** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur tungt objektiv vågar man ha på kameran ifall man använder stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuffert

Aktiv medlem
Visste inte riktigt hur jag skulle skriva rubriken men min fråga, eller fundering snarare, är hur tungt objektiv vågar man ha på sin kamera när man använder ett stativ och har fästplattan på kameran?
Alltså om man inte använder stavitfäste på sitt objektiv.

Jag köpte nyss ett Canon 70-300L (underbart objektiv för övrigt!!) och då köpte jag inte med stativfästet. Objektivet väger drygt 1kg och jag tycker det fortfarande är stabilt när man använder stativ.

MEN hur mycket tror ni fästet i kameran håller för? I detta fall en 60D. En 7D håller säkert bättre med tanke på hur huset är byggt. Stativet är jag inte så orolig för, det håller nog för det mesta och naturligtvis är det mycket beroende på vad för kamera man har.

Men en hypotetisk fråga: Vad vågar man har för vikt på objektiven ifall man skulle köra med fästplattan på kameran jämt?

Tycker ni jag borde köra på frihand eller köpa ett stativfäste till min 70-300L?

Mvh Staffan
 
Det är säkert inte något problem att ha ett kilo på kameran så länge det står stabilt och det inte händer något. En helt annan sak är balansen tycker jag. Att ha en framtung kamera på stativ bjuder på irritation förr eller senare. Att bära hela paketet med ett relativt tungt objektiv tror jag inte heller funkar så bra. Skulle råda dig att köpa stativfästet till objektivet. /Frode
 
Jag köpte ett 70-300L utan stativfäste till min 7D. Jag konstaterade direkt att jag inte var så pigg på att sätta det på stativ utan fäste på objektivet, och definitivt inte med vertikalgreppet. Jag beställde ganska omgående ett fäste.
 
Du lär ju bära hela ekipaget i kamerahuset eller åtminstone i remmen? Det är inga bekymmer att göra som du gör med tanke på kamerans hållbarhet.

Däremot blir det lättare och mer lättjobbat med ett stativfäste på objektivet eftersom leden hamnar vid tyngdpunkten. Det stora problemet är nämnligen belastningen på kulleden snarare än på kamerahuset. Inte så att leden ta skada men det blir mycket mindre stabilt med tyngdpunkten blir så förskjuten som den blir när man fäster stativet i huset och hänger på ett tungt objektiv.

Det brukar finnas billigare kopior på Canons stativfötter på Ebay och så. Jag tror du ska testa om du kommer att använda stativ mycket. Dessutom funkar det bra att bära hela ekipaget i foten och det finns remmar som är gjorda för att fästa i foten också.
 
Inga problem alls.
Stativanvändning är helt lugnt.
Själv använder jag ofta 80-200/2,8 överallt i skidbacken, även puckelpist(det går sådär men det beror inte på kameran). Det håller.
 
Du lär ju bära hela ekipaget i kamerahuset eller åtminstone i remmen? Det är inga bekymmer att göra som du gör med tanke på kamerans hållbarhet.

Jo det gör jag ju, men då känns det som att hela huset bär upp objektivet. Vid stativanvändning sitter ju all tyngd/tryck på den lilla plattan under huset. Men jag tror nog också det ska hålla, annars hade jag inte provat ;)

Hmm, men jag ska nog ta och leta reda på något billigt stativfäste för jag håller med om att jag skulle vilja ha tyngdpunkten längre fram. Mycket skönare.
 
Du kommer säkert drabbas betydligt mer av oskärpa på grund av vibrationer. Jag har själv ett 70-200/4 IS utan objektivfot. Det väger ju inte lika mycket men det känns helt fel att ha det på stativ fastsatt i kamerhuset. Det blir väldigt lätt vibrationer och det är knöligt att hantera det på stativet.
Nu kan jag leva med det eftersom jag både har en 70-200/2,8 och ett 100-400 som jag använder om jag skall fota med stativ.
Så objektivfäste är nästan nödvändigt.
 
Om det inte är en plastkamera du har (jag har ingen koll på vilka modeller Canon använder plast i) så har du förmodligen inte råd med ett för tungt objektiv :).
Däremot blir det en obalans som gör det besvärligt att sikta om man använder kamerahusets stativfäste med långa och tunga telen. Stativfästena brukar heller inte vara helt stumma (t.ex. korkbit på stativet och gummi under kamerahuset) vilket gör att det svajar trots stabilt stativ i övrigt.
 
Sikta liiiiite högre när man drar åt kulan på stativet.
För när man släpper 80-200/2,8 så dippar objektivet liiite .

Att kulan inte låser objektivet som det står när jag släpper det är nog något av det mest störande jag kan tänka mig! Ska man använda stativet ofta tycker jag absolut att man ska ha en fot på objektivet. Egentligen är det konstigt att Canon inte levererar sina objektiv med fot, det känns rätt snålt!
 
ANNONS