Artiklar > Fototeknik 6 - Blixt

Fototeknik 6 - Blixt

Artikelserie: Fototeknik

Blixtens egenskaper


Med blixt avses här elektronblixt. Förr fanns andra typer av blixtar. Elektronblixten består av en kondensator som laddas upp. Den kan sedan urladdas blixtsnabbt genom ett blixtrör. Blixtljuset är starkt och har samma färgtemperatur som dagsljus. Att ladda upp blixten tar några sekunder. Själva blixten är mycket kort, ner till 1/40000 s varför den även kan användas till att frysa rörelser.

Inbyggd blixt
De flesta kameror idag har en inbyggd liten blixt. Fördelen är att den alltid finns till hands. Nackdelarna är att den är svag, sitter för nära objektivet (ger röda ögon) och att den inte kan riktas i olika lägen. 

Lös blixt
Fördelen med en lös blixt är att den kan riktas för att få ett mer spännande eller mjukare ljus. Den är dessutom ofta betydligt starkare än den inbyggda.

När man väljer blixt ska man förutom att titta på blixtstyrka och funktioner även se till att den är både vippbar och vridbar för att kunna rikta den i taket både för liggande och stående bilder.


Blixt vippad 45° uppåt och med diffusor.  

Dedicerad blixt

Moderna kameror har oerhört avancerad blixtautomatik. För att utnyttja alla möjligheter måste blixten vara specialanpassad för en viss kameramodell. Sådana blixtar passar bara dessa kameror. Även inom ett visst kameramärke finns flera olika standarder så det gäller att kontrollera noga vilken blixt som passar. 



Blixtexponering

Det finns ett antal olika sätt att få rätt exponering på blixtbilder. Vid blixtexponering är det enbart blixtens styrka och bländaren som påverkar. Slutartiden påverkar inte blixtexponeringen.

Med kameror som har ridåslutare (systemkameror) måste man dock använda en slutartid som är lika med eller längre än kamerans kortaste blixtsynkroniseringstid. Det är det den kortaste tid när hela slutaren är öppen samtidigt. Vid kortare tider skapas i stället en liten spalt som rör sig över filmen/sensorn. Skulle man använda kortare tid blir inte hela bilden exponerad av blixten. Denna kortaste blixtsynkroniseringstid är oftast 1/90 - 1/250. Kortare är bra då det ökar möjligheterna att använda blixt i dagsljus.

Manuellt
Man brukar ange en blixts styrka i ledtal. Med hjälp av detta kan man räkna ut vilken bländare man ska använda. Ledtalet anges normalt för ISO 100. För andra ISO måste man räkna om ledtalet. Multiplicera med 1,4x för varje fördubbling av ISO. Ledtalet gäller bara inomhus i ett "normalt" rum. Utomhus eller i stora rum med högt i tak är ledtalet betydligt lägre.

bländare = ledtal / avstånd (i meter)

Exempel: Om blixten har ledtal 32 så blir det bländare 8 om avståndet är 4 m.

Flashmatic
En metod som används i vissa kompaktkameror. Bländaren är vid blixtexponering kopplad till avståndet så att rätt exponering erhålls.

Blixtens egen sensor
Med denna automatikform, ofta märkt A på blixten, används en sensor i blixten. En viss bländare ställs in beroende på aktuellt ISO. Blixten mäter sedan det ljus som reflekteras av motivet om stänger av sig själv när rätt ljusmängd har doserats. Man får rätt exponering och behöver inte tänka på avståndet.

TTL
Denna automatikform har varit dominerande sedan början av 80-talet. Här mäter kameran det ljus som reflekteras från filmen under själva exponeringen. När rätt ljusmängd har doserats skickar kameran en signal till blixten att stänga av sig. Den här metoden fungerar med alla bländare och även om filter etc används. Blixtljuset mäts ju genom objektivet (Through The Lens).

Den här metoden fungerar inte med digitala systemkameror eftersom den blanka sensorn reflekterar för mycket ljus.

*-TTL
Ny teknik som är anpassad för digitala kameror. Ljuset mäts genom objektivet men med speciell blixtsensor i stället för att mäta reflekterat ljus från filmen/sensorn. Olika tillverkare kallar det E-TTL, i-TTL osv. 



Blixtljus

Det finns olika sätt att använda blixten vilket ger bliderna olika karaktär.


Blixt rakt på. Ger ett hårt platt ljus och röda ögon. 


Lös blixt bredvid kameran. Ger ett intressantare ljus utan röda ögon. Man får dock fula skuggor. 


Blixt riktad i taket ger ett mjukt ljus. Det blir dock lite mörkt under haka och ögon. 


Blixt med diffusor riktad 45° uppåt ger det bästa ljuset för många situationer. 



Blixtljus och befintligt ljus

Ofta är det bra att kombinera befintligt ljus med blixtljus. Det gör man genom att använda en lång slutartid så att även det befintliga ljuset påverkar exponeringen. Antingen manuellt eller genom att ställa in kameran i ett sådant läge, ibland kallat slow sync. Vitsen med denna kombination är antingen att visa en rörelse eller så vill man få med mer av bakgrunden så att bilden ser mer levande ut.



"Synk på andra ridån"

Normalt utlöses blixten i början av exponeringen. Fotograferar man då rörliga föremål med blixt och lång slutartid kan resultatet se onaturligt ut. Blixten fryser rörelsen som sedan fortsätter frammåt.
För att få ett mer naturligt utseende skall man (om det går) ställa in kamera och blixt så att blixten utlöses i slutet av exponeringen. Det kallas normalt "synk på andra ridån" och syftar på av blixten är synkroniserad med ridåslutarens andra ridå (den som avlsutar exponerignen).


Lång slutartid och blixt framhäver rörelsen hos facklan men fryser mannen. 


Normal blixtautomatik till vänster och lång slutartid + blixt till höger.



Upplättningsblixt





När solen skiner ska man använda blixten! Detta för att lätta upp skuggpartier så att bilden blir mer balanserad. Här fungerar inbyggda blixtar ganska bra. Dock måste man ofta minska blixtexponeringen något. Om den är för stark ser det väldigt onaturligt ut. Denna minskning gör vissa kameror automatiskt medan man med andra får prova lite med inställningarna. Finns det möjliget till kompensering av blixtexponeringen är det den man ska använda.


En bild i motljus. Huvudmotivet blir för mörkt.


Med exponeringskompensation blir huvudmotiv bra men bakgrunden blir för ljus.


Med blixt på blir det bättre men nu är huvudmotivet för ljust.


Med kompenserad blixt (-1 steg) blir det bra.

Olle Bjernulf
Publicerad 2005-06-16. Läst av 105254 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2005-06-16 09:35   ulricahdesign
Betyg: 5
Tusen tack, Olle :). Jag skriver ut direkt och spar bland de andra lektionerna. Detta var mycket informativt och lärorikt för mig som nybörjare!!

mvh Ulrica
2005-06-16 09:45   Thunderbird
Betyg: 5
Bra. Mycket bra
Tack.

/ E
2005-06-16 09:48   jnilsson
Betyg: 5
Precis vad jag behövde lära mig. Enkelt och bra. Tack!
2005-06-16 09:57   Mikael Ångström
Betyg: 4
Helt ok som första introduktion till blixtfotografering! Enkel och pedagogisk.
2005-06-16 11:58   jkene
Betyg: 5
Pedagogiskt och uttömmande. Utmärkta bildexempel.
2005-06-16 13:12   linusf
Betyg: 4
Riktigt lättförståeligt och bra!
2005-06-16 13:35   apanbrutus
Satt och pillade med min blixt häromdagen och det ville sig inte... letade efter mer info, det här var övergripande och bra / Tack sa mycket ia
2005-06-16 13:59   Brasknarr
Jättetack Olle! Detta var bättre än manualen till min nya blixt! Nu skall jag UT och prova!
2005-06-16 14:02   medtek
Betyg: 5
mkt bra.
speciellt med exempelbilder.
/F
2005-06-16 14:24   gustavz
Kanonbra artikel, alltid bra att få sån här information bekräftad även om man vet ungefär hur det fungerar innan. Blir mer blixtbilder i sommar!
2005-06-16 14:40   Kem
Lättfattligt och bra!
Topp!

/ Kenneth
2005-06-16 14:59   Svedlund
Betyg: 4
Kanon! Tackar för ytterligare en bra artikel. Skulle dock gärna sett slutartider/bländare angivna på bilderna. Framförallt på fackelmannen.
2005-06-16 16:27   AnWi
Betyg: 5
Mycket bra artikel Olle. Kort och rakt på sak. Precis som en artikel skall vara för att vara både instruktiv och lättläst.

En liten rättelse: Det är inte för att sensorn reflekterar för mycket ljus. Det kan man alltid fixa. Problemet är att sensorn är för blank och återspeglar ljuset därifrån det kom. Detta gör att man inte kan mäta ljuset på ett tillfredställande sätt. (Rätta mej gärna om jag skulle ha fel).

/AnWi
2005-06-16 18:06   Fridykarn
Betyg: 5
Håller med alla andra. Artikeln var klockren. Skönt att få allting förklarat på ett enkelt sätt. Tack ska du ha.
2005-06-16 19:13   AngelKiller
Betyg: 5
Perfekt lektion för en nybörjare som jag, lättbegriplig och inte för djup på detaljer
2005-06-16 20:03   fhe
Betyg: 5
Med risk för att låta som alla andra...
Jättebra!
2005-06-16 21:43   Zak_
Betyg: 5
Tack för en bra o sammanfattande artikel på Blixt ämnet nu när man ska lära sig använda den nya SB600:an i väskan :)
2005-06-16 22:01   Dan Svärdh
Betyg: 5
Mycket informativt. Jag hade gärna sett tid/bländare på exempelbilderna.
2005-06-17 00:48   Olle Bjernulf
Alla "normala" bilxtbilder är på 1/125s. Fackelmannen och lång exponering på julbockarna är ca 1/4s. Bländare är ointressant om man inte vet ISO, blixtens styrka och avstånd till motivet. Därför hat jag inte angivit några data.
2005-06-17 11:05   POLARIS
Betyg: 5
(C)kanon,toppen,underbart!
2005-06-17 12:46   Damocles
Betyg: 4
Bra grundläggande genomgång. Men jag tror en påbyggnad med lite djupare delar inte vore helt fel för de flesta.
2005-06-18 11:26   Tuvner
Betyg: 5
Mycket bra! Det hade varit intressant med en uppföljare om de val man har när man sätter upp ljus i en studio.
2005-06-18 23:07   klerk
Betyg: 5
Som förväntat av en så skicklig fotograf som Olle. Mycket informativt och bra!
2005-06-19 15:02   emji
Ytterligare en kanonartikel Olle! Enkel informativ beskrivning :) 100%
2005-06-20 00:01   Wolfgang
Mycket bra, Olle! Kort och översiktligt! Jag måste fråga Dig 2 saker:
1. Jag har en Nikon F100 och en SB80DX. Men när jag vinklar blixthuvudet mot taket, så indikerar blixten ingen räckvidd.
Då uppskattar jag själv det längre avståendet via taket mot motivet på gammalt sätt. Jag kan inte se i bruksanvisningar att kameran och blixten kan jobba automatisk tillsammans, när jag vinklar blixten mot taket. Har jag missat något?
2. När jag kopplar min SB80DX till min nya D70s
är det då något jag måste tänka på?
Tack för svar.
Mvh
Wolfgang
2005-06-20 13:22   AnWi
Jag kan ge dej ett par korta svar Wolfgang.
1. Blixten kan inte längre veta hur mycket ljus som kommer till motivet när du vinklar den! Därför kan inte räckvidden beräknas. (Tänk själv: 2m eller kanske 10m till tak? Vitt, trä eller svart tak?)
2. Din blixt fungerar INTE till D70 eller D70s. För att du skall få någon som helst automatik måste du köpa SB-600 eller SB-800. Detta beror på att i digitala hus fungerar inte TTL. Nikon har därför skapat iTTL. Manuellt fungerar den dock, men hur kul är det?
2005-06-20 22:50   silverryggen
Betyg: 5
Tack tack! Precis vad jag ville lära mig.
2005-06-20 22:57   yokese
Betyg: 5
Riktigt bra och lärorik artikel.
2005-06-21 00:55   Wolfgang
Tack så mycket, för Ditt svar, Anders!
Jag förstår och misstänkte det själv, eftersom bruksanvisningar förtiger detta. Man ser ju många, bl a pressfotografer, som vinklar blixten, och det rekommenderas ju också på grund av att det blir ett mjukare ljus om taket är vitt. Det är alltså i praktiken så att man då måste köra blixten manuellt fast den var så pass dyr.
Det är också tråkigt att den vanliga automatiken inte funka till D70, men egentligen ingen större förlust, när man vinklar den mot taket, för då hade en SB600 eller 800 inte funkat ändå.
För att få ett mjukare ljus, så får man ta bouncern, och den stjäl mycket ljus, så att man inte få någon räckvidd att tala om med en 100ASA-film.
Det är inte kul med blixt!
Mvh
Wolfgang
2005-06-21 11:21   AnWi
Hej igen Wolfgang
Nu har du missförstått vad jag skrivit. Det enda som inte fungerar är blixtens uppskattning av hur långt den kan nå. Med TTL/iTTL har du blixtljus med full automatik!
Du får, i efterhand, reda på om blixten klarade uppgiften. Det signalerar blixten med LEDen.
Det finns all anledning att köpa en SB-600 eller SB-800. (Jag förordar den senare, som du kan läsa om i en del forum). De är bakåtkompatibla, så de fungerar med både dina gamla och nya hus. Kör du film får du alltså en extra blixt (om du inte säljer den du har). Kör du digitalt så har du smått fantastiska möjligheter.

Bouncern stjäl inte så mycket ljus men det sprids mera så effekten blir nästan samma sak. Sätter du blixten i taket har du ingen nytta av debouncern. Sätter du den 45° får du prova dig fram. Då ger blixten en del ströljus framåt. mha debouncern.

/AnWi
2005-06-21 12:04   esbtse
Betyg: 3
Saknar mera text om upplättningsplixt
Inställningar, Vilken typ av blixt man skall ha? Manuell, automatiska osv
2005-06-21 16:28   Olle Bjernulf
Några förtydliganden: Med en automatiskt blixt kan man rikta och vinkla den hur som helst men ändå behålla full automatik. Dock minskar ledtalet kraftigt så blixten når inte lika långt och kameran kan inte heller i förväg veta hur långt den når. Man får dock en varning efteråt om den inte räckte.

Anders: i de första bildexemplen ser man att blixt 45° + diffusor ger bättre ljus jämfört med att att bara slå blixten i taket.

Thomas: i sista exempelserien ser man effekterna av upplättningsblixt. Med automatisk blixt och automatiska inställningar blir det ofta bäst att ställa in blixtkompensering på -1 steg. Med manuell blixt och/eller manuella inställningar kan man givetvis få samma sak efter diverse mätande och räknande men det är pyssligt.
2005-06-21 18:49   AnWi
Jag uttryckte mig nog lite illa. Vad jag menade är att om man använder 45° når ljuset längre bort i lokalen.
- Om det inte finns något i närheten är det bäst utan debouncer eftersom mera ljus kommer till objekten längre bort.
- Finns det något i närheten ger deboucern naturligtvis ett mjukare ljus men på bekostnad av ljuset längre bort.

Det är alltid svårt att få till blixtljus i festlokaler. Försöker man blanda, som vid julbockarna t.hö, blir det oftast bäst. Jag använder oftast 45° och debouncer men ser ofta att SB-800 inte riktigt räcker till.
2005-06-22 10:23   Wolfgang
Tack så mycket, Anders!
2005-06-30 08:56   rideg
Informativt och lättfattligt.

