Annons

Hur upplever Ni Proprints senaste profil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hej!

Jag har varit en trogen Proprintkund i flera år och gillar verkligen deras kvalitet och service.

Men med deras senaste profil, proprint2, får jag det inte att stämma.
Jag har inte upplevt detta med deras tidigare profiler.

När jag konverterar till deras profil ser jag stora skillnader på bilden i PS.

Färgerna blir starkare och framförallt ökar kontrasten rejält. Vid porträtt blir hudens "struktur" annorlunda.
Jag trodde först att det kunde bero på att min gamla skärm var dålig och dåligt kalibrerad med en flera år gammal Spyder.
Men nu har jag uppgraderat till en Eizo S2100 som är kalibrerad med en Eye-One och skillnaderna blev ännu tydligare.

Jag testade att proofa med Crimsons profil, då är skillnaderna i PS endast marginella.

Så frågan är alltså om Ni upplever samma sak med proprint2?

Jesper

Har ej testat deras förra, men har problem med denna. Så länge jag fotat slalom är skillnaden av mindre betydelse, men jag har problem när det blir varmare toner, framförallt med ansiktet/poträtt.

Jag satt just och pillade med detta, och såg hur bilderna förändrades. Just mörkheten var det som slog mig mest.

Ska hämta ut bilderna om en stund, så jag återkommer då om hur de ser ut på papper...

Jag frågade Proprint och fick svaret att detta är helt normalt då de numera kör med Fujipapper och Fujikemi.

Fick tipset att i ett justeringslager med nyans/mättnad dra ner röda kanalen med -10 till -20 beroende på motivet.

Och visst det blev bättre men det ju ett steg till som måste göras som man slipper hos t.ex. Crimson.

Det känns lite dumt att ha papper och kemi som gör att profilen ändrar bilderna så mycket att kunden måste lägga till steg i sin efterbehandling.
Eller är jag ute och cyklar?

Man kanske ska gå över helt till Crimson trots deras sladdriga papper?

Hur gör Ni andra som kör Proprint för att kompensera för profilen?

Jesper

Så uppfattade jag det.

Från mailet:

"För mig brukar det räcka att göra en justeringslager med "nyans/mättnad" och dra ned den röda kanalen -10 till -20 beroende på motiv. Då kommer även "strukturen" bli normal."

Jesper

Jag har också stökat med detta och är inte helt nöjd än.

Logiken i följande är jag inte helt klar över, men det finns säkert någon som kan förklara för mig:
Vad jag däremot upptäckte var att om jag konverterar min bild som ligger i Adobe98 (redan från kameran/råfilskonverteringen) till sRGB innan jag konverterar till ProPrint2 så blir det något bättre. Det verkar som att man behöver begränsa färgrymden i bilden innan den nya profilen läggs på. Dessutom påverkas utfallet beroende av om relativ eller perceptuell är markerat, man får helt enkelt prova vilket som fungerar bäst i det enskilda fallet.
Jag har även provat att skicka in filer med den gamla profilen som gällde tidigare i höstas och bitvis så fungerar den bättre.

Vad som känns mindre bra är att man måste hålla på och fippla extra med filerna, något som inte behövdes tidigare. När det är stora mängder bilder som ska göras iordning så blir det något av en stoppkloss.

Sedan är det ju bara att inse att det är inte lätt att göra generella profiler i ett system som ska fungera både för konsumentledet och dom som jobbar med bild..

Jag hoppas nästa generation profil matchar bättre för Proprint är så himla bra att jobba med på alla andra sätt.
/Karin

Det ser ju onekligen bättre ut om man gör det. :)

Ajja, ska knalla ner och hämta bilderna nu (har turen att bo fem minuter därifrån...).

Jesper, Jag har märkt exakt samma sak som du beskriver.

När jag tillslut var riktigt överens med Proprint så byter de både papper och profil. Resultatet blev precis som du beskriver.

Borde man inte kunna kompromissa detta redan i den nya profilen? En efterbearbetning utefter vilket papper labbet använder ska väl inte vara nödvändig!!

Hoppas också att en bättre profil dyker upp snart!

//PW

Håller helt med.

Fick helt perfekta bilder från Proprint förut.
Inga konstigheter alls.

Det får nog bli Crimson tills nästa profil kommer, när det nu blir.
Tyvärr måsta jag säga, inte för att Crimson är dåliga på något sätt men jag har alltid gillat Proprint.

Jesper

Ja, Crimson är definitivt inte likvärdiga. Men jag kör också prefixen nu tills det händer nåt bättre på proprint´s sida....

Helt kass är det ju inte förstås, men jag vet inte vad jag ska säga... Det är inte samma personliga känsla och kvalitet.

Vi är nog ganska överens i den frågan verkar det som =o)

//PW

Vi har kollat närmare på vår profil och skickat ett par testfiler och bilder till företaget som gör vår profil. Under nästa vecka borde vi har en ny korrekt profil för labbet.

Mvh,
Mathias Sjöström
ProPrint

Hej igen,

det låter jättebra. Ser fram emot att testa den och förhoppningsvis så kan man sedan återgå till gamla rutiner igen.

Ingen ny profil ännu va?

Jag är bra skeptisk till att använda den som finns nu, den ger alldeles för stora skillnader mot ursprungsbilden med stora förstärkningar i rött och gult.

Har inte använt Proprint på ett tag för färgbilder och jag lär nog vänta tills det kommer en ny profil.

Jesper K skrev:
Men med deras senaste profil, proprint2, får jag det inte att stämma.
Jag har inte upplevt detta med deras tidigare profiler.

Jag använder inte profiler eller någon färghantering alls. Har bara ställt in skärmen manuellt med gamma i mjukvaran och ljus o kontrast på skärmen genom att kika på testbilder. Men jag är mycket nöjd med resultatet på bilderna från Proprint, mycket nöjd, även med svartvita bilder. Detta gäller både på deras gamla Agfa papper och det nya Fuji pappret. Jag har dock inte provat deras mindre blanka pappers alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto