Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur upptäcker man CA enklast?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tänkte lära mig känna mina objektiv bättre, för att kunna undvika deras svaga områden och därmed få ut mesta möjliga prestanda ur dem. Att kolla t.ex. skärpa och vinjettering är ganska enkelt, men hur ser man CA lättast? Svartvit rutmönstrad vägg?

Vad heter CA på svenska, förresten?

Per.

PS. Jag vet att mätningar finns på photozone.de, men jag tänkte dels lära mig lite, dels se hur just mina exemplar beter sig. DS

Kromatisk aberration ger en "färgskugga" i starka kontrastövergångar, främst i utkanterna av bilden. Dessa skuggor kan vara av olika färg, beroende på objektivets konstruktion och glasets egenskaper.
Mitt gamla 35/2 Ai är fullständigt uselt när det gäller CA, men såpass bra i övrigt att det inte spelar nån större roll. Såhär kan det se ut i kanten:

Bilagor

• ca1.jpg
    ca1.jpg
    70.2 KB · Visningar: 291
Men i mitten av samma bild är det finfint. Bra skärpa också för den delen (100%).

Bilagor

• ca2.jpg
    ca2.jpg
    99.7 KB · Visningar: 290
Med råkonverterarens funktion för att reducera CA så blir det såhär fint, utan övriga åtgärder:

Bilagor

• ca3.jpg
    ca3.jpg
    34.6 KB · Visningar: 279
Du bör alltså kika efter CA i utkanten av bilden och vid hög kontrast, så ett svart-vit-rutigt papper är nog utmärkt.

Makten skrev:
Med råkonverterarens funktion för att reducera CA så blir det såhär fint, utan övriga åtgärder:

Vilken råkonverterare gjorde du det där i? Skulle också behöva trolla bort lite CA på några av mina bilder..

I D3:an skall det visst finnas en funktion som tar bort/reducerar CA. I övrigt tycker jag CA mycket sällan är ett problem i mina bilder. Om det behövs går det att ta bort manuellt i Photoshop.

gsol skrev:
Vilken råkonverterare gjorde du det där i? Skulle också behöva trolla bort lite CA på några av mina bilder..
Adobe Camera RAW. Det finns en funktion i PS CS2 som fixar det med JPG-bilder också faktiskt.

Teodorian skrev:
I D3:an skall det visst finnas en funktion som tar bort/reducerar CA. I övrigt tycker jag CA mycket sällan är ett problem i mina bilder. Om det behövs går det att ta bort manuellt i Photoshop.
Det jobbiga är just grenverk och sånt där det är alldeles för mycket pill att ta bort det manuellt. Rent bildtekniskt så kan det se lite taffligt ut med mycket CA. Skärpan upplevs som lägre, och man ser "dubbelt" på något vis. Bilden blir inte lika ren helt enkelt.

ANNONS
Götaplatsens Foto