Under rubriken "BLIXTEXPONERING" kan man dock få intrycket att slutartiden ej påverkar exponeringen när man använder blixt.

Det finns många situationer där man vill ha en blandning mellan blixtljus och befintligt ljus. Bidraget till exponeringen från blixtens ljus är visserligen oberoende av slutartiden, men skall man även få med befintligt ljus till exponeringen måste slutartiden förlängas och kompenseras med en mindre bländare. Moderna blixtljusmätare brukar kunna beräkna en lämplig kombination av slutartid och bländare för en given blixtstyrka som ger en viss kvot mellan blixtljus och befintligt ljus.
2005-06-30 10:49   Clouseau
En fin liten nybörjargenomgång! Men är det inte så att påståendet "Vid blixtexponering är det enbart blixtens styrka och bländaren som påverkar. Slutartiden påverkar inte blixtexponeringen." inte är helt korrekt. Detta gäller väl inte när du kör på manuelt läge och använder slutartider som är kortare än den tid det tar för blixten att avge en hel "ljusstöt"? Ponera t ex att det tar en blixt 1/250s för att ladda ur helt, då får du bara med halva ljuset om slutaren står på 1/500s (och blixten avges jämt över hela exponeringstiden). Kan vara värt att tänka på om man använder äldre blixtar som inte är helt kompatibla med husen. För referens kan man kolla på http://wetpixel.com/forums/lofiversion/index.php/t6169.html
Men jag kan ha helt fel för jag har inte provat det själv.
2005-06-30 11:33   mrpk
Betyg: 4
Det vore intressant att få tips på hur man kan få bästa bilder med blixten i mörker. Jag har experimenterat en del, brukar fota på fester i krävande förhållanden. Helt mörkt eller massa blixtrande ljus och snabba rörelser. Här ett ett par bilder jag var nöjd med:
http://mrpk.com/foto/050625_Lego_del1/index.asp?iStart=76
http://www.mrpk.com/foto/050625_Lego_del1/index.asp?iStart=35
http://www.mrpk.com/foto/050625_Lego_del2/index.asp?iStart=22
http://www.mrpk.com/foto/050625_Lego_del2/index.asp?iStart=47
2005-06-30 16:38   macmo
Tack Olle för en mycket bra introduktoion av blixtfotografering. Kommer att bli en användbar lathund.
/Anders
2005-07-02 12:31   Wolfgang
Svar till Henrik Ekstrand:
Kamerans blixtsynkrontid är översta gränsen för blixtfotografering, annars hinner slutaren inte med. Detta gäller endast för ridåslutare. Lamellslutaren som finns i de flesta Hasselbladskameror har inte sådan begränsning vid snabba slutartider.
Om kameran har en synkrontid på t ex 1/125 kan man med fördel exponera 1/125 samt alla längre tider. Endast bakgrundsljuset påverkas och blir vackert med 1/30 i en kyrka t ex. Bländaren däremot styr endast exponeringen av blixten i förgrunden beroende på avståndet.
2005-07-08 09:19   mlq
Bra start artikel som förklarar alla konstiga blixt termer en nybörjare står inför. Kan tänka mig en nybörjare (som jag själv) saknar lite mer praktisk beskrivning/tips om exv fill & blanda blixt och befintligt ljus.

Själv brukar jag använda M-läget på kameran vid blixtexponering (fill). Jag tänker mig då blixtexponering nästan som en dubbelexponering med två syften:
Bakgrunden - styrs av slutartiden.
Förgrunden/motivet - styrs av blixten och blixtkompenseringen.

Två exempel:
Vid motljus (exv tigerbildern och himlen); mät bakgrunden och ställ bl/tid i M-läget så den blir ok.
Prova dig fram med olika blixtkompensationer; vanlig ger en något onaturligt ljus förgrund/platt bild så prova minska blixtexponeringen 1-1,3 steg för naturlig blandning. Kan användas utomhus, inomhus om ett fönster bakom motivet etc.

