förutom kamerans inbyggda) använder inte blixt.

Men jag är rätt säker på att de allra allra flesta studiofotografer med uppdrag att göra ”outfitbilder” skulle välja att använda blixt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om fönsterjuset (som vanligen är ett bra ljus) inte räcker till återstår blixtar eller fasta ljuskällor. I annat fall blir slutartiderna för långa om inte motivet är helt stilla. Blixt har fördelen att de är ljusstarka och fryser rörelser medan fast ljus ju är bättre på att visa hur skuggorna faller innan bilden tas.
För att få konstgjort ljus att se ut som naturligt ljus är stora ljuskällor nödvändiga (paraplyer, softboxar osv.) om man inte vill ha hårda skuggor förstås. Reflexskärm är bra att fylla ut på skuggsidan om man bara använder en ljuskälla/fönster.

Ett elinchrome to go-kit eller liknande kan förresten rekommenderas. Då är du inte beroende av hur dagsljuset uppför sig och har stor flexibilitet med ljussättningen. Men då börjar det bli mycket prylar :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Går att ta helt ok bilder i befintligt ljus, men du har inte så mycket möjligheter.
Låter som att du kör kameran i autoläge? Manuellt läge och liveview är ett hyggligt snabbt sätt att få grepp om bländare/slutare/iso.
Lägg en boll eller ställ en stor blomma på en stol eller pall där du själv brukar stå och lek med manuella inställningar i liveview så ser du hur ljuset faller.
Sen skulle jag ändå rekommendera mer ljus, naturligt ljus plus en extra ljuskälla i form av blixt eller konstant ljus (som ger synligt resultat i liveview).
 

PMD

Aktiv medlem
Man behöver inte två ljusskällor för samma belysning. Det går nästan lika fort att titta på en bild på skärmen tagen med blixtbelysning som att titta i Live View med en lampa som belysning.

Om man vill använda blixt behöver man alltså inte en lampa (och tvärtom också förstås).
 

Third eye

Aktiv medlem
Har aldrig snackat om 2 ljuskällor för samma belysning. Och komponera med fast ljus är det många som gör.
 

PMD

Aktiv medlem
OK, jag missförstod dig. Jag trodde att du menade ett inställningsljus för att se hur ljuset faller.

Ja, fast ljus tycks bli allt vanligare, och man behöver förstås inte en blixt då, precis som man inte behöver ett fast ljus om man använder blixt.
 
ANNONS