Inomhus/svagt ljus; Om kamerans auto-läge änvänds så kommer den välja en slutartid typ 1/60s vilket i ett mörkt rum ger en mörk/svart bakgrund (se dubbelexponeringstänket ovan).
Vill du ha en naturligare bakgrund, ställ kameran på M och dra ner tiden till 1/10-1/30* så mer ljus kan registreras och se om den exponeras bättre (enl kamerans ljusmätare). Indikerar ljusmätaren att bakgrunden fortfarande är för mörk höj ISO-talet. När du hittat en passande exponering tryck av med blixten på. Blixtautomatiken kommer då att exponera förgrunden/motivet korrekt (alt använd blixtkompensationen om motivet avviker).
Omgivningsljuset och blixtljuset blandas nu och bilden får,enligt mig, en behagligare känsla i bilden till skillnad från ett motiv mot svartbakgrund.
*Blixten fryser motivet trots den korta tiden.

Våga prova M-läget och lek - speciellt ni med D-SLRer ni har ju inget att förlora!
2005-07-12 13:25   peri
Betyg: 5
Mycket informativt och lätt att förstå skall genast plocka fram blixten trots det vackra vädret.
2005-07-18 19:40   bengt lj
Betyg: 4
Instämmer i att det skulle vara intressant med en fortsättning om porträttfoto med ex:vis två blixtar (inte studio-) och hur exponeringen påverkas av balansen mellan dessa, samt hur automatik och manuell inställning påverkar denna balans (det blev lite svårt där!).
2005-07-22 14:03   Helipop
Betyg: 4
Bra beskrivning, men det där sista momentet där du ställde ner blixten ett steg innan du tog sista tigerbilden förstår jag inte. Jag tycker tigern är underexponerad och framträder inte alls ur bilden. Jag fotar övervägande del med blixt i dagsljus och jag vill alltid få motivet att framträda ur bilden så att blicken kopplas till motivet. Och på din bild så vet jag inte om blicken automatisk söker sig till tigern om det nu inte varit för att det just var en tiger på en snövall. Hade nog blivit bättre om du inte ställt ner blixten motsvarande ett bländarsteg.
2005-12-15 20:48   OlaLinden
Betyg: 4
Mycket bra beskrivet så att en amatör förstår det mesta. Härligt med bilder som förklarr skillnaden mellan olika tekniker. Tack!
2006-02-02 10:57   avslutat_bj
Hur är det med i-TTL och E-TTL? Är det enbart förblixten som används för att bestämma blixtens styrka eller mäter kameran även under själva exponeringen? Om bara förblixten används borde ju eventuella filter och diffusorer (som inte är med i beräkningen) ge underexponering.
2006-02-03 15:50   kavaj
Betyg: 5
Grymt bra. Nu är jag övertygad om att jag ska köpa en mig en blixt till min D70s. Något tips på vilken?
2006-03-26 18:14   larsten
Betyg: 4
Väldigt lärorikt och pedagogiskt. Skulle vara intressant att veta mer om slavblixtfotografering och ringblixtar.
2006-09-08 14:15   Johnny Buchwald
Betyg: 5
Klockren och mycket lärorik artikel! Tack Olle!
2006-09-21 10:13   od_foto
Även jag tycker den är bra och lättbegriplig. Men även jag efterfrågar mer info om slavlixtar (bruksanvisningen är inte speciellt bra, utan där finns det en blixt eller 7, typ, inte, som normalanvändaren har, en inbyggd och en som kan slava.
2006-09-29 23:43   umepejo
Betyg: 5
Mycket bra artikel med tydliga bildexempel som kopplar teorin till praktiken.
2007-01-04 15:17   cheetah1
Mycket bra och lättbegripligt. Gillar dina artiklar skarpt!
2007-01-05 02:57   Råman
Betyg: 5
Det var precis den här informationen jag sökt efter på annat håll. Bra artikel.
2007-02-04 21:20   Börje Högberg
Betyg: 5
tack för en bra beskrivning,har just köpt blixt till kameran.
2007-06-27 17:34   leho
Betyg: 5
mycket bra skrivet. Lätt att förstå!
2007-10-19 22:22   duce1098
Betyg: 5
mycket bra artikel med många bra tips. bra och interesant skrivet!
2007-12-17 02:57   xr500
Betyg: 5
Mycket bra skrivet.
Lätt att förstå.
Har köpt en metz blixt till min Panasonic DMZ-FZ50
Kör på TTL och Auto läget funkar jätte bra men vill lära mig mera om hur man tar bra bilder med blixt.
Tack hoppas på mera...
2007-12-24 15:32   CrazzlY
Betyg: 5
UNDERBAR GUIDE!
2007-12-30 19:00   Gustavianen
Betyg: 5
Mycket bta guide, lättläst så att man förstår =)
2008-01-03 13:10   robinbergqvist
Betyg: 5
Jättebra guide! Blixtkurs borde vara obligatoriskt för alla som fotograferar med blixt.
2008-06-25 14:08   Kenneth T
Betyg: 4
Rätade ut en hel del frågetecken inför min nya investering av en extern blixt, tackar å bockar./Kenneth
2009-05-09 20:46   jagarbosse
som nybörjare inom foto så har jag varit "emot" blixt. Känns mer som att man bör jobba med det man har, men efter den här artikeln så kommer jag definitivt se mig om efter blixt!

tack!
2009-08-24 11:37   LePierreJEngholm
Betyg: 5
Schyssta tips
2009-12-02 13:27   Chewbacca
Betyg: 5
Tack. Bra skrivet och koncist.

Merläsning

Fotografiska startar fotomässa

9-11 november blir det nordisk fotomässa på Fotografiska i Stockholm. Tanken är att blanda kameror, teknik och inspiration. Mässan kallas PhotoMarket. Läs mer... 6

Spegelfritt fyller tio år

Plus Efter 10 år med digitala spegelfria systemkameror är det dags för oss att se tillbaka på utvecklingen, analysera dagsläget och spåna om framtiden. Läs mer...

Åke dokumenterar de oönskade

Efter 9 års fotograferande har Åke Ericssons projekt om romer - ett ofta oönskat folkslag - resulterat i en bok med den titeln namnet Non Grata, vilket betyder oönskad. Läs mer... 2

Åsa vinnare i EISA Maestro

Fotosidan-medlemmen Åsa Fredh har vunnit Facebook-tävlingen i EISA Maestro och belönas med 1000 euro. Läs mer... 3

Planket i Göteborg i helgen

PlanketGBG, alltså Planket i Göteborg firar tioårsjubileum nu på lördag den 18 augusti i Nya Allén. Totalt 130 fotografer ställer ut, varav 14 av dem är speciellt utvalda för att fira jubileet. Läs mer... 1

Årets bästa fotoprodukter utsedda av EISA

EISA har utsett årets bästa produkter inom fotoområdet. Läs mer... 9

Ljusskolan: Låt dioderna leda dig rätt

Sätt spännande ljus utan krångel. Med led-paneler blir det lätt. Vi lär dig mer om ljussättning med led-paneler. Läs mer... 4

Test: Tamron 100-400/4,5-6,3 Di VC USD

Plus Efter framgångarna med sina 150-600-zoomar försöker nu Tamron upprepa succén med en 100-400-zoom som är betydligt billigare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer...

Planket - Sveriges största fotoutställning utomhus

Helgen 18-19 augusti är det dags för Planket i Stockholm. I år kan du se bilder från 300 fotografer och Planket samarbetar i år med både Nytorgsfesten och Fotomaraton. Läs mer... 1

Stockholm fotomaraton firar 5-årsjubileum

Om en vecka är det dags för fotomaraton i Stockholm som nu firar femårsjubileum efter nystarten sommaren 2014. Huvudklassen är 24 teman på 24 timmar, nytt för i år är en 12-timmarsversion. Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL - The Most Powerful